Windows 7 i.c.m. ATI Radeon HD 4650 1Gb.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mark19

Gebruiker
Lid geworden
22 mrt 2008
Ik ben in bezit van een P4 3000Mhz. met een ATI Radeon HD 4650 1Gb videokaart.
Onder XP werkte deze kaart prima, maar onder Windows 7 Ultimate blijft hij de standaard VGA driver van Windows handhaven, terwijl de displaydrivers geïnstalleerd heb.
Volgens de PC winkel zou deze kaart moeten werken. Op de ATI site heb ik de Windows drivers gedownload en geïnstalleerd, maar krijg ook met deze drivers deze videokaart niet aan het werk. Iemand die raad weet ????

Ook de chipset drivers van je moederbord eerst geïnstalleerd?

AGP kaart misschien?
Dan heb je, indien beschikbaar, drivers van de fabrikant zelf nodig.

mvg Leo

AGP kaart misschien?
Dan heb je, indien beschikbaar, drivers van de fabrikant zelf nodig.

mvg Leo

Het is inderdaad een AGP kaart. Ik heb de drivers van de ATI site (dus fabrikantdrivers) gedownload en geïnstalleerd maar toch geeft hij de voorkeur aan de standaard VGA drivers welke maar weinig kleur en resolutie op het scherm laten zien.

Ook de chipset drivers van je moederbord eerst geïnstalleerd?

De chipset drivers van het moederbord heb ik nog niet geïnstalleerd. Moeten die dan ook vernieuwd worden bij een overstap naar Windows 7 ?? Kan dat dan de reden zijn dat toch telkens op de standaard VGA drivers teruggegrepen wordt ??
De overige drivers zoals voor de soundkaart en de webcam etc. heeft hij bij installeren gewoon automatisch gedownload nadat hij deze herkent had.

Is beter om dat wel te doen, kijk of de fabrikant al Windows 7 drivers heeft, anders kun je Vista drivers gebruiken.

Windows 7 zeurt overigens niet om betere drivers of zo. (Ook niet dat de chipsetdrivers van het moederbord niet goed zouden zijn) Geen gele uitroeptekens in apparatenbeheer (wat XP wel dikwijls laat zien) maar een normaal draaiend systeem maar met tegenvallende kleuren en resolutie. Ik zal eerst de chipsetdrivers een gaan opsnorren en kijken wat er dan gebeurt als die geïnstalleerd zijn. Alvast bedankt.

Is beter om dat wel te doen, kijk of de fabrikant al Windows 7 drivers heeft, anders kun je Vista drivers gebruiken.

ATI (fabrikant dus) heeft drivers beschikbaar voor Windows 7 en die heb ik dus gedownload en geïnstalleerd maar windows gebruikt (ook bij verwijdering van de standaard VGA driver) toch telkens de standaard VGA driver. Daarna heb ik " Stuurprogramma bijwerken "gekozen en windows 7 letterlijk de plaats aan gewezen waar de juiste drivers te vinden waren. Dan nog installeert hij telkens de standaard VGA drivers

Chipset drivers zijn wat anders dan de drivers voor je videokaart. Ik heb gister zelf Windows 7 geinstalleerd en had ook geen vraagtekens in apparaatbeheer en heb toch de chipset drivers voor mijn moederbord geïnstalleerd. Daarna pas de drivers van mijn videokaarten. (NVIDIA)

Chipset drivers zijn wat anders dan de drivers voor je videokaart. Ik heb gister zelf Windows 7 geinstalleerd en had ook geen vraagtekens in apparaatbeheer en heb toch de chipset drivers voor mijn moederbord geïnstalleerd. Daarna pas de drivers van mijn videokaarten. (NVIDIA)

Oké thanks !!!

Ga ik straks meteen proberen.

Was al bang dat de videokaart niet goed door windows 7 ondersteund werd en dat dit een van de kinderziektes zou zijn.

Mocht het probleem nog bestaan na het installeren van de chipset drivers
Kijk dan even naar deze hotfix voor XP/Vista
Die zijn speciaal voor problemen met kaarten met een AGP bus
Daar de 9.10 catalyst ook de windows 7 (beta) driver is, werkt de hotfix mogelijk ook bij Windows 7

Laatst bewerkt:
Ik ben op zoek gegaan naar de drivers voor de chipset van mijn moederbord (Asus P4B533) maar deze blijken voor Windows 7 niet te bestaan. Ook de drivers voor Vista hebben geen effect.
Windows 7 blijft terugvallen op de standaard VGA driver van Microsoft.
Ook de hotfix heeft niet mogen baten.
Het lijkt er dus op dat mijn moederbord en/of mijn Radeon HD 4650 grafische kaart niet geschikt zijn voor Windows 7.
Het beeld m.b.v. de standaard grafische VGA driver is overigens ook best redelijk dus ik kan mijn werkzaamheden wel hervatten, maar sprankelend is het geenszins.

Welk merk kaart en type is het precies?

Het is een Radeon HD 4650 1Gb AGP kaart, en die heb ik een week geleden splinternieuw in de winkel gekocht aangezien ik me goed voor wilde bereiden op Windows 7, maar dit blijkt dus een tegenvaller.
Ik heb mijn andere videokaart, een Radeon 9600 Pro met 256Mb ook al in die pc gehad, maar die werdt feilloos gevonden en die werkte ook prima.

De kaart is niet door Ati gemaakt, maar door Sapphire, of Club3d oid.
Dat merk bedoelde ik.

De kaart is niet door Ati gemaakt, maar door Sapphire, of Club3d oid.
Dat merk bedoelde ik.

Oké... om het compleet te maken... XFX Radeon HD 4650 staat op de doos, dus dan m oet het merk XFX zijn. Heb ik overigens nog nooit van gehoord, en was in eerste instantie érg huiverig om deze kaart te kopen, maar in de winkel zeiden ze dat dit een merk/type kaart en een van de laatste snelle videokaarten is voor een AGP slot en welke ook prima onder Windows 7 kan draaien.
Club3D en Sapphire ken ik beide en daar heb ik in het verleden ook al diverse kaarten van gehad. Mocht dit nu écht niet gaan lukken dan ga ik proberen of ik een kaart van Sapphire of Club3D aan kan komen want in die merken heb ik eerlijk gezegd meer vertrouwen...

Ik hoop dat jij een oplossing weet.... ????

XFX is op zich net zo goed als de andere merken.
Alleen kan ik jammer genoeg niet bij de support
Daar moet je voor geregistreerd zijn en heb je een serienummer voor nodig.
Dat doe je hier
Zoek daar naar windows 7 drivers voor je kaart.

Wanneer je deze gevonden hebt doe dan eerst het volgende
Verwijder de oude drivers met de catalyst uninstaller
Start de pc opnieuw op. Klik op annuleren wanneer de nieuwe hardware melding gevonden komt.
Installeer dan de nieuwe drivers.

Zo werkt het wel (bij mij ;-)

Hallo,
Ik heb ook een xfx radeon 4650 AGP.
Inmiddels heb ik deze kaart werkende onder windows 7.
Via andere fora en de helpdesk van xfx is het gelukt.
Installeer de 9-10 agp hotfix voor Vista.. op deze pagina
http://support.amd.com/us/kbarticles/Pages/CatalystAGPHotfix.aspx
Kies windows 7, radeon en vervolgens voor de 4000 agp serie
Installeer de software op c:\ati\support...etc... breek de installtie af voor dat de software wordt geinstalleerd op C;\programfiles/etc..
Installeer nu de driver door te wijzen op c:\ati\support\etc....
Daarna kan de software alsnog geinstalleerd worden door de setup opnieuw te starten uit c:\ati\support\etc..
Succes
Peter

Laatst bewerkt:
Hallo,
Ik heb ook een xfx radeon 4650 AGP.
Inmiddels heb ik deze kaart werkende onder windows 7.
Via andere fora en de helpdesk van xfx is het gelukt.
Installeer de 9-10 agp hotfix voor Vista.. op deze pagina
http://support.amd.com/us/kbarticles/Pages/CatalystAGPHotfix.aspx
Kies windows 7, radeon en vervolgens voor de 4000 agp serie
Installeer de software op c:\ati\support...etc... breek de installtie af voor dat de software wordt geinstalleerd op C;\programfiles/etc..
Installeer nu de driver door te wijzen op c:\ati\support\etc....
Daarna kan de software alsnog geinstalleerd worden door de setup opnieuw te starten uit c:\ati\support\etc..
Succes
Peter

Hé Peter,

Bedankt voor je tip !!! Ik stond al op het punt om de kaart terug te brengen.
Ik ga jou advies zeker opvolgen !!!

Gr. Mark

Bij mij heeft deze tip ook geholpen op een P4 2,6 met de Sapphire kaart en draaiend onder Windows 7, dank jullie! :-) :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan