Windows 7 instabiel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nelly1

Gebruiker
Lid geworden
4 dec 2009
Mijn Windows 7, geinstalleerd op nieuwe computer, is extreem instabiel. De computer valt op willekeurige momenten uit en reboot..

Mijn hardware configuratie is:
Inter DF45ID moederbord
Intel Core 2 Duo processor E7500
2 GB DDR2-800 PC2-6400 DIMM ram
ATI Radeon HD4650 -512MB PCI-E heatpipe videokaart

Volgens mij zit het ergens in de interactie tussen Windows 7 en de hardwareonderdelen. Ik heb de nieuwste drivers geinstaleerd, maar dat helpt niet.
De computer valt ook soms uit als hij bijna niets doet, bijv. bij het inlogscherm. Dus het kan geen overbelasting zijn.

Wie heeft een idee hoe dit verholpen kan worden?

Lijkt eerder iets te maken te hebben met alleen de hardware en niet met de combinatie met Windows.

Wat gebeurt er precies als de pc uitvalt en heeft de pc ooit wel al goed gewerkt?

Mijn Windows 7, geinstalleerd op nieuwe computer, is extreem instabiel. De computer valt op willekeurige momenten uit en reboot..

Mijn hardware configuratie is:
Inter DF45ID moederbord
Intel Core 2 Duo processor E7500
2 GB DDR2-800 PC2-6400 DIMM ram
ATI Radeon HD4650 -512MB PCI-E heatpipe videokaart

Volgens mij zit het ergens in de interactie tussen Windows 7 en de hardwareonderdelen. Ik heb de nieuwste drivers geinstaleerd, maar dat helpt niet.
De computer valt ook soms uit als hij bijna niets doet, bijv. bij het inlogscherm. Dus het kan geen overbelasting zijn.

Wie heeft een idee hoe dit verholpen kan worden?

Processor kan echt niet te heet worden? En heb je al eens geprobeerd windows opnieuw te installeren of is dat geen optie?

Heb je deze PC zelf gebouwd of gekocht in de winkel?
Intel maakt namelijk geen moederborden, heb je misschien een OEM PC (dus een computer uit de winkel, Acer/HP/Dell?)?
Zoja, dan zou ik de supportsite van je fabrikant checken voor alle laatste drivers.

Had je hiervoor al een ander OS draaien?

Zou een driverprobleem kunnen zijn of een stukje hardware dat toch niet helemaal compatible is.
Eventueel zou het ook een hardwaredefect kunnen zijn (voeding, geheugen).
Ik raad je daarom aan memtest86 te draaien om te kijken of je geheugen in orde is.
Ook is de temperatuur van je CPU en GPU (kan je aflezen in ATi Catalyst) interessant om te weten.

Probeer ook eens een livecd van bijv. Ubuntu te draaien en kijken of het probleem zich dan voordoet.

Ook kan je proberen zo kaal mogelijk op te starten (dus met 1 ramchip, videokaart eruit als je onboard video hebt, geen overige PCI(e) kaarten).
Voeg dan telkens weer een onderdeel toe totdat hij dezelfde problemen gaat vertonen.
Zo kan je uitsluiten welk hardewareonderdeel problemen geeft.

Succes!

Laatst bewerkt:
Hallo Computernerd,

Bedankt voor je reactie.
Ik heb de computer in de winkel "op maat" laten maken.
Hij is al terug geweest naar de winkel, maar daar beweren ze dat het niet de hardware is.
Ik had windows 7 zelf opnieuw geinstalleerd omdat ik door een wachtwoordprobleem geen toegang meer had (vermoedelijk veroorzaakt doordat de computer terwijl het wachtwoord nog niet goed ingesteld was uitviel). In de winkel zeggen ze dat ghet aan de drivers zou liggen. Daarom heb ik de meest recente drivers van internet gehaald. Maar dat helpt niet.

Zo af en toe bevriest eerst het scherm. De computer reageert niet meer en de muis is niet meer te bewegen. Na ca 1/2 tot 1 minuut valt dan de computer helemaal uit en herstart automatisch. Meestal met een scherm met de keuzemogelijkheid voor de "veilige modus". Vandaag kwam er eerst een blauw scherm (BSOD) met als foutcode:
*** STOP: 0x000000F4 (0x0000000000000003, 0xFFFFFA8006007AA0,0xFFFFFA8006007D80, 0xFFFFF80002DD7240)

Ik wil volgende week Ubuntu als Dual-boot gaan installeren om te kijken of het systeem wel goed werkt bij Ubuntu. Maar omdat de fouten onregelmatig komen en ook niet bij bepaalde programma's, zal Ubuntu zeker een week gebruikt moeten worden voordat vastgesteld kan worden of het systeem met Ubuntu echt stabiel is.

Als je de installatieschijf van Ubuntu eringooit kan je Ubuntu proberen zonder het te installeren.
Zo kan je testen zonder het OS op je harde schijf te zetten.
Tevens staat op dezelfde schijf memtest86 waarmee je je geheugen kan testen.

De errorcode die de PC geeft (F4), in combinatie met de INVALID_AFFINITY (3), laat zien
dat er een driverprobleem is of een hardwaredefect. Sluit eerst maar eens het geheugen uit
voor je verdergaat.

Ik denk ook dat het iets met een driver te maken heeft.
Daarnet kwam het probleem heel systematisch direct na het aanmelden. Geen probleem bij de "safe mode" (althans niet binnen een half uur).
Er leek een probleem te zijn met de audio. Ik heb die nu in de BIOS op [disabled] gezet. Nu maar eens uitproberen of het systeem blijft crashen. Nadat de audio was disabled kon ik me wel weer aanmelden. Maar gezien de onregelmatigheid van de foutmelding is het nog te vroeg om al zeker te zijn of het de audio is. Dat duurt zeker wel een dag.
Ik heb wel zo hier en daar op internet gezien dat de ATI radeon problemen kan hebben met de audio, ook (of vooral) als de authentieke ATI driver ervoor geinstalleerd is.
Nu maar even afwachten wat het systeem zonder geluid doet.

Bedankt voor je meedenken,
Nelly

Ik heb inmiddels de memtest gedaan. Daarmee geen fouten gevonden.
In BIOS audio disabled en de audiodriver verwijderd.
Maar de computer blijft zich op willekeurige momenten uitschakelen. De ene keer gaat het een paar uur goed, de andere keer al problemen bij het inlogscherm.
Ik heb wel het gevoel dat de problemen verergeren.

Mocht het nog helpen, het logboek van defoutmelding ziet er alsvolgt uit:

<Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">
- <System>
<Provider Name="Microsoft-Windows-Kernel-Power" Guid="{331C3B3A-2005-44C2-AC5E-77220C37D6B4}" />
<EventID>41</EventID>
<Version>2</Version>
<Level>1</Level>
<Task>63</Task>
<Opcode>0</Opcode>
<Keywords>0x8000000000000002</Keywords>
<TimeCreated SystemTime="2009-12-04T13:24:27.921875000Z" />
<EventRecordID>13963</EventRecordID>
<Correlation />
<Execution ProcessID="4" ThreadID="8" />
<Channel>System</Channel>
<Computer>Ecostat7</Computer>
<Security UserID="S-1-5-18" />
</System>
- <EventData>
<Data Name="BugcheckCode">0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter1">0x0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter2">0x0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter3">0x0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter4">0x0</Data>
<Data Name="SleepInProgress">false</Data>
<Data Name="PowerButtonTimestamp">0</Data>
</EventData>
</Event>

Opgelost: was hardware probleem

Bedankt voor alle hulp.

Het bleek uiteindelijk een hardware probleem in het moederbord (Intel DG45ID) te zijn.
Ik had de computer voor de 2e keer teruggebracht naar de winkel. Met alle testprogramma's voor de harware konden ze niets vinden. Maar uiteindelijk liep hij daar ook vast. Zelfde probleem, eerst compleet vast zitten en na een tijdje zichzelf uitschakelen.
De winkel heeft er een nieuw moederbord ingezet, en nu doet de computer het weer normaal.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan