Windows 7 installatie, geen geschikte partitie?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dragontail

Gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2007
Hoi,
Ik heb een nieuwe laptop gekocht waar Windows 8 op staat. Ik wil er nu Windows 7 opzetten dus heb een windows 7 boot cd van een vriend geleend.

Maar nu zit ik in het installatie scherm waar die vraagt: Waar wilt u windows installeren?
En dan geeft ie 6 opties:
Schijf 0 Partitie 1: System
Schijf 0 Partitie 2: Recovery
Schijf 0 Partitie 3
Schijf 0 Partitie 4: OS
Schijf 0 Partitie 5: Data
Schijf 0 Partitie 6: Restore

En bij elke optie geeft ie aan: "Windows kan niet worden geïnstalleerd op schijf ( details weergeven )"

En bij details geeft ie dan aan:

"Kan windows niet op deze schijf installeren. De geselecteerde schijf heeft een GPT-partitiestijl."

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

Hoi Drakenstaart,

Je hebt een zg. UEFI systeem, het nieuwe BIOS.
In dat BIOS kun je in het menu BOOT SETTINGS de bootmodus omzetten van UEFI naar LEGACY BIOS.
Ook moet je SECURE BOOT uitschakelen waarschijnlijk.
Als je dat gedaan hebt, kun je gewoon van een W7 dvd opstarten, maar kun je de partities niet meer gebruiken.
Want LEGACY BIOS gebruikt het oude vertrouwde MBR partitie stijl.
Een tip van mijn kant, maak een systeem kopie op een externe HDD, dan kun je laten die kopie terugzetten als je dat wil.

Laatst bewerkt:
Je moet even kijken welke partitie je wilt gebruiken.

Start op met de recoverycd in de herstelconsole & kies voor Opdrachtprompt.
66b9e3c2-bb67-47bf-802c-b753b54bcc19_0.jpg

typ: "diskpart"

typ: "list disk" (je ziet je schijven met een nummer ervoor)

typ: "select disk 1" (of disk 0, of 2 of 3 enz - kies de schijf in kwestie)

typ: "clean" (GPT partitie wordt gewist)

Daarna kan je opnieuw opstarten en de schijf weer opnieuw formatteren.

Laatst bewerkt:
Tsja, volgens mij ben ik een beetje eigenwijs geweest en heb ik nu iets fout gedaan.

Ik was zelf nog verder gaan zoeken en kwam toen nog iemand tegen met hetzelfde probleem:

http://answers.microsoft.com/en-us/...disk-the/8fa72a3e-10c5-47da-a040-1e0db62af309

Het antwoord daar is dus:

If your computer does not support UEFI, delete all the hard drives partitions and create a new partition (backup any data first):

1. Boot from the Windows DVD

2. Click Install Now

3. At the setup screen, click Custom (Advanced)

4. Click Drive Options

5. Select the partition(s) you want to format

6. Click Format - this will delete EVERYTHING on that partition

7. Create a new partition and select a partition to install Windows on.

8. Continue with install.
Ik heb al deze stappen gevolgd en alle partitions geformatteerd. Alleen waar die persoon bij stap 7 een nieuwe partition maakt is dit bij mij niet mogelijk omdat ik deze knop niet kan indrukken. Ik denk dat ik misschien eerst een bestaande partition moet verwijderen? Maar ben een beetje bang om dit te doen omdat ik dit niet zeker weet en nu al bang ben dat ik teveel fout heb gedaan.

Als 2e optie geeft ie aan dat je ook alle schijven met een programma: Gparted kan formatteren. Dit programma heb ik nu op een usb staan en heb zojuist m'n laptop hiermee geboot. Ik kreeg toen eerst een begin scherm met GParted waarbij ik uit 4 opties kon kiezen ( default, failsave en nog 2 ). Maar nadat ik default en later ook nog failsave had geselecteerd kreeg ik een zwart scherm voor 3 minuten. Oftewel deze optie werkt ook niet voor mij.

Hoi Dragontail,

Je zal toch het BIOS in moeten, want zodra je in UEFI modus boot, heb je automatisch GPT partitie tabel.
Dat is namelijk inherent.
Dus de W7 dvd booten in LEGACY BIOS modus, niet in UEFI.
Als je een DVD hebt die UEFI opstartbaar is, kun je de partities gewoon formatteren in GPT.
Dat hele verhaal van wat je gelezen hebt gaat hier niet op, juist omdat je wél een UEFI systeem hebt.
Als je dan eenmaal weer in het scherm komt waar je Windows wil installeren, kun je partities verwijderen, nieuwe maken, en formatteren in NTFS.
Als dat ook niet lukt, kun je in het beginscherm van SETUP kiezen voor systeemherstel, dan kun je evt. met de command prompt en DISKPART de schijven formatteren.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan