Windows 7 installeren vanaf ander middel dan USB en/of DVD

Status
Niet open voor verdere reacties.

EvertJan

Gebruiker
Lid geworden
1 dec 2000
Besturingssysteem
Windows 11
Office versie
2021
Hallo,

Ik heb het volgende probleem.
Ik wil op een oudere laptop Windows 7 installeren.
Ik heb het geheugen al opgeschroefd naar 2 GB.
Het betreft een Acer Aspire 9503EWSMi.
Hierin zit een HD van 60 GB en een CD/DVD-rewriter. Deze leest echter alleen nog maar CD's en geen DVD's.
De installatie DVD van Windows 7 kan ik dus niet gebruiken.
Ook kan ik niet installeren vanaf USB want die kun je in de BIOS niet kiezen als eerste opstart medium.
Kan ik de DVD ook kopieren naar een externe HD die ik dan via USB aansluit en van daaruit installeren?
Er staat nu nog Windows XP op de laptop, dus kan ik de laptop opstarten met XP en dan de externe HD aansluiten en van daaruit setup starten?
Of is er nog een andere eenvoudigere manier.
Graag hoor ik van jullie.

groeten
Evert Jan
:o

Vaak kan je, ondanks dat het niet een standaard bootoptie is, wel eenmalig booten vanaf een usb-apparaat. Dat doe je door herhaaldelijk op F12 / F11 / F10 te drukken direct na het indrukken van de aanknop. Welke toets het precies is, is afhankelijk van je laptop, dus gewoon even proberen ;)

Overigens moet een CD/DVD-rewriter gewoon DVD's kunnen lezen...

Andere manier van installeren

Hallo K1pje,

Ik heb ook al met de F12 toets opgestart maar krijg dus alleen maar de opties: HD, DVDrom of Floppy. Geen USB o.i.d.
In Windows XP geeft hij wel een DVD-rewriter aan maar Dvd's lezen lukt niet.
Ik heb verschillende Dvd's geprobeerd maar hij blijft dan een hele tijd rammelen en daarna kun je de DVD openen maar krijg ik alleen maar een leeg wit scherm.
Dus mijn vraag blijft, is er een andere manier?

groet
EvertJan

De usb-stick zat er wel in toen je in het F12 bootmenu was? Als de stick er niet in zit kan je er niet voor kiezen.

Overigens kan het ook zo zijn dat je in je bios iets aan moet zetten van: boot other devices

Opstarten van USB

Hallo,

Het is gelukt. Het was wel moeilijk te vinden in de BIOS maar ik kan nu opstarten van USB.
Nu de volgende vraag, hoe maak ik een opstartbare USB voor Windows 7.
Ik heb wel de installatie DVD van Windows 7 maar begrijp nog niet hoe ik dit op de USB (4 GB) zet.

Graag jullie reactie.

groet
Evert Jan

Installatie opstartbare USB

Hallo,

Ik heb het geprobeerd met het tooltje van Windows maar dit werkt niet.
Ik heb zelfs 3 keer een andere USB stick geprobeerd maar als ik de USB in de laptop doe en die aan zet krijg ik een zwart scherm met alleen maar vier rare tekens: een Y met een bril-teken (alt-236) en nog een keer een Y met een bril-teken.

Wat doe ik fout? Of kan de 'oude' laptop dit niet aan?

Evert Jan.

Je hebt het tooltje uitgevoerd op een andere pc? Want dat tooltje moet je stick op een speciale manier formatteren en zet dan vervolgens de installatiebestanden er op ;)

Opstarten met USB stick lukt niet

Hallo K1pje,

Ik heb twee USB-sticks gemaakt op mijn desktop PC met Windows 7.
Het tooltje regelt alles, zowel formateren als de bestanden erop zetten.
Beide USB sticks werken perfect op een andere (nieuwere) Acer laptop maar helaas nog niet op de Acer Aspire 9500.
Ook heb ik op de Aspire 9500 nog eerst de BIOS naar default gezet en het toen opnieuw geprobeerd maar geen van beide sticks start op.
Steeds dezelfde rare tekens.
Dus ik weet het nu niet meer.
Is er nog een andere optie?

groeten
Evert Jan

Hmm, dan zou ik het ook zo snel niet weten eerlijk gezegd. Zelf heb ik een usb-dvd speler liggen voor dit soort lastige gevallen, maar om er daar eentje speciaal voor aan te schaffen is een beetje duur.

Ik blijf het vreemd vinden dat de ingebouwde dvd-speler niet meewerkt. Is deze gewoon zichtbaar in de BIOS?

Cdrom/dvdrom

Als ik de laptop opstart met Windows XP dan geeft ie in "Deze Computer" aan dat er een "DVD-rewriter" is.
Ik kan er een CD in doen, die herkent ie wel maar als ik er een DVD in doe (verschillende geprobeerd) dan blijft ie rammelen maar laat niets zien.

Als ik de laptop opstart met CDROM als eerste optie en ik doe er een opstartbare CD in (b.v. Hirens BootCD) dan start deze netjes op.
Doe ik er de WIN7installatie-DVD in dan zegt ie "Checking boot CDROM", maar blijft rammelen en ten laatste start ie gewoon van HD op.

Als ik een externe DVDlezer via USB aansluit, zou dat dan kunnen werken?
(Deze vraag ivm of de USB wel volledig ondersteund wordt omdat ie ook de sticks niet op wil starten)

groet
Evert Jan

Het blijft helaas een gok wat dat betreft, maar als je er eentje kan lenen is dat zeker het proberen waard ;) Ik woon helaas wat te ver weg wat dat betreft.

Oplossing installeren vanaf ander medium

Hallo,

De oplossing is gevonden.
Ik heb intussen Windows 7 geinstalleerd m.b.v. een Windows 7 PE opstartbare CD.
Mijn drive kon nog wel CD's lezen maar geen USB of DVD.
Dus heb ik na veel zoeken, leren en proberen de oplossing gevonden in de Windows PE CD.

Hiervoor moet je eerst op een vaste PC, Windows AIK installeren.
Ook moet je hier een copie van je Windows 7 installatie DVD in een gedeelde map plaatsen waar je later via het netwerk verbinding mee maakt.

Zie hiervoor de volgende download van Microsoft: http://www.microsoft.com/nl-nl/download/details.aspx?id=5753
Met deze tool kun je een PE opstartCD maken voor Windows 7 (en nog veel meer).
Er zit een goede Nederlandstalige handleiding bij hoe dat moet.

Als je de CD hebt gemaakt start je hiermee de betreffende laptop of PC op.
Daarna maak je verbinding met de PC waar de installatie van Windows 7 op staat en start je de "setup".
Hoe dat moet zie je hier: https://www.youtube.com/watch?v=uCeMns2wfEM

Hoop dat iemand anders hier ook iets aan heeft. Mij heeft het weer veel geleerd en geholpen.
Ik ga me nu nog verdiepen in het installeren via LAN met PXE. Weer een leuke uitdaging.

Veel succes en bedankt voor het meedenken.

Groet
Evert Jan

Mooi werk.....
Als de microsoft usb tool niet goed werkt ... probeer dan eens Rufus...
Heb er zelf ook al een keer voordeel bij gehad...
https://rufus.akeo.ie/
rufus_nl.png

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan