Windows 7 licentie aanschaffen

Status
Niet open voor verdere reacties.

reumes

Gebruiker
Lid geworden
23 okt 2009
Hallo beste mensen,

Ik ben de laatste maanden bezig geweest om mijn eigen "droom pc" samen te stellen. Ik heb losse onderdelen aangeschaft en heb nu bijna alles al in elkaar gezet. Ik moet nu alleen nog een besturingssysteem hebben. Mijn voorkeur gaat uit naar Windows 7, maar ik begrijp nog niet helemaal hoe het precies gaat met het aanschaffen van Windows-licenties.

Je hebt verschillende soorten licenties, maar ik snap niet helemaal welke licentie ik dan nu zou moeten nemen. Ik hoorde bijvoorbeeld dat een OEM-licentie het goedkoopste is, maar niemand kon mij verzekeren dat het legaal is om een OEM-licentie te gebruiken voor een pc die je zelf hebt gebouwd.

Ik hoop dat iemand mij op dit forum duidelijkheid kan verschaffen over dit onderwerp en dan vooral de vraag: Is het toegestaan een Windows 7 OEM licentie te gebruiken voor een zelfgebouwde PC?

Bij voorbaat dank,

Rutger

OEM wordt verleend aan PC-bouwers zoals Del Packerd Bel enz. (deze oem mag alleen worden gebruikt op de pc die door de fabrikant is geleverd) Voor een particuliere zelfbouwer zit er niet anders op dan een Windows 7 aan te schaffen uiteraard tegen betaling.
Welke versie je neemt hangt af van wat je er mee wilt doen. Kijk eens rond op de site van Microsoft voor de beschrijvingen van de diverse opties.

Bedankt voor het antwoord. Ik denk dat ik al weet welke versie ik wil, namelijk Windows 7 Home Premium NL 64 bits.

De plaatselijke winkel verkoop OEM licenties van Windows, dus ik vraag me af of ik die kan aanschaffen en legaal gebruiken, omdat ik geen Windows meegeleverd krijg bij mijn zelfbouw pc.

OEM wordt verleend aan PC-bouwers zoals Del Packerd Bel enz. (deze oem mag alleen worden gebruikt op de pc die door de fabrikant is geleverd) Voor een particuliere zelfbouwer zit er niet anders op dan een Windows 7 aan te schaffen uiteraard tegen betaling.
Welke versie je neemt hangt af van wat je er mee wilt doen. Kijk eens rond op de site van Microsoft voor de beschrijvingen van de diverse opties.
Da's volgens mij niet 100% correct hoor, ook als je je computer zelf bouwt heb je recht op een OEM-licentie. Je moet enkel een 'normale' licentie kopen als je een computer hebt met WinXP of Vista maar wil overgaan naar Win7.

Ik heb mijn computer enkele jaren geleden zelf samengesteld en vorig jaar Windows 7 Ultimate OEM gekocht, er is geen enkele controle hierop ;) Als ik van jou was , zou ik voor een OEM versie gaan. Je krijgt wel zo geen mooi doosje en geen handleiding , maar dat heb je er waarschijnlijk wel voor over, verder is er geen enkel verschil ;)

Mochten ze in je winkel moeilijk doen hierover kan je deze ook altijd aanschaffen via een internetwinkel.

Da's volgens mij niet 100% correct hoor, ook als je je computer zelf bouwt heb je recht op een OEM-licentie. Je moet enkel een 'normale' licentie kopen als je een computer hebt met WinXP of Vista maar wil overgaan naar Win7.

Ik heb mijn computer enkele jaren geleden zelf samengesteld en vorig jaar Windows 7 Ultimate OEM gekocht, er is geen enkele controle hierop ;) Als ik van jou was , zou ik voor een OEM versie gaan. Je krijgt wel zo geen mooi doosje en geen handleiding , maar dat heb je er waarschijnlijk wel voor over, verder is er geen enkel verschil ;)

Mochten ze in je winkel moeilijk doen hierover kan je deze ook altijd aanschaffen via een internetwinkel.

Je hebt gelijk je kunt als particulier wel een oem-versie kopen in de winkel/internet

Je hebt gelijk je kunt als particulier wel een oem-versie kopen in de winkel/internet

Hier toch ook nog eventjes op reageren : in de winkel mag dit enkel bij de aankoop van een nieuwe niet-merkpc ( zelf samengesteld dus ) of bij aankoop van bepaalde hardware.

Via internetwinkels houdt men daar geen rekening mee of je nu nieuwe PC of hardware koopt, je kan ten alle tijde een OEM-licentie aanschaffen ( tenzij vermeld op de website , maar dan kies je best een andere internetwinkel ;) )

Dit behoord niet tot dit onderwerp , maar ik zou aan de topicstarter aanraden om voor Windows 7 Home Premium 64 Bit OEM te kiezen:)

Iedereen bedankt voor zijn antwoord op mijn vraag. Ik heb gewoon maar de OEM versie gekocht nu en het lijkt zonder problemen te zijn geactiveerd.

Ik wilde gewoon ff zeker zijn, omdat ik een hekel heb aan dat geklungel met illegale software en al helemaal als je er eerst geld voor betaald hebt en het blijkt achteraf niet legaal.

Deze vraag is opgelost,

Gr. Rutger

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan