Windows 7 start helemaal niet op, virus? help!

Status
Niet open voor verdere reacties.

berendsenmartij

Gebruiker
Lid geworden
30 nov 2010
Hallo,

Sinds vandaag start op mijn computer windows 7 niet meer op. Ik heb al van alles geprobeerd maar niets helpt! Als ik mijn computer aanzet, kan ik nog wel de BIOS opstarten maar verder kom ik niet.

Ik krijg de melding dat de drives zijn geblokkeerd en dat ik een paswoord nodig heb om verder te gaan. Ook windows opnieuw installeren lukt niet! Ik zou dan naar een dite moeten gaan met de naam safe-data en een gebruikers ID moeten invoeren die op mijn computer gegeven wordt. Dit kost echter geld en de site is totaal niet betrouwbaar. Het is een russische site en is gelinkt aan RBN (Russian Business Network). Na wat onderzoek te hebben gedaan op internet, werd ik niet echt vrolijk zie ook: http://en.wikipedia.org/wiki/Russian_Business_Network

Ik weet totaal niet wat ik verder moet doen. kan iemand mij helpen?

Gr. Martijn

Laatst bewerkt:
Eerste wat ik zou doen is kijken of het hier een fake melding betreft, oftewel checken of je data écht versleuteld is (en dus niet te lezen zónder ze te ontsleutelen).

Een van de mogelijkheden is de pc opstarten van een zgn. Live CD ipv. vanaf de harde schijf. Er zijn een hoop van dergelijke Live CD's, bijv. Hiren's Boot CD, zoals hier beschreven in posting #3 hoe die te branden op CD.
Start de pc op van de Hiren's Boot CD, en zorg ervoor dat een memory-stick al in je computer aanwezig is om een paar proefbestanden op te zetten.
Zodra de Hiren's Boot CD is opgestart, kies voor Mini Windows XP. Zodra die is opgestart, kijk of de harde schijven / schijfletters zichtbaar zijn in My Computer, en zo ja, kopieer enkele bestanden vanaf de C:\Users\<jouw gebruikersnaam>\Documents map. Verander niets, doe geen acties, kopieer alleen bestanden naar de memory-stick.

Sluit de computer af, haal de memory-stick eruit en ga naar een computer die beschikt over een goede virusscanner en ook anti-malware programma's, zoals die genoemd zijn in deze discussiedraad
Laat de memory-stick eerst scannen door zowel het anti-virus programma als de Anti-Malware programma's. Als dat allemaal schoon blijkt te zijn, dan kijken op die computer of de documenten die je op de memory-stick had opgeslagen te openen zijn en of ze de inhoud bevatten die je verwachtte. Is dat het geval, dan lijkt het erop dat je wordt bang gemaakt, maar dat het belangrijkste (namelijk je gebruikersbestanden) niet versleuteld zijn.

Je zou dan kunnen gaan overwegen een nieuwe externe harde schijf te gaan gebruiken met ruim voldoende opslagcapaciteit (geformatteerd als NTFS) om alle gebruikersbestanden te gaan veiligstellen op de methode zoals ik die boven aangaf met de memory-stick. Natuurlijk weer die bestanden laten scannen vóórdat je ervan uitgaat dat ze in orde zouden kunnen zijn, en open weer een paar willekeurige bestanden om te zien of ze te openen zijn.

Zodra je alles veiliggesteld hebt, dan zou ik daarna een volledige herinstallatie van Windows gaan doen, incl. het verwijderen van alle partities op de harde schijven etc. Misschien een goed idee je eerst weer hier te melden met een tussenrapportage voordat je die drastische stap gaat zetten.

Tijs.

Als eerst bedankt voor je reactie Tijs. Gelukkig start de Hiren's boot cd op! Echter kan ik geen enkel bestand dat van mij is terug vinden! Ook de vaste schijf in de laptop kan ik niet terug vinden. Doe ik iets verkeerd of is het goed mis? Wat zijn de vervolg stappen die ik kan ondernemen?

Gr. Martijn

Start weer op van Hiren's cd, kies weer Mini Windows XP.
Kijk wat Schijfbeheer te melden heeft. Wellicht heb je (nu) een harde schijf die niet te herkennen is of met partitities die geen schijfletter hebben etc.
Weer geldt: Verander niets, kijk alleen.

Schijfbeheer is te starten met: Start -> Run -> diskmgmt.msc
Maak het Schijfbeheer-venster maximaal groot.
[Schijfletters X: en B: worden door Mini Windows XP worden gebruikt. Die moet je dus netgeren.]
Kijk in het onderste deelvenster (die met de fysieke schijven) wat je daar ziet staan. Wellicht kun je een foto van het computerscherm maken en die uploaden o.i.d.
Zie je daar geen fysieke harde schijven genoemd, dus alleen memory-stick(s) en cd-romspeler(s), dan zal je een afwijkende harde schijfcontroller hebben die niet vanuit Mini Windows XP op de Hiren's CD wordt ondersteund. Is dat het geval, dan wordt het eigenlijk geen forum-werk meer om wat te fixen. Je kunt dan beter bellen met een pc-reparateur en vragen welke inzichten die heeft.

Tijs.

Hij kan de harde schijf op deze manier wel vinden. Ik kan alleen niet op de schijf komen, deze dien ik eerst te formateren. De schijf wordt ook met een grijze balk aangegeven in plaats van met een blauwe en de schijf heeft geen naam. Het belangrijkste voor mij is dat ik de computer weer kan gebruiken, dat ik dan de bestanden kwijt raak maakt me niet zoveel uit.

Gr. Martijn

Tsja, dan kun je ook gewoon opstarten van de Windows 7 DVD, tijdens de installatie alle partities op de harde schijf verwijderen, nieuwe aanmaken en dan Windows 7 gaan installeren.

Overigens kun je ook (binnen Mini Windows XP) eerst even kijken of je via TestDisk alsnog bestanden kunt gaan redden van de harde schijf richting de memory-stick vóórdat je de stappen gaat doen die in de eerste paragraaf zijn genoemd. Testdisk vind je in Mini Windows XP terug als je dubbelklikt op het HBCD menu icoontje, en dan in het HBCD menu onder Menu -> Recovery -> Testdisk (undelete partition)

Tijs.

Dat is dus ook een probleem, ik kan de windows 7 dvd niet opstarten. Ik krijg dan de melding die ik in de eerste post heb beschreven. Heb je hier misschien nog een oplossing voor?

Gr. Martijn

ik ben nu bezig met installatie van Vista, deze pakt hij wel maar heb 3 verschillende dvd's geprobeerd van windows 7. Deze probeer ik dan wel te installeren na de installatie van Vista. Bedankt voor al je hulp!

Gr. Martijn

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan