Windows 7 vertoont ineens vreemd gedrag

• Onderwerp starter Onderwerp starter LWM
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

LWM

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2008
Ik heb op mijn desktop W7 en Linux Mint in dual boot. De desktop is bedraad aangesloten op modem-router (KPN). Mint gebruik ik dagelijks en W7 heel zelden. Wel start ik W7 wekelijks voor eventuele updates van Microsoft Update, Microsoft security Essentials en Avast anti virus. Na gebruik sluit ik af met Ccleaner, Iobit malware fighter en Advance System Care. Nu gebeurt er ineens het volgende: na het opstarten van windows gaat processorgebruik naar 100% en dat blijft zo. Geheugengebruik varieert rond de 50%. Als ik Ccleaner, Iobit... en Advance... er door haal is er niets mis. Ook een diepe scan van Avast levert geen probleem op. Wel geeft Iobit aan 'netwerk error'. Avast en Iobit zijn actief (geven meldingen dat ze actief zijn, dat alles in orde is en er komen ook normaal virus-updates binnen) maar toch verschijnt er een windows-waarschuwing dat beide zijn uitgeschakeld wat dus niet zo is. De knop 'inschakelen' reageert niet. Als ik Windows Update opstart blijft die eeuwig naar updates zoeken en dat is ook het geval bij MS security essentials; als ik Firefox opstart blijft hij vergeefs zoeken naar Firefox. Wat kan dit zijn? Dezelfde configuratie op mijn laptop (wifi) en op een andere desktop (bedraad) geeft geen problemen.

Laatst bewerkt:
Via taakbeheer [CTRL]+[SHIFT]+[ESC] kun je zien welk proces er verantwoordelijk is voor die 100% CPU gebruik.
Post het resultaat hier en dan kan er gekeken worden of we je verder kunnen helpen.

Groeten Marcel

Diezelfde progjes draaien al tien jaar hier in huis op 4 desktops en 4 laptops zonder enig probleem. Welke zouden dan een risico vormen? Welke zou je dan zelf gebruiken als anti-virus en om Windows niet te laten vervuilen?

http://thewebatom.net/blog/iobit-is-a-sucky-company/
En dat doen ze nog steeds, maar ja, tis jouw feestje dus blijf het gewoon gebruiken als je dat wilt.

Zou het ook houden bij 1 anti-virus, Avast is prima maar het is een anti-virus en niets anders.
Gaf al een link naar progjes om allerlei rommel op te sporen, wel de anti-virus eerst uitzetten anders willen sommige niet.

Overigens heb je geen ... aan al die zogenaamde optimizers, alleen als je het geloofd is het zo.

Laatst bewerkt:
Ik heb inmiddels Iobit malwarefighter en MS security essentials verwijderd. Vervolgens in Taakbeheer gekeken bij processen>'gebruikers van alle processen weergeven' en toen was de oorzaak wel duidelijk. Het is (Imagenaam) Avast Svc.exe 32 met als beschrijving Avast Service. Dat proces staat op 100% PCU gebruik te stampen en verder waren er geen andere processen actief. Ik kon het proces niet via Taakbeheer stopzetten (geen toegang) maar wel via het icoontje van Avast door alle schilden tijdelijk uit te zetten. Toen ik daarna updatebeheer opstartte werkte dat ook weer (60 updates intussen dus Auto update heeft al die tijd niet gewerkt), maar Firefox krijg ik niet actief. Krijg wel de melding 'verbonden met mozilla' maar daarmee houdt het op. Maar nu verder kijken waarom Avast op100% PCU gebruik staat. Heb ook met Adwcleaner gescant (gedownload toen Firefox het even wel deed) en zie dan veel mappen en bestanden met de woorden App roaming en ook met Google Chrome dat ik helemaal niet gebruik.Het zegt mij allemaal niets. Kan ik dat zomaar verwijderen zonder risico's?!

Laatst bewerkt:
Download de MiniToolBox bij voorkeur naar het bureaublad.
  • Dubbelklik op "MiniToolBox.exe" om te tool te starten.
  • Let op!!! Windows Vista & 7 gebruikers dienen MiniToolBox.exe als administrator uit te voeren "Rechtermuisknop uitvoeren als",
  • Vink vervolgens de onderstaande opties aan.
    • List content of hosts
    • List last 10 Event Viewer Errors
    • List Devices

• Klik vervolgens op de knop Go.
  • Wanneer de tool gereed is wordt er een logbestand geopend, plaats deze als bijlage in je bericht inclusief de probleemomschrijving.
  • Dit logbestand wordt tevens op de locatie als results.txt opgeslagen waar de MiniToolbox is uitgevoerd.

Bekijk bijlage 204924

Klik op de paperclip om naar het te uploaden bestand te navigeren, selecteer deze en kies openen. Klik hierna op Bestand toevoegen.
Wil je meerdere log bestanden als bijlage toevoegen dan voer je het bovenstaande reeds opnieuw uit.

Iets downloaden ging niet want met deze Windows kom ik helemaal niet meer op internet (Firefox en InternetExplorer). Ik werk nu weer gewoon met Linux (en dan heb je al dit gedoe niet). Vanmorgen eens een mailtje over dit probleem naar Avast gestuurd en vanmiddag al een duidelijke reactie. Volgens hen is de installatie van Avast corrupt geworden. Advies: Avast volledig verwijderen en daarna opnieuw installeren. Dat ga ik vanavond eerst maar eens proberen. Wordt vervolgd.

Avast bleek alleen te verwijderen met het eigen uninstall programma (waarvoor ik in hun reactie ook netjes de links had meegekregen). Daarna Avast opnieuw geïnstalleerd en W7 draait weer als een zonnetje (cpu-gebruik staat nu na opstarten weer netjes tussen de 0-2%). Maar toch weer het e.e.a. van jullie geleerd, dus bedankt allemaal.

Mooi ;)
Klik nog ff op "Zet status opgelost" op de donkerblauwe horizontale balk, bijna bovenaan deze webpagina [die met "Zet status opgelost", "Onderwerp opties" etc.]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan