Windows 7 vertraagt

Status
Niet open voor verdere reacties.

meerweten

Gebruiker
Lid geworden
1 aug 2009
hallo,

sinds een korte tijd heb ik problemen met mijn laptop,
heb hem op minder dan 4 weken reeds 4 maal herinstaleerd.

nu vroeg ik mij af of ik niet iets kan doen waaruit blijkt waar het probleem zit.
wat er mis is:
windows start traag op (of helemaal niet)
als hij opstart draait hij traag en doet hij niet direct wat ik wil (wat hij vroeger wel deed)

mijn systeem:
intel I5
4G ram
500HDD

ik zal deze programma's proberen zodra ik mijn laptop in windows krijg opgestart,
linux start goed op tov windows, maar is niet zoals het vroeger was (zelf niet met een verse instalatie)

En de updates van microsoft, hoe installeerde je die?
soms worden er drivers door microsoft tussen de essientiele gezet die niet goed zijn als alle drivers nog niet geinstalleerd zijn, ik moet ook altijd alles handmatig instellen met de updates na een install, en de optionele moeten sowieso niet mee geinstalleerd worden automatisch. Doe ik dat niet dan kan ik ook direct weer opnieuw beginnen.
Doe eerst wat Los-Cuentos voorstelde, hoe oud is de laptop? maakte je de laptop wel eens stofvrij?

Laatst bewerkt:
ik heb verschillede dingen geprobeerd,
normaal laat ik de updates niet automatisch doen en kies ik zelf welke van de updates hij wel mag doen,
de laatste keer dat hij geinstaleerd is geweest zijn er geen windows updates gedaan en aangezien het zelfde probleem zich voordoet zowel als ik updates doe, of zonder denk ik niet dat het aan mogenlijke updates ligt

edit:
ik krijg geen programma's meer geopend in windows zonder dat deze blokeren,
bestaan er goede diagnostic tools met dezelfde funtionaliteiten deze werken op windows (zonder gebruik van wine)

lptop isnet geen 3 jaar oud,
nog nooit stofvrijgemaakt maar zou ik dan ook gen problemen hebben onder linux (waar ik zo goed als geen problemen ondervind

Laatst bewerkt door een moderator:
Probeer hem eens te resetten naar de fabrieksintellingen. Welke merk heb je?

Chipset drivers en alle andere correct geïnstalleerd? of up-to-date?

corect geinstaleerd en uptodate, maar dit geeft nog geen reden waarom hij voor de reeks van herinstalaties aan dezelfde kwalen leed.

resetten naar fabrieksinstellingen had geen verandering (voor lang)
het is een dell studio 1749

linux start goed op tov windows, maar is niet zoals het vroeger was (zelf niet met een verse instalatie)
Ook zou ik na bijna 3 jaar maar eens op stof controleren in het apparaat.
linux is een stuk lichter als systeem dan windows.
Zoals je al zei, het is niet zoals het vroeger was ook niet met linux, of bedoelde je iets anders?
Als je ventilator niet meer goed draait wordt de processor te heet, en als je dan niks doet is het binnenkort afgelopen met de processor.
Processors kunnen dan ook schade oplopen als ze te heet worden, en dan gaan ze achteruit, dat hoeft niet in 1 klap te gaan.
Ik zeg niet dat dat het is, maar controleer het, want met de zekerheid dat dat goed werkt kan je weer op softwarematige manier op zoek gaan.
Mijn asus moederbord begint te piepen als stof de fan langzamer laat draaien en geeft aan in beeld dat dat onder andere het probleem kan zijn, dan kan ik mijn pc pas weer opstarten als ik stof verwijderde, nice van asus, dat doen niet alle moederborden.
Als softwarematig alles goed gedaan is, en het probleem blijft gewoon op alles bestaan, dan kan het bijna niet anders meer dan hardwarematig zijn. of 1 of ander diep virus heeft je laptop in bezit, maar dat lijkt me ook erg sterk.

Laatst bewerkt:
heb geen geluk meer gehad in het opstarten van windows vandaag,
echter heb ik wel een smart test onde linux uit proberen voeren deze mislukt was,
wel heb ik volgende gegevens eruit kunnen halen:

http://www.pastebin.ca/2309359

de temperatuur van de processor (onder linux weliswaar) gaat niet boven de 58°C wat mij een normale temperatuur lijkt,
de temperatuur van de hdd is ee nstabiele 40°C

een virus lijkt mij nogal vrij onmogenlijk, dan zou het elke keer eenzelfde virus moeten zijn en hij is in die 4 maal herinstalatie 2 keer VOLEDIG geformateerd (met overschrijven met nullen als ik mij niet vergis)

Laatst bewerkt:
ik geraak niet aan mijn ventilator (toch niet door het paneeltje aan de onderkant open te maken) en verder kan ik nergens vinden hoe het mijn mijn laptop wel zou moeten,
ik heb de tooltjes van LC kunnen draaien en de eerste geeft (net zoals onder linux) 2 waarschuwingen:

Reallocated_Sector_Ct 0x0033 100 100 050 Pre-fail Always - 9
de andere eet ik niet meer (windows liep vast)

het 2de progje heb ik dan ook gedraaid maar ben niet verder geraakt dan de opstart alvoorens windows vast liep

Als je de laptop in de bios opstart, en dan kijkt naar de temperatuur, kan je misschien al zien of dat niet in orde is.
Zoek dan even de CPU instellingen af in de bios.
Laat je de computer een kwartier aan staan om te kijken of er veel verschil is.
Mijn processor wordt niet heter als 45 graden, boven de 60 wordt het al wat kritieker, en richting de 80 is kritiek.
Boven de 90 is de kans groot dat de computer zichzelf uitschakeld.

Laatst bewerkt:
temperatuur hdd na een uurtje draaien:
max 54°C,
gemiddeld 40°C
minimum (mits in bedrijf) 36°C

temperatuur CPU (linux aka laag verbruik):
MAX 65°C
Min 37°C
gemideld 40-45°C

de waardes hierboven zijn echter waardes vanuit linux, aangezien windows zolang niet blijft aanstaan)

via de ubuntu (linux) live cd heb ik een soort gelijk testje gedaan, hieruit kwam dat er 1 beschadigde sector was (in windows gedeelte),
maar zal deze nog eens proberen :D
deze zal beter zijn dan dat klein standaard tooltje van de ubuntu cd

idd, want linux is momenteel het enige dat hier nog draaid zonder al te veel problemen,
maar dat tooltje kan nooit zo uitgebreid zijn als een tool die gemaakt is om zo'n zaken op te sporen,
een linux live cd bevat hopelijk niet enkel dat tooltje, je zou anders lang mogen wachten op je instalatie,

maar nu terug naar het topic, zojuist gedownload en bezig met een bootable usb te branden

de 54 en 65 graden grens is dan aardig aan de hogere kant dan hoe het ideaal zou zijn.
De kans in de toekomst is wel dat er een langzame stijgende lijn in zit, die temperatuur kan koers zetten richting kritiek.
Als de processor heter wordt, werkt het als een verwarming voor de rest van de hardware.
Dat kan een reactie zijn van de harde schijf.
Hoe warmer materie is, hoe zachter, waardoor het sneller slijt.

Laatst bewerkt:
rojuist bezig geweest met dat cdtje te runnen,
als ik de hdd wil testen krijg ik volgende foutmelding:
read error

Zou een nieuwe schijf aanschaffen, die voor laptops zijn aardig kwetsbaar en die fouten die smart aangeeft, al is dat niet zaligmakend, geeft wel aan dat er iets mis mee is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan