Windows 7 wil niet updaten

• Onderwerp starter Onderwerp starter Jors
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Jors

Gebruiker
Lid geworden
1 okt 2006
Hallo,

gister heb ik een laptop met Windows 7 geleend omdat ik deze morgen nodig heb voor mijn werk. Ik zag alleen dat SP1 nog niet geinstalleerd was, dus ik wilde "even" updaten.

Als ik echter naar Windows update ga en op 'naar updates zoeken" druk, krijg ik de melding:

"Er kan momenteel niet naar updates worden gezocht, omdat de Windows Update-service niet actief is. U moet uw computer mogelijk opnieuw opstarten".

Als ik echter onder services.msc kijk, staat Windows update gewoon gestart. Een herstart heeft geen effect.

Vervolgens dacht ik dat malware wellicht dit probleem zou veroorzaken. Maar een volledige scan met zowel AVG als Malwarebytes geeft 0 mogelijk infecties.

Tenslotte dacht ik slim te zijn en SP1 handmatig te downloaden en te installeren. Maar na 75% van de installatie kreeg ik de melding: "Windows 7 SP1 install fails: ERROR_SXS_ASSEMBLY_MISSING (0x80073701)".

Dus nu weet ik het even niet meer. Heeft iemand nog een idee?

//EDIT: o ja, ik heb ook die Microsoft fix voor windows update nog geïnstalleerd: geen effect.

Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
Dank ik ga het meteen proberen.

Hij is nu opnieuw bezig met updaten in een schone start van windows. Ik zag alleen bij de services dat "AVG Watchdog" nog wel actief is. Kan dat een probleem zijn?

EDIT// ik krijg idd opnieuw dezelfde foutmelding:

"Windows 7 SP1 install fails: ERROR_SXS_ASSEMBLY_MISSING (0x80073701)".

Laatst bewerkt door een moderator:
@Joris: Je hebt blijkbaar niet de/alle instructies van dorado uitgevoerd, en al zeker niet het onderdeel SURS gebruiken (in de laatste link van dorado: "Het System Update Readiness Tool downloaden en installeren").

Tijs.

Al geprobeerd, zonder resultaat helaas :(

@Zoeff: Lijkt me niet dat die oplossing gaat werken: Er ontbreekt een bestand onder de C:\Windows\winsxs map, met Windows Update zélf lijkt me niets mis.
Vandaar mijn verhaal over SURS die (zover/indien mogelijk) wél dergelijke problemen oplost.

Tijs.

Dit heb ik wel gedaan...

Ok, dan zo kijken:
a. Start -> in het vakje "Zoeken en uitvoeren" cmd.exe invullen en het gevonden cmd.exe rechtsklikken en kiezen voor "Als Administrator uitvoeren"
b. In het geopende CMD-venster:
findstr /c:"[SR]" %windir%\logs\cbs\cbs.log > sursfouten.txt
notepad sursfouten.txt

Je zou dan moeten kunnen zien welke fouten SURS (en SFC etc.) gevonden hebben. Dat zou je een hint kunnen geven welke bestanden/updates nu ontbreken.

Tijs.

ik krijg nu

FINDSTR: kan %windir%\logs\cbs\cbs.log niet openen

Als ik naar de betreffende directory ga in verkenner zie ik het bestand wel staan, maar kan het ook dan niet openen...

Edit//

Sorry.. er zat een typo in...

Nu krijg ik sursfouten.txt wel geopend, maar is het bestand geheel leeg...

Laatst bewerkt:
Vreemd, ik had daar wel meldingen verwacht, gegeven die melding over missing sxs bestand.

Ik heb nu niets om op te varen, dus pas ik.

Hopelijk hebben anderen nog tips, dan.

Tijs.

In ieder geval bedankt voor je hulp.

Hopelijk is er nog iemand anders met een idee inderdaad.

Ja ik ben er vrij zeker van dat de laptop Malware vrij is. De installatie is zo goed als schoon en Mbam free had ik al gebruikt; geen infecties.

Ik heb overigens een deel van de oplossing gevonden denk ik. Ik kon een of andere update doen van Windows Defender. Daardoor werkt Windows update na en heb ik al mijn updates kunnen doen..... op één na: SP1..

Wederom krijg ik een foutmelding dat deze niet kan worden geïnstalleerd.. Ik heb de exacte code niet opgeschreven, maar zal dit de volgende keer doen.

Druk op de Windowstoets en typ: opdracht.
Je ziet nu in het startvenster Opdrachtprompt verschijnen. Klik op Als administrator uitvoeren.

opdracht.gif

Typ: chkdsk c: /r
Herstart en probeer te updaten.

Ok, dorado had gelijk, geciteerd zijn titel:

http://windows.microsoft.com/nl-nl/windows7/learn-how-to-install-windows-7-service-pack-1-sp1 zei:
Informatie over het installeren van Windows 7 Service Pack 1 (SP1)

Opmerking

Als SP1 niet in de lijst wordt weergegeven, moet u mogelijk enkele andere updates installeren voordat u SP1 installeert. Installeer alle belangrijke updates, keer terug naar de Windows Update-pagina en klik vervolgens opnieuw op Naar updates zoeken.
Er moeten eerst essentiele updates uitgevoerd (executed) worden, alvorens een SP in zowel Vista, 7, als 8(.x) geinstalleerd kunnen worden.

Ik heb checkdisk uitgevoerd: geen fouten gevonden.

En ook alle updates zijn uitgevoerd op Windows Live Essentials na.

Nog steeds kan ik SP1 niet installeren, niet met windows update (code 80073701) en ook niet handmatig (ERROR_SXS_ASSEMBLY_MISSING (0x80073701)).

Heeft iemand nog een idee wat ik kan doen?

Ik heb alle stappen doorlopen, op het herinstalleren van Windows 7 na. Maar nog steeds kan ik niet updaten naar SP1 helaas..

Wellicht dat ik dit toch maar moet overwegen dan...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan