windows 7 wilt niet meer opstarten na installatie xp

Status
Niet open voor verdere reacties.

rickmet1

Gebruiker
Lid geworden
1 jan 2011
hallo op mijn nieuwe computer heb ik windows xp naast windows 7 geïnstalleerd gewoon om even te proberen maar nu vindt hij windows 7 niet meer met opstarten en ik heb ook geen windows 7 installatie disc dus kan ook niet opnieuw installeren maar wil er wel weer gauw bij kunnen heb namelijk ook geen internet drivers voor de xp. wat heb ik al geprobeert: met partion magic enz maar partion als boot zetten (lukt alleen niet), en windows xp verwijderen. maar het helpt allebei niet

Laatst bewerkt door een moderator:
als je xp er toch af wilt hebben, download de win 7 recovery discs (kies wel 32 of 64 bit ).

brand de disc en stop hem in de pc, start opnieuw op en zorg dat je opstart vanaf de cd, hoe zou dan automatisch problemen gaan zoeken, maar dit kan je annuleren. als je daarna op volgende blijft drukken krijg op op een gegeven moment dit scherm te zien. klik dan op de onderste optie (command prompt) en type:

bootrec.exe /fixmbr <druk op enter>
bootrec.exe /fixboot <druk op enter>

druk op exit, haal de cd uit de pc en start de pc opnieuw op.

hiermee herstel je het opstartbestand van windows 7 dat waarschijnlijk is overschreven/verwijderd door windows xp.

Of als je naast elkaar wilt moet je dat doen met easybsd en dan krijg je een multiboot.

hij wilt de cd op een een of andere manier niet pakken ik ga nu de manier van nicj56 proberen

Hoi,
die cd moet je wel branden als iso anders werkt het idd niet en je bootvolgorde veranderen.
Omdat je XP na Win 7 hebt geïnstalleerd heeft XP je bootsector/loader overschreven, vandaar dat Win 7 niet meer opstart.
Normale volgorde bij dualboot, eerst het oudere systeem daarna het nieuwste, dan voorkom je zulke problemen. Het nieuwe systeem ziet dat er al een OS op staat en vraagt of je dat wilt behouden en past vervolgens de bootsector/loader aan. Andersom werkt dat dus niet.
How To EasyBCD

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan