Windows 7 ziet maar 465gb van mijn 1,5tb samsung HDD

Status
Niet open voor verdere reacties.

Martinezzzzzzzz

Gebruiker
Lid geworden
2 jan 2007
Hoi Allemaal,

Ik heb zojuist een extra dataschijf in mijn PC geplaatst voor backups. Het gaat om een samsung HD155UI

Windows detecteert deze HDD wel, maar geeft aan dat de schijf maar 465gb groot is, terwijl dit 1,5TB zou moeten zijn. In windows schijfbeheer wordt ook aangegeven dat er maximaal 465gb beschikbaar is. Geen ongepartitioneerde ruimte ofzo.

Heeft iemand enig idee wat er aan de hand is, en hoe ik beschikking kan krijgen over de volledige 1,5tb?

Alvast bedankt

Hallo,

@TS,

Ik vermoed dat de rest niet toegewezen is.

Dat doe je zo:

start>computer>rechtermuisklik op computer>beheren>dan opslag en schijven>schijfbeheer>daar kijken achter de 1,5TB schijf of daar een zwart blok staat, zoja>klik op de 450GB en dan schijf vergroten>voila dan moet je die overige kiezen>en dan word die schijf vergroot.

@royonix,

Dit kan ook een fout zijn met formatteren zijn geweest, dat hij perongeluk wat in heeft getypt waardoor er maar 450GB is gepakt. Een bios update doet niet alles.. Soms in het ergste geval dan kan het moederbord maar 450GB aan(alleen bij vrij ouden), zelf heb ik thuis een PC die maar max 2TB aan een hardeschijf kan hebben.

Nicj56 en ROYONIX bedankt voor het meedenken.

Helaas hebben beide ideeen mijn probleem niet opgelost. Zoals ik eerder al zei geeft windows schijfbeheer geen ongepartitioneerde ruimte aan, dus uitbreiden/schijf vergroten is niet mogelijk.

Ik heb voor de zekerheid een nieuwe bios geinstalleerd, maar dit lost ook niets op.

Ik heb een Gigabyte 965-ds3 moederbord, en hierop is al een sata schijf van 1tb aangesloten die ook zonder problemen werkt.

De schijf die ik aan wil sluiten is een Samsung spinpoint HD155UI. Deze komt uit een externe harde schijf van een kennis, waarvan de usb controller defect was

Ik heb de schijf al aangesloten op verschillende sata poorten, maar ik blijf dezelfde melding krijgen.

Zou het iets van een sata instelling in de bios kunnen zijn? Hier weet ik vrij weinig vanaf namelijk.

Is er iemand die nog andere ideeën heeft?

Een screenshot van schijfbeheer en etc? omtrent de schijf

Ik zie je fout al:P

Kijk eens naar de schijf eronder....

Nog een advies ontkoppel de 1,5TB eens en kijk welke schijf weg is.

Laatst bewerkt:
Ik zie je fout al:P

Kijk eens naar de schijf eronder....

Nog een advies ontkoppel de 1,5TB eens en kijk welke schijf weg is.

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. De schijf die eronder staat is een andere fysieke schijf (1TB). deze heb ik al een tijd in gebruik en werkt goed.

Als ik de 1,5 tb loskoppel dan verdwijnt de E:\ schijf van 456gb (zie foto)

Zie ik nou iets heel simpels over het hoofd, of begrijp jij het verkeerd?

schijfbeheer.jpg

Ik snap er niets van :confused:

Volgens zowel Windows als Easus is dit een 500Mb HD.
Volgens mij kan dit alleen maar betekenen dat het moederbord deze HD als een 500MB HD ziet.
Kijk eens in de BIOS setup wat daar staat over deze HD.
Kijk ook eens in het handboekje van het moederbord of daar iets staat over maximale HD-omvang of dat er iets staat over de SATA-aansluitingen op het mobo dat dit zou kunnen verklaren.
Als het dat allemaal niet is, zou het de HD zelf nog kunnen zijn.
Heeft u al geprobeerd deze op een andere PC aan te sluiten?

Bedankt voor het meedenken srpchulp,

Op jouw aanraden was ik bezig om naar informatie over mijn moederbord in combinatie met grotere schijven te zoeken. Na wat gericht zoekwerk kwam ik op internet een aantal vergelijkbare problemen tegen.

Het blijkt een bug te zijn in de express recovery functie van sommige oudere gigabyte moederborden. Deze express recovery functie zorgt ervoor dat een backup van de bios naar een apart gedeelte van een harde schijf geschreven wordt om te recoveren in geval van problemen. Dit aparte gedeelte van de schijf noemen ze Host Protected Area (HPA), en is niet te zien in windows of de bios. Normaal is dit maar een paar MB, maar door de bug die er blijkbaar in sommige gigabyte borden zit, wordt 1tb aan HPA ruimte gereserveerd. Zo lijkt het alsof een 1tb schijf maar 32mb groot is, en een 1,5tb schijf zoals in mijn geval maar 500gb.

Om het op te lossen zijn er verschillende gratis tools beschikbaar die via een bootable cd opgestart kunnen worden en de verloren ruimte vrij eenvoudig weer terug kunnen krijgen. Het is mij na wat mislukte pogingen gelukt met de samsung ESTOOL (alleen voor samsung schijven)

Voor mensen die het evt. interessant vinden is via de onderstaande link wat uitleg over het probleem te vinden:

http://forum.hddguru.com/viewtopic.php?t=15662&start=

Iedereen bedankt voor de geboden hulp. Uiteindelijk zelf opgelost, maar het is altijd fijn als er iemand meedenkt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan