Windows 8.1 installeren op oude PC

Status
Niet open voor verdere reacties.

Wimpy007

Gebruiker
Lid geworden
30 mei 2014
Allen,

Ik heb een oude PC waar nog Windows XP op draait en wil hier nu Windows8.1 op zetten (reeds aangekocht) maar het lukt me niet...
Als ik de DVD van windows 8.1 (64 bit) wil laten uitvoeren (de volgorde in de BIOS is gewijzigd en mijn NEC DVD_RW ND-3520A station staat voorop), dan krijg ik wel het eerste scherm (zwart scherm met de 4blauwe rechthoekjes van windows) maar de installatie gaat niet verder...

De gegevens van de PC waar ik het wil op installeren (systeemeigenschappen):

Microsoft Windows XP
Professional
Versie 2002
Service Pack 3

Powered by nLite
AMD Athlon(tm) 64 processor 3000+
Kloksnelheid: 2.00GHz, 2.00 GB
Extensie van fysiek adres

De Ram modules (heb ik van vandaag geupgrade omdat ik niet aan de minimum eisen voldeed) (2x) zijn van het type:
SI-707195 DIMM DDR1 400MHz 1GB

Video kaart:
NVIDIA GeForce FX 5200

Hebben jullie nog mer gegevens nodig?
Kan er mij iemand hierbij verder helpen?

Met vriendelijke groeten,
En dank op voorhand,
Wimpy

Hier kan je controleren of je computer geschikt is voor Windows 8:

windows.microsoft.com/nl-nl/windows-8/upgrade-assistant

Ik ben vorige maand ook van xp naar 8.1 gegaan. Bij mij duurde het bijna 5 min voordat hij aan de setup begon. Ik weet niet hoelang hij er bij jou over doet, maar een beetje geduld kan geen kwaad ;-)

grtjs,
thomasb

Kan ook zijn dat Windows 8.1 je procesor noet ondersteund had ik ook met mijn p4 2.8ghz

Check even in bios of NX/XD bit op enabled staat (de cpu heeft deze feature, welke voor Win 8.1 vereist is, volgens de specs wel).
(Staat meestal onder "security" o.i.d. )
Kun je deze feature in het bios niet vinden, check dan of er een bios update voor het moederboard beschikbaar is.

upgrade assistent heb ik vorige week uitgevoerd, deze vertelde mij dat enkele programmas conflicten konden geven maar niet dat het een probleem zou zijn om windows er op te installeren...

Als ik blijf wachten dan komt er, na het zwarte scherm met windows logo, in een flits een scherm op waar wat lettertjes voorbij komen en dan herstart de PC gewoon...
Het is net alsof hij wil beginnen met de installatie maar dan het laat afweten.

Check even in bios of NX/XD bit op enabled staat (de cpu heeft deze feature, welke voor Win 8.1 vereist is, volgens de specs wel).
Kun je deze feature in het bios niet vinden, check dan of er een bios update voor het moederboard beschikbaar is.

OK dit ga ik morgen eens proberen... Bedankt alvast voor de tip!

Die "lettertjes" vertellen bijna zeker dat je de volgende errors hebt: 0x000000A en 0xFFFFFFE6
Deze hebben onder andere te maken met het NX (no-execute) bit

In de BIOS zitten zoeken maar die feature niet gevonden...
Vervolgens naar een BIOS update voor mijn S755MAX moederbord zitten zoeken en heb ergens een ".BIN" file kunnen bemachtigen...
Maar wat moet ik nu met deze file? moet ik dit met een progje openen of gewoon ergens in een map zetten?
Of iemand ergens een link met update?

groeten wimpy007

In de BIOS zitten zoeken maar die feature niet gevonden...
Vervolgens naar een BIOS update voor mijn S755MAX moederbord zitten zoeken en heb ergens een ".BIN" file kunnen bemachtigen...
Maar wat moet ik nu met deze file? moet ik dit met een progje openen of gewoon ergens in een map zetten?
Of iemand ergens een link met update?

groeten wimpy007
Ik zou alleen een officiele installeren.... en niet "ergens "er een vandaan halen, tenzij je expert bent... en dat ben je niet ... die komt dit hier niet vragen... :o

http://www.jetway.com.tw/jw/download_address.asp?downid=17&proname=S755MAX&downtype=BIOS
daar staat ook de handleiding bij. Als je deze uitleg niet snapt.... zou ik er maar niet zelf aan beginnen... anders is de kans op een dood moederbord groot...

Klopt dit merk en moederbord trouwens? Je gaf alleen een type op...

Laatst bewerkt:
Ik zou alleen een officiele installeren.... en niet "ergens "er een vandaan halen, tenzij je expert bent... en dat ben je niet ... die komt dit hier niet vragen... :o

http://www.jetway.com.tw/jw/download_address.asp?downid=17&proname=S755MAX&downtype=BIOS
daar staat ook de handleiding bij. Als je deze uitleg niet snapt.... zou ik er maar niet zelf aan beginnen... anders is de kans op een dood moederbord groot...

Klopt dit merk en moederbord trouwens? Je gaf alleen een type op...

André,

Bedankt voor de hulp, ik ben echter al op die site uitgekomen maar de link naar de BIOS download voor europa was "not found", daarom had ik verder gezocht naar een andere file, maar daar wist ik dan niet goed wat ik er mee moest aanvangen...

Ik heb echter nog niet die "AMI Bios Upgrade Tools" uitgevoerd, misschien moet ik dat eerst proberen en dan laat ik hier terug iets weten (dit is niet op mijn PC uit te voeren, vandaar kan ik dit niet altijd testen)...

Mvg,
Wimpy007

Intussen weer wat wijzer geworden, ik weet dat ik Phoenix - AwardBIOSV6.00PG heb...
Ik heb op de link die André me stuurde dan ook de "AWD883" exe file en de "755MAXA4" bin file gedownload, deze op diskette gezet, vervolgens PC heropgestart met floppy als "first-boot device" maar hij zegt dan dat het een "non system drive" is of zoiets, dus het lukt me nog niet om de BIOS te flashen...
Iemand die hier meer over weet?

Laatst bewerkt:
Dat betekent dat je floppy niet goed als operating system werkt.
Meestal een rotte floppy .... dus probeer een andere en nog een keer proberen.
Of een rot floppy station.... (probeer een andere te versieren uit een andere pc.

De floppy was goed, na wat googlen ben ik teweten gekomen dat je de diskette eerst moet formatteren en hierbij het vinkje aanzetten "MS-DOS opstart diskette maken"...
Nu ben ik hierdoor dus weer een stap dichter want het begon goed met flashen van de bios...
Samen met de manual van het moederbord ben ik er wijs uit geraakt wat ik moest typen namelijk "AWD883 755MAXA4.bin/cd/cp/ch/wb/qi"...
MAAR, na een poosje komt er een foutmelding: "FLASH ROM is write protected, please make sure whether lockout jumpers is set to correct or not", maar in de manual van het moederbord spreken ze nergens over deze jumper :S
Men zegt wel: "Before update BIOS users have to “Disable”, “Flash Part Write Protect” item which in
“Miscellaneous Control” of BIOS SETUP. Otherwise the system the will not allow you to
upgrade BIOS by Award Flash Utility."
maar ook dit is niet terug te vinden in de bios...
Iemand suggesties?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan