Windows 8 64bit upgrade naar XP 32bit werkt niet

• Onderwerp starter Onderwerp starter LWM
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

LWM

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2008
Heb een pc met twee harddisks; oorspronkelijk eentje met oude legale WindowsXP 32bit (er was toen nog geen 64bit) en eentje met Linux Mint 64bit. Werkte perfect in dual boot. Na officiële aankoop (aanbieding Microsoft) upgrade van XP naar Windows8 64bit werkte niets meer (onoplosbare grub, boot, uefi-ellende). Linux grub snel weer hersteld, maar Windows8, hoewel goed geïnstalleerd, nooit aan de praat gekregen. Terug naar XP lukte ook niet meer.
Heb soms Windows nodig, dus mijn XP toen maar geïnstalleerd op virtualbox in Linux Mint. Ik wil die XP nu upgraden naar W8 met mijn geldige licentie. Krijg bij het registreren echter de melding dat upgrade naar W8 64bit niet mogelijk is vanaf XP 32bit. Dat had Microsoft niet aangegeven toen ze destijds met een zg hulpprogrammaatje gecontroleerden of W8 64bit op mijn systeem kon. Is dit oplosbaar?

Omdat de downloadversie van Windows 8 (en de bijbehorende licentie/registratiecode) die Microsoft destijds voordelig aanbood alleen te gebruiken is om een bestaande eerdere versie te upgraden. Je moet dus een werkende XP of 7 op de pc hebben.

Ik bedoelde eigenlijk om een optische drive te koppelen in VirtualBox,de windows 8 dvd erin,of de .iso laden,en dan voor "nieuwe installatie" te kiezen als setup opstart.

Ik heb geen losse optische drive en op andere manieren ging het ook niet. Intussen ging echter de harddisk waar Linux op draait ter ziele en die heb ik dus moeten vervangen. Ik ben al dat gedoe met die restricties van Microsoft en problemen met W8 helemaal zat dus ik heb een legale W7 overgenomen en nu heb ik dual boot met op de ene schijf Linux Mint 64bit en op de andere Windows7 Pro 64bit (Windows is noodzakelijk want mijn Mio routeplanner is alleen te updaten via Windows en via Windows in virtual box ging dat heel traag en liep de boel vast). Er was overigens wel een deskundige en veel tijd voor nodig om dual boot te realiseren vanwege problemen met efi, boot en grub. Microsoft doet er duidelijk alles aan om andere besturingssystemen tegen te houden en je op kosten te jagen. Blij dat ik destijds niet de volle mep voor de W8 upgrade heb betaald.

Had die toen gewoon 2 x geïnstalleerd, één x zonder key en toen een upgrade met key, probeer dat eens.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan