Windows 8 loopt deels vast

Status
Niet open voor verdere reacties.
srpchulp
"So, I went into the UEFI (new type of BIOS) screen at boot, and I set my SSD and HDD to Hot Swap = Enabled"
Ik zit nu in de bios maar ik weet niet waar ik dit deel moet vinden. Het meest logisch lijkt mij advanced en dan storage. Ik zie nergens Hot Swap staan.

Lange pier
De bios heb ik geüpdatet, maar dat mocht helaas geen verandering brengen.

-> Overigens zie ik wel "PCI Devices Power ON - Disabled" staan. Kan dit er iets mee te maken hebben, aangezien er vaak over het uitschakelen van de HDD gesproken wordt?

Laatst bewerkt:
Ik denk bijna wel zeker dat het gezocht moet worden in de SSD en/of HD en/of de HD-controler.
Wat mij in het overzicht opvalt is dat de HD aangegeven staat als:
Microsoft Storage Space Device
Interface: TMax
Capacity: 1853 GB
Dat is nieuw voor mij en ik moest opzoeken wat dat precies is.
Schijnt een noviteit van Win8 te zijn.
Wat ik in 40 jaar ICT geleerd heb is "hoedt u voor noviteiten". Die geven altijd problemen.

Is er een mogelijkheid om die 2e HD als gewone HD te definiëren en niet als Microsoft Storage Space Device?
Het zou me helemaal niet verbazen dat dan het probleem weg zou gaan.

Laatst bewerkt:
Nee, dat is dat er geboot wordt indien daar een signaal op komt indien die op on staat, dat wil je niet.

De SSD en de harde schijf hangen aan SATA 3-1 en SATA 3-2?
En staan die in AHCI mode?

Je kunt de optie later ook inschakelen na de regfix mochten de sata controllers op ide modus staan.
http://support.microsoft.com/kb/922976/nl

SSD en HDD staan inderdaad op SATA 3-1 en 3-2 en in AHCI mode

Edit: "Is er een mogelijkheid om die 2e HD als gewone HD te definiëren en niet als Microsoft Storage Space Device?" Waar moet dit? In apparaat beheer > schijfstations > Microsoft Storage Space Device?

Laatst bewerkt:
Ik geloof dat ik uit dat artikel de oplossing niet kan halen, zoals ik het lees dan. Zonder steam en/of avira doet hij hetzelfde.
Autorun:

IspzgUg.png

Bijlagen

• Naamloos.jpg
    Naamloos.jpg
    99,2 KB · Weergaven: 40
Laatst bewerkt:
Goed, ik heb even e.e.a. opgezocht.

Storage Space heet in de NL uitgave van windows 8 "Opslagruimte".
Het is een soort van RAID. Van daaruit zou de 20 seconden "hangen"te verklaren zijn, omdat door deze faciliteit permanent van alles en nog wat gemirrord wordt. Dat werkt natuurlijk uitstekend en zonder vertragingen op een bedrijfssysteem waar een grote hoeveelheid harde schijven staat te draaien.

Anyway, het instellen van die Opslagruimte en het toevoegen van de schijven in de Opslaggroep gaat via Configuratiescherm en dan Opslagruimte.
Hier staat dat allemaal beschreven: http://www.windowsinfo.nl/reviews/3...-omgaan-met-je-harde-schijven-stap-voor-stapn

Ik ben er nog niet achter hoe, zonder verlies van data, zo'n opslaggroep weer ongedaan gemaakt kan worden. Bij echte RAID kan dat niet. Dus ik neem aan dat dat bij deze faciliteit ook niet kan.

De vraag is nu hoe dat in jouw installatie erin geslopen is. Ik neem aan dat Windows dat niet zo maar van zelf doet. In mijn Windows 8 is dat i.i.g. niet gebeurd, daar heb ik nog "normale"harde schijven (gelukkig :-).

Wat ik veel lees is al die drivers voor een 32 bits OS maar je hebt een 64 bits OS, hoe komen die erop?

Ik heb met een testopstelling (Win8 64 prof, SSD + HD, MS Storage Space geactiveerd. AEII en een film bekijken) geprobeerd het probleem te reproduceren, maar bij mij loopt het zonder problemen.

Het enige dat ik nog kan bedenken is een hardware probleem, want het mobo en de SSD die ik gebruik zijn anders.
Zo lees ik dat een SSD met Sandforce controller problemen kan geven onder win8.
In mijn opstelling heeft mijn SSD geen Sandforce Controller, maar de Kingston SSDNOW SV300S37A wel.
Wellicht dat daar het probleem zit.

Mijn voorstel:
Installeer Win8 met alleen de HD (dus geen SSD) en kijk of het probleem zich nog steeds voor doet.
Ook voor alle zekerheid geen MS Storage Space gebruiken (alhoewel dat in mijn testopstelling geen probleem gaf, maar toch..).
Als het probleem zich dan niet meer voor doet, dan is het bijna zeker de SSD controller die dit veroorzaakt.
Als het probleem er nog steeds is, dan is het waarschijnlijk het mobo i.c.m. Windows 8.
In dat geval zou ik eens kijken of een kennis een win7 installatie dvd heeft en het daar eens mee proberen (niet activeren, dat hoeft niet voor een test van max 30 dagen).

Na een drukke week eindelijk even tijd gevonden om weer naar de computer te kijken.

Lange pier
Ik heb de CD van ASrock gebruikt en de eerder getipte site van ASRock.

srpchulp
Ik heb geen idee wat voor een controller mijn SSD heeft. Dat laatste is zal ik van het weekend eens gaan uitproberen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan