Windows 8 - monitor (displayport) & usb issue

Status
Niet open voor verdere reacties.

barryv0

Gebruiker
Lid geworden
2 sep 2013
Berichten
8
Goedendag dames en heren,

Even snel voorstellen:
Barry (23) uit Spijkenisse.
Ik ben hier, omdat ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.
Kennis m.b.t. computers is redelijk tot goed - gebruiker.

Ik heb sinds kort Windows 8 pro (64 bit, NL) geinstalleerd (Origineel) & geactiveerd,
als dual boot naast mijn al bestaande Windows 7 installatie.
Windows 7 was/is geinstalleerd op 60 gb SSD (OCZ agility), met een 1TB harde schijf als opslagschijf (en installatie voor programma's).
Ik heb een nieuwe ssd van 512gb gekocht, een Samsung, en hier Windows 8 op gezet.
Tal van probleempjes gehad - maar deze allemaal opgelost. Volledig geupdate voor zover ik weet.

Maar dan nu het daadwerkelijke probleem;
Vaak als ik opstart, wordt ineens mijn monitor niet meer gezien, "Kabel niet aangesloten".
Opnieuw inpluggen helpt soms wel, soms niet. Als het wel werkt met opnieuw inpluggen, is de resolutie veranderd van 1920 1080 naar 1280 1024.
Daarnaast is het ook nog eens af en toe zo, dat mijn muis/toetsenbord (En waarschijnlijk echt ALLE andere USB devices ook) constant meldingen maken alsof ze elke keer eruit getrokken worden en opnieuw erin gedrukt.
Als dit voorkomt, heb ik ook last van de monitor.
De enigste manier om dit op te lossen, is door opnieuw op te starten, en soms moet ik dan wel 5 keer opnieuw opstarten voordat het scherm weer de normale resolutie heeft.
Vanaf de lagere resolutie kan ik geen hogere resolutie selecteren, dat is dan niet meer beschikbaar.

Ik heb nu geen idee waar dit probleem vandaan kan komen; of het ergens een driver is (conflict?), of dat er iets anders / meer aan de hand is.
Ik kan er verder niks over vinden op het internet. Niets wat in de buurt komt.

systeem specs:
Processor: Intel i7 2600k
Grafische kaart: GTX 680 Classified (EVGA)
RAMgeheugen: 8 gb ddr3 (Corsair vengeance)
Moederbord: ASRock z68 pro3
Geluidskaart: Asus xondar D2/PM

Randapparatuur:
BenQ XL2420TX (Aangesloten via DisplayPort)
Logitech G930 gaming headset
Logitech G510 gaming toetsenbord
Corsair Vengeance M90 gaming muis
TP-link TLW821N USB wifi

Printers e.d. heb ik er niet bij gezet, maar dit zijn de devices direct op de usb ports / displayports aangesloten.

Ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen - ik heb echt geen flauw idee waar het aan ligt.

- Barry v.
 
Klinkt als de chipset. Deze is lastig omdat er blijkbaar redelijk wat dingen veranderd zijn die het probleem kunnen veroorzaken.

Zijn de intel drivers voor je chipsets up to date?
is er een BIOS update voor je SSD?
is er een BIOS update voor je moederbord?
Zijn de problemen er ook in windows 7? (of eventueel linux bootdisk)

Daarna krijg je vele andere mogelijke problemen. Defecte chipset, kortsluiting, voeding, kapotte sata-kabels.
 
Het zouden de bios drivers kunnen zijn, hier heb ik zelf ook aan gedacht.
Maar ik heb geen idee hoe ik deze zou moeten updaten, hier heb ik (nog) geen ervaring mee.
In windows 7 geen problemen.
(Al is het wel zo dat als mijn monitor niet werkt bij opnieuw opstarten, ik dus ook na de nieuwe opstart niet naar win7 kan booten, ik kan immers niets zien.)
 
Update:

Nu lijkt het probleem met het beeldscherm niet meer voor te komen (geen idee waarom, niks veranderd),
echter kom ik nu niet meer in het bios! Als ik bij het opstarten op F11 druk, blijft het beeldscherm zwart.
Als ik de pc uitzet, gaat dit in een keer, ik hoor ook het piepje van het inladen van de bios niet.

Pas als ik niets indruk, gaat hij hier wel doorheen - maar dan kan ik dus niks veranderen in het bios!
Booten naar WIN7 lukt zo niet.

Hulp, tips & tricks zijn welkom.

- Barry

(P.S. ik denk erover na, om win8 er helemaal af te gooien en het gewoon bij win7 te houden.)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan