Windows 8 UEFI Geen harde schrijf gedetecteerd

Status
Niet open voor verdere reacties.

dukkie3110

Gebruiker
Lid geworden
27 okt 2008
Hallo iedereen,

Ik heb onlangs een nieuwe HP Envy dv6-7350eb gekocht, deze kwam standaard met Windows 8 (UEFI).
Door een menselijke fout zijn alle partities verwijdert, waaronder ook de 'recovery' partitie.
Nu wil ik graag Windows 8 herinstalleren, in UEFI mode, maar als ik mijn Windows 8 Pro dvd erin steek laad hij hem wel, maar er komen geen harde schijven en Windows zegt dat ik "De nodige drivers nodig heb".
Mijn HDD is compleet leeg (ge-cleant met diskpart met recovery-cd in legacy mode), met GPT.

Ik ben ten einde raad, help mij aub.

Mvg,
dukkie3110

Heb je dan wel in de bios ingesteld dat je wil opstarten met dvd???

Jazeker, want hij start mijn recovery-dvd & installation-dvd op, dat is geen probleem. Het probleem ligt hem in dat de Windows Installer mijn HDD niet detecteerd

Nou, de recovery dvd heb je niets aan, want de recovery partitie is ook weg.
Voor recovery heb je beiden nodig.
Dus dan zul je het alleen met de windows 8 dvd moeten doen.

Dat probeer ik ook want op de originele windows die HP er had opgezet stond allemaal HP-crap en onnodige software, dus probeer ik een fresh install van windows 8 te doen :)

Hoi dukkie3110,

Als je Windows 8 in UEFI modus wil installeren, heb je ook een UEFI opstartbare DVD nodig.
Wat Palomino ook zegt, met een recovery DVD gemaakt in Windows zul je wel kunnen opstarten, maar als de recovery partitie weg is gebeurt er helemaal niets.
Niet alle Windows 8 Dvd's zijn UEFI opstartbaar, dan zal je de UEFI modus om moeten zetten naar LEGACY BIOS.

Hoi Rickvi,

Mijn Windows 8 installatie DVD is EFI-compatiebel aangezien er een 'efi' map bestaat. Maar als ik van deze DVD opstart herkent de Windows Installer geen harde schijf.
Heb zonet een HDD check gedaan met de 'HP PC Hardware Diagnostics UEFI', alles ok.

Mijn HDD is compleet leeg (ge-cleant met diskpart met recovery-cd in legacy mode), met GPT.

Als je in legacy mode de recovery dvd hebt gestart, en diskpart ook zal de hdd geformatteerd zijn in NTFS, en niet in GPT.
GPT is nl. inherent aan een UEFI installatie, en NTFS is de standaard als je in LEGACY BIOS modus opstart.

Bovendien hebben veel Windows 7 installatie DVD's ook een EFI map, maar dat wil nog niet zeggen dat ze in UEFI modus opstartbaar zijn.

Ik vind het vreemd dat als je inderdaad een UEFI opstartbare DVD hebt, dat er geen harde schijf word gedetecteerd, want de minimale drivers zouden aanwezig moeten zijn in een UEFI installatie.

Welja, dat vind ik ook net vreemd.
Ik heb inderdaad legacy-mode aangezet om op te starten van mijn installatie dvd en zo met diskpart de hdd gpt te maken, maar kan dit? En indien niet, hoe maak ik hem dan GPT?

Als je inderdaad in UEFI modus opstart kun je de harde schijven gewoon formatteren in GPT, dan heb je wel een UEFI opstartbare installatie DVD van Windows 8 nodig.

Als je in LEGACY BIOS opstart, kun je de HDD waar Windows op moet komen te staan, alleen formatteren in NTFS.

Ja maar kan ik met DISKPART in een met lecacy opgestartte installatie dvd de harde schrijf in GPT omzetten?
Zou het kunnen dat Windows 8 mijn HDD niet ziet omdat ze niet in GPT is?

Ja, dat is inderdaad het geval.
Is mij ook eens overkomen, maar toen kreeg ik de melding dat Windows niet geinstalleerd kon worden, vanwege een andere indeling ( NTFS vs. GPT )

Wat ik net al zei; Als je de DVD opstart in LEGACY MODUS, kun je de HDD waarschijnlijk wel formatteren in GPT, maar dan kun je Windows niet installeren.
Start de DVD in UEFI MODUS met een UEFI opstartbare installatie DVD, dan kun je Windows wél installeren.

Heel simpel gezegd: UEFI MODUS = GPT, LEGACY BIOS MODUS = NTFS.

Je zal een UEFI opstartbare Windows 8 DVD nodig hebben om in GPT te kunnen formatteren.
Als je mij even een PM stuurt, met je adres, zal ik eens over mijn hart strijken, en je er 1tje toesturen;)
Met die DVD kun je in UEFI opstarten, de HDD in GPT formatteren, en Windows installeren...
En het is geen illegale Windows, je hoeft waarschijnlijk niet eens de productcode in te voeren, omdat bij UEFI systemen de product code in het BIOS ( UEFI ) word verstopt.

Laatst bewerkt:
Oh dat wist ik niet, weer iets bijgeleerd! Ik wist niet eens dat dat bestond, UEFI, maar ik vind het super als het je computer sneller opstart :)
Ik kan jammergenoeg geen PM's sturen op dit forum, anders op mijn e-mail (*removed*)?

En ik woon in België, kan je er anders een ISO van maken?

Wow, het is opgelost, met mijn laatste poging!

Ik heb opgestart van de installatie-dvd in legacy modus, met diskpart de disk gewoon gecleant, niet omgezet naar GPT, en toen kwam hij als 'Unallocated Space' bij de UEFI dvd :)

Iedereen hartelijk bedankt om me te helpen!

Laatst bewerkt door een moderator:
Kan ik wel doen, maar waar zet ik m neer zodat jij m kunt downloaden...

Zo kan het inderdaad ook, maar nu installeer je Windows dus alleen in NTFS.

Laatst bewerkt:
Nee hoor, want ik heb (na ik de disk ge-cleant heb) terug opgestart in UEFI modus!

Ok, nou, hartstikke mooi!!!

Ik denk dat er een communicatie storing op de lijn zat, want ik ging er vanuit de Windows 8 DVD niet UEFI opstartbaar was...

Normaal is alles met een 'efi' mapje UEFI opstartbaar, dat had ik ergens gelezen :)

Ok,

Beter even je emailadres weghalen van post #13 , misschien stroomt die vol met spam zo meteen...;-)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan