Windows 8 upgrade

Status
Niet open voor verdere reacties.

TiesWester

Gebruiker
Lid geworden
26 mei 2013
Goedendag(avond:p) allemaal,

Ik heb een vraag:
Op dit moment heb ik een computer, gewoon gekocht in de winkel. Er staat dus een OEM versie op van, in dit geval, Windows Vista 32-bit. Nu ga ik binnenkort een nieuwe computer samenstellen. Dit houdt in zelf alle onderdelen kopen en dan zelf bouwen, alleen mijn huidige harde schijf neem ik mee naar mijn nieuwe set-up. Nu moet er natuurlijk ook een OS op en hier ontstaat het probleem.
Ik wil liever niet voor 80 euro Windows kopen, want dat vind ik een boel geld. Via een kennis kan ik via www.slim.nl een zo genaamde 'Windows 8 Upgrade(64-bits)' kopen voor een stuk minder. Bij de beschrijving staat dat ik voor de upgrade een versie van XP, Vista of 7 nodig heb. Ik ga er vanuit dus een legale...
Is het dan mogelijk om mijn huidige harde schijf over te zetten in mijn nieuwe set-up, dan gewoon m'n computer opstarten en dan pas de nieuwe versie (die upgrade) te installeren? Heb ik dan een legaal systeem? Of start het systeem dan niet op?
En dus de achterliggende vraag: Waaraan is de OEM code verbonden: De harde schijf, je processor of iets anders? Moederbord? <<Dit is ook een belangrijke vraag want als het niet gekoppeld is aan de harde schijf, weet ik nog wel een oplossing aangezien een vriend van mij mijn computer overkoopt...(En die heeft ook een versie van windows natuurlijk)

Graag ideeën/antwoorden :)

Met vriendelijke groet,
Ties

Hoi Ties,

Waarschijnlijk gaat de nieuwe pc niet opstarten als je zomaar de HDD overzet, misschien wel, maar zeker is dat je allerlei foutmeldingen krijgt omdat de nieuwe en oude pc van elkaar verschillen qua hardware, maar ook software ( drivers vooral).
Waarschijnlijk kun je Windows Vista niet activeren, omdat daar een hardware-profiel aan gekoppeld is, maar ik denk dat als je telefonisch activeert ( wat dan een optie is ) je gewoon een installatie ID krijgt van Microsoft. Misschien dat je 1 en ander moet uitleggen, maar dat merk je vanzelf wel dan.
Gr. Rick.

Bedankt voor je snelle reactie!
Maar mag het dus? Want als ik Windows bel, om telefonisch te activeren... Dan zeg ik dat ik een nieuwe computer heb. Waarschijnlijk is het antwoord dan dat ik gewoon een nieuwe versie moet kopen, neit?

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zeg er met opzet 'waarschijnlijk' bij, want ik kan niet voor Microsoft spreken.
Ik spreek uit eigen ervaring, en ik kreeg na een korte uitleg een installatie ID.

Officieel is het natuurlijk zo dat als je een OEM versie hebt, die is gewoon gekoppeld aan de hardware, en als je die veel of dusdanig wijzigt dat je van een andere pc kan spreken dan klopt dat hardware-profiel niet meer, en dus moet je opnieuw activeren.

Ik denk echt dat je Windows Vista op de nieuwe pc kan installeren, misschien moet je dan telefonisch activeren, misschien heb je geluk.
Maar nogmaals, ik denk niet dat Microsoft daar moeilijk om gaat doen.
Als je het echt zeker wil weten, kun je vooraf een telefoontje plegen: 0800-0233487

Super, dankjewel. Ik ga het proberen!

Laatst bewerkt door een moderator:
En als antwoord op de vraag of het mag. Nee dus. Je Vista licentie is gekoppeld aan je huidige pc en niet aan je nieuwe.

Dat snap ik. Maar volgensmij mag je wel onderdelen vervangen als die stuk gaan. Daarom de vraag wat de mogenlijkheden zijn!

Je vervangt geen onderdelen. Je koopt een nieuwe pc, zie ook je eigen opmerking in je startpost.

@Roger Dat is echt onzin, wat ik al zei, ik spreek uit ervaring.
De oude licentie word gedeactiveerd, en je krijgt bij telefonische activatie gewoon een nieuwe installatie ID, zodat de eerder gebruikte licentie aan de nieuwe pc is gekoppeld.
Mocht het zo zijn dat de oude pc met diezelfde Windows installatie zich meldt op internet, zal er automatisch gekeken worden naar de activatie, en zal één van de pc's een melding krijgen dat het een illegale copie betreft.

Er zit een belangrijk verschil tussen het feit dat het werkt en of het mag. En naar mijn idee vroeg TS toch echt of het mag?

Ik leer graag bij, dus als jij een bron bij Microsoft hebt die aangeeft dat het toegestaan is een OEM licentie naar een nieuwe pc te verplaatsen dan hoor ik het graag.

Ten eerste is mijn ervaring al wat jaren geleden, en de naam schiet me zo niet te binnen.
Ik moest uiteindelijk telefonisch activeren, en heb mijn verhaal gedaan, en kreeg gewoon een installatie id om te kunnen activeren.
Dus in mijn ogen, als je die id krijgt mág het.
Overigens moet ik toegeven, ik weet niet meer of het een OEM of Retail versie betrof, ik heb Windows 7 HP in de winkel gekocht.
Misschien dat daar het verschil in zit.

Het lijkt mij een idee om de harde schijf van mijn Kennis over te zetten In mijn computer en die dan te activeren(via Samsung Data migration) of telefonisch. En dan neem ik de XP van mijn kennis over, en doe ik daar de upgrade overheen.
Dit kan toch wel?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan