Windows 95 opnieuw erop?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pablo

Gebruiker
Lid geworden
28 nov 2000
OP mijn oude computer is iets misgegaan. Ik zie het opstartscherm van Windows, maar dan gaat het over in een DOS-scherm. De laatste melding is:

De MODE selecteren codetabel - functie is uitgevoerd. Dan komt C:\>. Wat moet ik dan doen? Hoe kan ik het weer werkend krijgen. Het liefst zonder FORMAT C

Start eens op zonder autoexec.bat en\of config.sys.

Groetjes,
Bennie

Sorry,

hoe doe ik dat? Het probleem is ontstaan toen ik Windows 95 eroverheen wilde zetten. Tijdens het proces is het gestopt en sindsdien kom ik dus in het Dos-scherm. Het is een Pentium 1 166 / 16 MB. Wat antiek, he. Ik zou het fijn vinden als je me stap voor stap kunt begeleiden naar een werkend beestje.

Ik kan nu via een bootdisk Windows 98 SE erop zetten. Tijdens de installatie wordt ik om de CD-Key gevraagd. Ik heb echter alleen een Update CD (SLIM-versie via een licentie van school). Wat kan ik intikken???

Als je in DOS staat, dan ziet het als het goed is zo uit:
c:\>
Type daar dan eens achter cd windows gevolgd door een enter, dan het commando win als het goed en je oude windows versie staat er nog op zal de GUI van windows opstarten, waarschijnlijk met een hoop foutmeldingen maar het gaat er even om dat die er nog opstaat. Als dat inderdaad het geval is, kan je gewoon weer opstarten van een boot diskette met cd-rom ondersteunig en dan vanaf de win95 cd gewoon weer de setup starten.

Maar waarom wil je hem er overheen installeren?

Er waren foutmeldingen over ontbrekende dll's. Verkeerde beslissing???

Op jouw manier lukt het niet. Ik heb echt een sleutel voor Windows 98 nu nodig. Na Format C kan ik er toch geen Windows 95 opzetten, want dan kan ik de Cd-Rom toch niet gebruiken???

iK HEB NA VEILIGE MODUS VIA BOOTLOG WEER EEN SCHERM TERUG. Het opstarten duurt veel langer, er is veel werk voor de HD, zo the horen. Er komt nu wel een foutmelding over 2 systeembestanden: deze zijn door een oudere versie vervangen, zijn in gebruik en kunnen niet automatisch gerepareerd worden. Het gaat om:

C:\Windows\System\LZEXPAND.DLL +
C:\Windows\System\VER.DLL

Is er iemand die nu met deze extra informatie mijn systeem weer soepel kan maken???

Bij het opstarten komt er halverwege een dos-scherm, waar ik achter C: "win" moet intikken om verder te kunnen.

HELP!!

Laatst bewerkt:
Geplaatst door Pablo
Op jouw manier lukt het niet. Ik heb echt een sleutel voor Windows 98 nu nodig. Na Format C kan ik er toch geen Windows 95 opzetten, want dan kan ik de Cd-Rom toch niet gebruiken???

Dat kan wel, als je een win98 opstartdiskette gebruikt met cd-rom ondersteuning kan je daarmee gewoon windows 95 weer installeren.
Lukt het niet om na het booten van voornoemde diskette windows95 vanaf de cd weer (over heen) te installeren??
Een sleutel voor Win98 zal je hier niet krijgen, dan moet je even de huisregels door lezen.

Ik zou je echter wel gelijk geven als je win98 wilt installeren, is toch iets stabieler alhoewel de hoeveelheid intern geheugen echt soepele prestaties behoorlijk in de weg zal zitten.

Wat betekenen de foutmeldingen van die 2 systeembestanden? Kan ik dat oplossen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan