windows 95 stapeloverloop (stacks)

Status
Niet open voor verdere reacties.

marli5

Gebruiker
Lid geworden
22 sep 2002
Berichten
59
Bij het formateren (format c: vanuit dos) wordt de zaak afgebroken met de mededeling: 'Een externe stapeloverloop heeft deze sessie tot stilstand gebracht. Wijzig de instelling STACKS in het bestand config.sys en probeer het opnieuw.'

Hierover heb ik onderstaand artikel weten te vinden.
Als ik echter de regel STACKS=9,256
in het config.sys toevoeg en opnieuw start en daarna formateer krijg ik weer hetzelfde probleem.
Het is wel een oude computer (CyrixInstead 164 Mhz met windows 95 4.00.950B
Kan iemand mij helpen???

Dit artikel is eerder gepubliceerd onder NL82318
SAMENVATTING
Het is mogelijk dat Microsoft Windows niet meer reageert (vastloopt) als gevolg van stackoverloop. Als Windows afwisselend wel en niet vastloopt, voegt u de volgende regel toe aan het bestand CONFIG.SYS:
STACKS=9,256
MEER INFORMATIE
Deze opdrachtregel zorgt ervoor dat MS-DOS ruimte reserveert voor de verwerking van hardware-interrupts (in plaats van de stack van een toepassing). Het voordeel van de standaardinstelling is dat er meer vrije geheugenruimte overblijft. Er zijn echter situaties waarbij de hardware-interruptroutines meer ruimte nodig hebben. De standaardinstelling op IBM-computers en op alle andere computers is respectievelijk STACKS=0,0 en STACKS=9,128.

Hardware-interruptroutines vereisen bijvoorbeeld meer ruimte wanneer u SMARTDrive 4.0 (SMARTDRV.EXE) uitvoert in combinatie met bepaalde netwerkkaarten. Normaal gesproken wijzigt Windows Setup het bestand CONFIG.SYS automatisch als tijdens de Windows-installatie configuratieproblemen worden ontdekt.

Als Windows vastloopt of crasht wanneer u SMARTDRV.EXE 4.0 uitvoert of wanneer u een netwerk installeert, kunt u proberen dit probleem op te lossen door de opdracht STACKS toe te voegen aan het bestand CONFIG.SYS.

Als u meer informatie wilt over dit onderwerp, doorzoekt u de Microsoft Knowledge Base op de volgende trefwoorden: STACKS and OVERVIEW
 
Je geeft zelf het antwoord al. Doordat je formatteert is het config.sys bestand ook vernieuwd en moet je de regel van STACKS opnieuw toevoegen.

EDIT
Of je bedoelt dat hij al bij het opstarten van format erom gaat zeuren? Start dan eens op van een Win98SE bootdiskette en probeer het eens opnieuw.
 
Lekkere kwal bedankt voor je reactie.

Het formateren wordt inderdaad onderbroken op ongeveer 38%. Hij begint dus niet gelijk te zeuren...
Ik heb geprobeerd om met een opstartdiskette van windows 98SE de zaak opnieuw te proberen.
Nu wordt (in het Engels deze keer) in feite dezelfde melding gegeven, maar er staat nu ook nog bij: 'trying to recover allocation unit 237,856'
Wellicht dat dit jou wat zegt? mij niet.....
 
Is een fout van de harde schijf, kan betekeken dat hij al aan het einde van zijn latijn is. Gebruik eens de optie /C achter format.
 
Nee, ook dat helpt niet. Het eindresultaat is gelijk aan 'format c:'. Hij wijst weer allocation unit 237,856 aan. Waarschijnlijk dus toch de harde schijf naar de knoppen.
Er staat nu een versie van windows 95 op. Ik denk dat ik die maar handhaaf. Ik probeerde nl om 98 te installeren.
De kennis van mij waar de pc van is wil toch binnenkort een nieuwe pc aanschaffen. Dan kan hij deze nog als 'veredelde typemachine' gebruiken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan