Windows 98 installeren lukt niet?!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Battleboy7

Gebruiker
Lid geworden
11 dec 2003
hallo,

ik wilde op een pentium I 133 windows 98 opnieuw installeren. alles ging goed met de instalatie guide die hier in het forum staat totdat ik de setup van de cd moest opstarten. hij gaf toen de foutmelding: Not ready reading drive R: CDR101. ik dacht dat dit aan de diskdrive lag en heb er toen een nieuwe diskdrive ingezet. dit hielp alleen ook niet aagezien ik weer dezelfde eror kreeg... kan iemand me helpen???

BEDANKT!!!

Bij het opnieuw opstarten je cd uit de cdrom nemen.

jean

Geplaatst door Battleboy7
hij gaf toen de foutmelding: Not ready reading drive R: CDR101.
Gebruik je dezelfde opstartdiskette als in die handleiding? Die verandert de stationsaanduiding van de cd-rom-drive tijdelijk in R:
Anders moet je de originele stationsaanduiding (meestal D:) gebruiken.

Guus.

Laatst bewerkt:
Het kan zijn dat de verkeerde driver voor de cd-rom-drive van de opstartdiskette geladen wordt.
Maar op die diskette staan nog drie andere drivers.

Open de opstartdiskette in Windows Verkenner.
Er staan 4 drivers op: Cd1.sys, Cd2.sys, Cd3.sys en Cd4.sys.
Standaard wordt Cd1.sys geladen. Hiervoor zorgt het bestand Config.sys, dat je daar ook ziet staan.

Om te zorgen dat er een ander driver wordt geladen, open je het bestand Config.sys in Kladblok.
Je ziet dan het volgende:

DEVICE=HIMEM.SYS /testmem:off
FILES=30
BUFFERS=20

DEVICE=cd1.SYS /D:banana

rem DEVICE=cd1.SYS /D:banana /P:1f0,14
rem DEVICE=cd1.SYS /D:banana /P:170,15
rem DEVICE=cd1.SYS /D:banana /P:170,10
rem DEVICE=cd1.SYS /D:banana /P:1e8,12
rem DEVICE=cd1.SYS /D:banana /P:1e8,11
rem DEVICE=cd1.SYS /D:banana /P:168,10
rem DEVICE=cd1.SYS /D:banana /P:168,9

LASTDRIVE=Z

Verander hierin elke cd1.sys in cd2.sys en sla het bestand weer op.

Wanneer je nu opnieuw opstart wordt driver Cd2.sys geladen.

Werkt dat nog niet dan kun je hetzelfde doen voor drivers Cd3.sys en Cd4.sys.

Guus.

Laatst bewerkt:
zal het een proberen... laat nog wel wat weten maar alvast heel hartelijk bedankt!!!

Hij doet het nog steeds niet. hij had op de diskette geen config.sys staan dus heb ik hem zelf maar gemaakt... zonder resultaat... iemand nog tips?? ik ben namelijk hopeloos!!

Geplaatst door Battleboy7
hij had op de diskette geen config.sys staan
Om een of andere reden (ik weet nog steeds niet welke) worden sommige bestanden een enkele keer niet naar floppy gekopiëerd. Of beter gezegd, ze worden wél gekopiëerd, maar zijn in Verkenner niet zichtbaar - ook niet als Verborgen bestanden. Daarbij werken ze ook niet. Heel raadselachtig allemaal. :confused:
Maar er is nog een andere manier om die diskette te maken.
Download het bestand boot98.zip en pak het uit.
Je hebt dan de 34 bestanden die op je floppy horen te staan. Kopiëer ze naar een floppy.
Klik hier voor een screenshot om te controleren of al die bestanden ook inderdaad op de diskette staan.
Als dat het geval is voer je met die nieuwe diskette de hele procedure nogmaals uit - klik hier om de Word-versie te downloaden.
Als alles goed is zal de installatie nu probleemloos verlopen - ook zonder dat je config.sys hoeft aan te passen.

Guus.

Laatst bewerkt:
ik heb het veranderd. Maar krijg helemaal niks, met mijn standaard opstart diskette (een oude van ander systeem) krijg ik iig nog de keuze of ik met cd / zonder wil opstarten. Als ik met CD kies krijg ik stukje over me cd-rom. Drivers missen dus...:confused:. Maar heb alles al geprobeerd.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan