Windows 98 niet aan de praat

Status
Niet open voor verdere reacties.

ormagon

Gebruiker
Lid geworden
5 dec 2006
Mijn eerste post hier, dus even snel voorstellen. 17 jaar.
Hobby's zijn gamen, fotograferen, uitgaan en schrijven.

En dan nu mijn probleem. Ik probeer een oud systeempje weer in elkaar te draaien.

Pentium III 500mhz
12gb HDD IDE
128mb sdram pc100
Geforce 4 mx440 se

Helaas gaat dit niet helemaal zonder slag of stoot.

Hier de aansluitingen van het moederbord. De linker IDE kabel gaat naar de harde schijf en de rechter naar het diskette station, op de foto zit de rechter IDE kabel nog verkeerd om, dat is nu opgelost. Na alles aangesloten te hebben start ik de pc op en na heel eventjes een Win98 laadscherm te hebben gezien krijg ik het volgende beeld:

Dus toen dacht ik, laat ik de pc is opstarten via de Win98 opstartdiskette. Maar op de één of andere manier pakt de pc de diskette niet (groene lampje brand wel). Hoe kan ik dat diskettestation aan de praat krijgen? Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.

Ormagon

Laatst bewerkt:
Van Harte welkom op helpmij.nl

Zou je de bios niet aan moeten passen, zodat je via de diskette kunt booten ?

Schreeuw maar wat

Waar in de BIOS kan ik dat aanpassen.
(Zit er dik in dat dat moet, maar waar?)

Als je foto oid nodig hebt, geef maar een gil!

Waar in de BIOS kan ik dat aanpassen

Vaak is het tijdens het starten DEL toets indrukken.

Staat er een diskette station in het Bios gedeclareerd?

Laatst bewerkt:
Bij aanzetten van je pc krijg jee een scherm daarin staat welke toets je moet indrukken.
Bijvoorbeeld
F2, F10, DEL etc

Dat weet ik :)
Maar als ik in de BIOS zit, waar moet ik dan heen om het diskettestation te activeren.

In het Standard Cmos setup scherm zie drive A en drive B staan. Als bij drive A None staat, dan ga je met je pijltjes toets er naartoe en met Page Up / Down kan je dit wijzigen in 1.44 M, 3,5 in.

even als aanvulling op het bericht van Bern@rd
moet je daarna ook bij boot devices floppy drive als eerste,
zetten anders start die er nog niet van op.

In het tweede Bios scherm staat zoiets als bootsequence. Verander dit met Page up /down in A; C;
Bios afsluiten met saven. PC zal nu vanaf A starten indien voorzien van bootflop.
Zorg ook dat de WIN 98 in de CD drive zit.
Dan instructies van installatie menu uitvoeren.

Succes.

B

Je zou ook eens kunnen controleren of de connector niet omgedraaid op de floppydrive zit. Als hij andersom zit blijft het lampje ook branden maar gebeurt er niets ;)

PS: Gezien het systeem kun je ook even op zoek gaan naar een extra geheugenbankje en dan XP installeren. XP draait ook redelijk op een P3 en voor win98 komen er geen updates meer uit.

Laatst bewerkt:
Dat maakt niet uit. Ga er oude games als dungeon keeper en rollercoaster tycoon op spelen, meer niet.

Ik heb er een cdrom op aangesloten, toen de boot sequence aangepast en een Win98 cd er ingedrukt. Nu werkt het pc'tje :) Een paar gouwe ouwe games geinstalleerd en de cdrom weer losgekoppeld. Dankjulliewel voor de hulp! :D

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan