Windows 98 op Laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.

huuboo

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
24 dec 2008
Berichten
2
Hi,
omdat ik wat oude programma’s en spellen wil kunnen draaien op mn laptop heb ik geprobeerd Windows 98SE te installeren naast Windows XP. Daarbij wilde ik XP er op laten staan, omdat ik alleen een recovery-versie heb (op computer en op dvd), en ik was bang dat die win98 zou overschrijven, als ik eerst win98 eerst installeerde en daarna XP via de recovery.

Heb na veel googlen en proberen voor elkaar gekregen dat ik win98 na xp kan installeren (ben nogal een leek :S), alleen vervolgens loopt de laptop vast bij het instellen van de hardware (ong. 15 min. voor einde van de installatie van win98). Daarna heb ik win98 geïnstalleerd waarbij ik elke stap moest bevestigen (d.m.v. opdracht ‘e:\ setup: /p b’).
Het probleem bleek het detecteren van de systeembus te zijn. Als ik dat laat doen loopt hij vast. Schakel ik dan de laptop uit, en start hem opnieuw op, dan loopt hij al bij het ‘Microsoft Windows 98’ scherm vast. Wanneer ik aangeef dat de systeembus niet moet worden gedetecteerd, wordt Windows 98 wel geïnstalleerd, alleen heb ik dan bijna alleen de opties uit de veilige modus. Hij vindt bijvoorbeeld de CDrom drive niet. Ook het installeren van de ATI-software voor het beeldscherm (via de gegevensschijf, die ik zowel in winXP als in win98 zichtbaar liet) lukte niet, hij gaf de mededeling dat die niet voor Windows 98 was.

Betekent dit dat Windows 98 installeren op mijn laptop vanwege de hardware niet kan, of heeft iemand een idee hoe installeren wel mogelijk is? (Als dat nodig is zelfs eerst win98, en dan XP via recovery)

Gegevens:
De laptop is een Acer Aspire 5040.
Daarop heb ik drie (primaire) partities gemaakt:
C - voor Windows XP
D - voor Windows 98SE
F - voor data
Voor multiboot gebruik ik Masterbooter, waarbij de partitie met het niet-gebruikte besturingssysteem wordt verborgen als het andere besturingssysteem wordt opgestart.
Verder had ik vóór de installatie van Windows 98 met Efdisk de partitie met Windows XP tijdelijk handmatig verborgen (zodat deze ook verborgen bleef na het overschrijven van de MBR tijdens de installatie).

(graag toelichting voor leken, want ik ben niet zo’n computerheld :)). Bvd!

Huibert
 
Bedankt voor de tip!

Ik heb net Virtual PC geinstalleerd met daarop windows 98, en dat loopt als een trein :).

Huibert
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan