Windows 98 opstartfile op C schijf.

Status
Niet open voor verdere reacties.

henk1155

Gebruiker
Lid geworden
8 jan 2002
Afgelopen weekeinde XP op een PC geinstalleerd, maar de harde schijf niet geformateerd.
Nu XP volledig is geinstallerd, vraagt het systeem bij opstart steeds welk besturingssysteem ik wil gebruiken, XP of het andere.
Als ik XP bevestig, start XP gewoon op maar als ik de andere aankies start de PC enkel op als windows 98, en komt enkel in dosmode met de C:>\.
Hoe kan ik deze windows 98 opstartfile verwjderen?, zonder dat ik de windows XP startfiles beschadig??

Vr.Gr.
Henk

Je klikt op start/uitvoeren/msconfig
Je ziet een menu met tabbladen.
Daarop staat ook 'bootini'.

Klik nu op alle startpaden controleren.
Als het alleen een vermelding is dan komt Windows terug met zoiets als: kun u beter verwijderen.

Mocht Windows dat niet doen dat staat blijkbaar de hele installatie er nog op. Dan zie ik je wel weer.

test uitgevoerd, maar geen meldingen

Ik heb de test uitgevoerd, en "alle opstartpaden controleren" maar het systeem gaf aan dat alle startpaden goed bevonden zijn.
Wat in het bootini stond is het volgende:
Ik geef regelnummers om aan te geven wat op 1 regel stond:
1 timeout=30
2 default-multi(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
3 [operating systems]
4 multi(0)disk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional"/fastdetect /NoExecute.....
5 C:\="Microsoft Windows"

Ik hoop dat je me verder kunt helpen en alvast bedankt zover.

Groet Henk.

Dit wordt wel erg vreemd. De keuze uit 2 manieren van opstarten maar geen opstartpaden. Dat is gek.
Wat jij opgeeft heb ik ook behalve de bovenste.
Daar staat bij mij [boot loader] i.p.v. jouw timeout=30
Geen idee of dat ook kan of dat dit nou juist maakt dat je de tijd hebt om te kiezen. Zo'n kei ben ik niet.
De keren dat ik een dubbele boot had wist ik me met boot.ini te redden.

Maak eens in de verkenner onder Extra/mapopties/weergave 3 wijzigingen.
Helemaal onderaan staat iets over zichtbaar maken.
Maak zichtbaar.
Ook bovenaan iets met systeemmappen o.i.d.
Daar vlak onder staat er nog 1.

Als je nu terug gaat naar de verkenner en je klikt op de c:\ dan zie je wazig een aantal bestanden die er eerst niet te zien waren.
Ook staat daar boot.ini

Staat het daarin ook zo als je in msconfig zag?
Verder zie je staan:
Autoexec.bat
bootfont.bin
config.sys
io.sys
msdos.sys
ntdectec.com
ntldr
pagefile.sys

boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /NoExecute=OptIn

Rechts aanklikken deze computer/eigenschappen/geadvanceerd/ opstart en herstelinstellingen/instellingen klikken en dan krijg je een venster waar je de tijd kunt instellen,die kun je bijvoorbeeld op 5 sec zetten, als je op bewerken klik zou je opstartmenu in je kladblok eruit moeten zien zoals hier boven staat, je kunt dit dus aanpassen ( op je eigen risico). Misschien leuk om te proberen als er niks van waarde ( foto's data etc etc) op je computer staat. Je kunt namelijk altijd formatteren en installeren.
Maar dat is mijn zienswijze;)

suc6 ermee

Ja, maar zo raakt henk1155 toch niet die dubbele boot kwijt?

Geplaatst door bas9
boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /NoExecute=OptIn

Rechts aanklikken deze computer/eigenschappen/geadvanceerd/ opstart en herstelinstellingen/instellingen klikken en dan krijg je een venster waar je de tijd kunt instellen,die kun je bijvoorbeeld op 5 sec zetten, als je op bewerken klik zou je opstartmenu in je kladblok eruit moeten zien zoals hier boven staat, je kunt dit dus aanpassen ( op je eigen risico). Misschien leuk om te proberen als er niks van waarde ( foto's data etc etc) op je computer staat. Je kunt namelijk altijd formatteren en installeren.
Maar dat is mijn zienswijze;)

suc6 ermee

Dat is het probleem verbergen, niet oplossen.

Als XP echt door 98 heenstaat heb je ook een hoop "zooi" in je systeemmappen die er niet horen ben ik bang (zo werkt XP bijvoorbeeld niet meer met c:\desktop en c:\mijn documenten)

Dit probleem was opgelost na verberging,

Beste mensen,

Hetprobleem was inderdaad te verbergen, maar dootdat ik nog veel meer heb ik toch maar geformateerd en opnieuw geinstalleerd.
Ook internet lijkt nu beter te werken, maar SP@ moet nog geinstalleerd, en dan maar eens wer kijken.

Bedankt voor jullie hulp hiermee:D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan