Windows 98 over windows Xp installeren of niet?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Janny Rutjes

Gebruiker
Lid geworden
11 apr 2002
Hallo

Ik heb problemen met Windows, en wil dus een nieuwe versie van Windows installeren.
Alleen heb ik geen originele Windows Xp cd-rom meer, ik betwijfel of hij wel is meegeleverd toen ik hem kocht.
Ik heb nog wel een originele Windows 98 cd-rom. Kan ik deze gewoon eroverheen installeren zonder problemen te krijgen met drivers en zo?

Ik heb ook 3 cd-roms (van packit bell) met windows xp van een collega geleend maar dat werkt niet.
Dan geeft mn pc de melding:
This computer has no valid information ---
exit from oemsetup
D:\>\

Wat kan ik nu het beste doen?

Bvd Janny

problemen

Problemen zijn er om opgelost te worden, al je steeds problemen hebt ga je toch niet steeds de xp terugzetten???dus als je nou eens gewoon de problemen beschrijft kunnen we het misschien oplossen. geef ook effe de specs van je systeem merk etc wie weet hoef je dan windows niet opnieuw erop te zetten.
ALS straks je PC weer goed is en lekker loopt kan je een GHOST maken en die op cd branden als er dan weer eens iets mis is kan je die GHOST gewoon terugzetten inclusief je activatie van XP dan heb je dus eigenlijk een komplete BACKUP je kan dit ook op een andere schijf installeren stel je wilt uitbreiden en klar is kees

Sorry, hier staan mn problemen met Windows:
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=310539
Ik wist niet of ik daar verder moest gaan met deze vraag:o

Ik kan dus geen enkele programma openen, zelfs Internet Explorer niet, gelukkig werkt Mozilla wel. Ook reageert mn pc niet als ik mn pc wil uitzetten, dus trek ik de stekker er maar gewoon uit.

Headstart
Microsoft Windows XP Home Edition
Service Pack 2
512 MB Ram geheugen
(ik weet niet of je meer info nodig hebt van de pc)

Zit er op de PC geen sticker met de licentiecode van Windows XP?

Heel toevallig heb ik net voordat mn pc het niet meer deed de activatiecode achterhaald via een programma van het internet. Maar ik heb geen idee hoe ik die moet gebruiken.

Wanneer je je geldige licentiecode hebt, gewoon even een xp cd lenen van iemand of van het net plukken en met je eigen code installeren.

activatiecode

activatiecode is niet de key of te wel de licentiecode die zou alls het goed is op je kast op een sticker staan.
Ik heb even je problemen beter bekeken en ik ben bang dat je WXP er opnieuw op moet zetten lekker he die programmaatjes op internet!!!!!!!!!!!eigenlijk moet je zeer sceptis zijn van alles wat je download het kan zo maar een trojan of worm zijn en dan is je PC weer om zeep beter te vertrouwen op een goede virusscanner en firewall eventueel een goede anti-spyware progje erop en je zou van deze problemen verlost zijn.

ALLEEN MOET JE EVEN een CD lenen van iemand en met je eigen licensiecode zou het een ander weer moeten lukken:thumb:

Heel toevallig heb ik net voordat mn pc het niet meer deed de activatiecode achterhaald via een programma van het internet.
@Janny Rutjes

Ik denk dat je je hier gewoon vergist en wel degelijk de licentie code bedoelt.
Welk programma heb je hiervoor gebruikt?

Ik verwacht niet veel verschil,maar probeer systeemherstel eens op te starten in Uitvoeren met "%systemroot%\system32\restore\rstrui.exe" ,zonder de "tekens.
k heb ook 3 cd-roms (van packit bell) met windows xp van een collega geleend maar dat werkt niet.
Kijk eens of op een van deze cd's een i386 map staat,mocht dat zo zijn en het betreft een (minimaal) SP1 versie,dan kunnen we daar wellicht een XP cd van maken.

In ieder geval is met zo'n versie een BartPE Live CD te maken,op een goed werkende PC uiteraard,maar daar kun je misschien wel over beschikken?

Met behulp van deze cd kun je,middels een verkenner,in een grafische omgeving door de Windows installatie browsen om de belangrijke data te saven en ook om de licentiekey,voor zover je die al niet hebt,tevoorschijn halen.

Ook is het dan mogelijk,om middels een workaround van Lange Pier,het register te repareren,waardoor de boel misschien weer werkt.

Greetz

Laatst bewerkt:
cd-rom

Ik kan je wel een copie opsturen als je dat wilt??
zoja mail me dan effe

Kijk eens of op een van deze cd's een i386 map staat,mocht dat zo zijn en het betreft een (minimaal) SP1 versie,dan kunnen we daar wellicht een XP cd van maken.

Nee, die map staat er niet op:(.

Ik verwacht niet veel verschil,maar probeer systeemherstel eens op te starten in Uitvoeren met "%systemroot%\system32\restore\rstrui.exe" ,zonder de "tekens.
Daarbij verschijnt alleen een wit venster van systeemherstel maar verder gebeurd er niets.

Ik heb die code met behulp van Keyfinder achterhaald. Is dit de goede code of moet ik toch diegene hebben die achter op de kast staat?

Trouwens heb ik nog wel een laatste logje gevonden met wat die scan heeft gedaan voordat mn pc het niet meer deed. Maar daar kunnen jullie vast ook niets mee.

Bijlagen

Ik heb die code met behulp van Keyfinder achterhaald. Is dit de goede code of moet ik toch diegene hebben die achter op de kast staat?
Met die keyfinder heb je de licentie oftewel de installatie key gevonden.Vijf blokjes met ieder 5 cijfers en\of letters.

Om wat voor een PC het nu gaat is mij nog niet duidelijk.Soms betreft het een PC met een voorgeïnstalleerde XP,je hoort er dan een "recovery cd" bij te krijgen en die zet de installatie terug met bestanden die op de hardeschijf staan.

Weet je misschien of je een "recovery" partitie o.i.d. op de schijf hebt staan?
Ik heb nog wel een originele Windows 98 cd-rom. Kan ik deze gewoon eroverheen installeren zonder problemen te krijgen met drivers en zo?
Dit zal zonder formatteren van de schijf niet lukken,je zult een melding krijgen dat er een nieuwere Windows versie op staat,dan je er wilt opzetten.

Mocht je dit niet al weten,na een format ben je alle data kwijt!Als je eerst nog iets wil bewaren,zul je daar eerst een oplossing voor moeten vinden.

als je zelf geen packerd bell hebt zal de geleende xp cd zowiezo niet lukken. dit omdat dat naar alle waarschijnelijkheid een OEM versie is en die is verbonden aan die packerd bell bak. een oem versie op een ander systeem instaleren zal dus dan ook niet lukken.

Heb je weleens aan een upgrade gedacht? je kan ook upgrades kopen van bijv win 98 naar win xp. Dit is vaak goedkoper dan helemaal nieuwe windows xp kopen en je bereikt toch je doel.

Dit is een voorgeïnstalleerde XP. Ik heb ooit wel zo'n recovery cd gehad, maar die is dus kwijt geraakt bij mn verhuizing. Ik zal vanavond 's op zoek gaan bij mn ouders.
Dat ik met formatteren alles kwijt ben weet ik, maar dat is niet zo erg omdat ik alles wat ik wilde bewaren heb gebrand net voordat de problemen begonnen.
Zolang ik maar internet heb en aan alle drivers kan komen die ik nodig heb, heb ik niets te verliezen.

Weet je misschien of je een "recovery" partitie o.i.d. op de schijf hebt staan?
Nee, volgens mij niet.

Met die keyfinder heb je de licentie oftewel de installatie key gevonden.Vijf blokjes met ieder 5 cijfers en\of letters.
Die heb ik inderdaad gevonden.

als je zelf geen packerd bell hebt zal de geleende xp cd zowiezo niet lukken. dit omdat dat naar alle waarschijnelijkheid een OEM versie is en die is verbonden aan die packerd bell bak. een oem versie op een ander systeem instaleren zal dus dan ook niet lukken.

Heb je weleens aan een upgrade gedacht? je kan ook upgrades kopen van bijv win 98 naar win xp. Dit is vaak goedkoper dan helemaal nieuwe windows xp kopen en je bereikt toch je doel.
Ik twijfelde ook al of de installatiecd's van packerd bell geschikt zouden zijn.
Ik ga eens kijken of ik de recovery cd kan vinden. En anders is zo'n upgrade misschien nog niet zo'n slecht idee.

@bork
als je zelf geen packerd bell hebt zal de geleende xp cd zowiezo niet lukken.
Als je cd\dvd zo direct wilt gebruiken natuurlijk niet,het hangt er vanaf of de installatie bestanden op de cd\dvd zelf staan of op de hardeschijf.

Mocht de i386 (het kan eventueel ook een ander naam zijn,misschien wel gewoon Windows) op de cd\dvd staan,dan kun je met behulp van deze map een nieuwe setup installatie maken.

Je hebt n.l. alleen die map nodig,van waaruit je de setup kunt starten middels WINNT32.EXE in Windows of WINNT.EXE in DOS.

@Janny Rutjes
Kijk nog eens op die PB cd's of er soms een map van zo'n 525MB groot,met een andere naam staat.

Als er in die map een WINNT32.EXE of WINNT.EXE bestand staat heb je de goede.Gebruik anders de zoekfunctie om deze bestanden te vinden.
Ik ga eens kijken of ik de recovery cd kan vinden.
Dat zou natuurlijk het mooiste zijn.

Heb je geen kennis waar je een XP cd even van kan lenen,zolas al eerder gevraagd door mrmusic?Best aardig als je ook op zijn of haar oplossing reageerd ;)

Greetz

Laatst bewerkt:
Niets gevonden, helaas.

Wanneer je je geldige licentiecode hebt, gewoon even een xp cd lenen van iemand of van het net plukken en met je eigen code installeren.
Niemand om me heen schijnt die cd te hebben, of heeft totaal geen verstand van pc's en cd's.
Ik heb op internet gezocht, maar ben geen site tegen gekomen waar ik hem kon downloaden.
Ik heb Cybrgrass gevraagd om een kopietje op te sturen;)

Kijk nog eens op die PB cd's of er soms een map van zo'n 525MB groot,met een andere naam staat. Als er in die map een WINNT32.EXE of WINNT.EXE bestand staat heb je de goede.
Nee, die staat er echt niet op.

Die map i386 staat trouwens wel in mn C:/Windows/system32 map. Met daarin WINNT32.EXE en WINNT.EXE. Maar ik heb op WINNT32.exe geklikt en die gaf aan dat er al een nieuwere versie opstond (sp2).
Deze bestanden op een cd branden wordt een probleem omdat Nero niet werkt.

Ik denk dat ik dus beter kan wachten tot ik de kopie van Cybrgrass binnen heb en meteen zo mn pc kan formatteren en opnieuw kan installeren.

Ik denk dat ik dus beter kan wachten tot ik de kopie van Cybrgrass binnen heb
Kun je doen ;)
Je kunt ook proberen,al was het alleen maar als test waar we iets van kunnen leren,om middels Configuratiescherm > Software SP2 te verwijderen.

Dan zou je waarschijnlijk toch die WINNT32.EXE kunnen gebruiken.

Greetz

Ik kan de configuratiescherm niet openen omdat de taakbalk (met start) en zo weg zijn.
Ik kan alleen via 'Taakbeheer + Uitvoeren + Bladeren' sommige dingen in Verkenner openen, maar ik weet niet waar 'software' staat als die überhaupt in Verkenner zou staan.

Bedankt voor het meedenken trouwens:)

Net iets geprobeerd, Regcleaner werkt nog wel, maar als ik sp2 wil de-installeren krijg ik een melding dat al mn programma's niet meer juist zullen werken. Vraag me dus wel af of ik dan nog in staat ben om bij WINN32.exe kan komen om die te installeren.

Laatst bewerkt:
Die SP2 heb je er ook later opgezet,want anders zou de de melding dat er een nieuwere versie op staat niet krijgen.

Ook zonder die SP2 heeft het dus gewerkt,dus ben ik daar niet zo bang voor.

Het aardige van het feit is,dat als je die WINNT32.EXE opgestart krijgt,je de PC weer in de staat terugzet als bij aankoop.

Ik zou er gewoon voor gaan,je krijgt toch die cd opgestuurd ;)

Greetz

Ik ben ervoor gegaan, maar helaas heeft Regcleaner samen met sp2 de i386 map uit system 32 ook verwijderd. Ik keek toe en zag het gebeuren, de annuleerknop werkte helaas niet.

C:\WINDOWS\I386\WINNT32.MSI staat er nog wel, maar die deed eerst een scan, maar stopte en reageert nu helemaal niet meer.

De drivers voor mn beeldscherm heb ik kennelijk geinstalleerd nadat ik sp2 heb geinstalleerd, want die wordt vreemd weergegeven. Maar ik ben allang blij dat Mozilla nog werkt.:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan