Windows 98' verplaatsen naar 2de harde schijf.

Status
Niet open voor verdere reacties.
jean42 zei:
Als ik dit allemaal lees dan heb ik dat wacht argwaan.
Een backup maken van een schijf en deze in een andere pc gebruiken gaat niet.
Op een backup staan ook de drivers van de vorige pc en die werken niet op een andere.
Je kan alleen een backup terugzetten op de eigenlijke pc.
Suggestie: ghosten is de beste en enige oplossing.

Misschien dat ik het ergens niet goed heb verwoord. Maar de backup komt op dezelfde computer te staan. De lege schijf wordt gebruikt in een andere computer. Het gaat dus om dezelfde pc. Maar alleen wordt de slave een master harde schijf, en de master verplaatst zich naar een andere computer.

Ik moet er dus alleen voor zorgen dat een backup van de master wordt gemaakt, en deze terugezet gaat worden naar de slave. De slave vervolgens master maken. En dan zou het moeten lukken. Tenminste daar ga ik nu even van uit. En ik zal gaan kijken tussen de freeware programma's die hierboven staan vermeld.

Lange Pier zei:
Je kunt toch gewoon alles kopieëren naar de tweede hdd, daar doet 98 niet moeilijk over t.o.v. XP en deze schijf eerst aktief zetten ( je kunt altijd de eerste partitie aktief maken van elke schijf in een systeem ) en deze als master eraan hangen, als je de eerste schijf hebt verwijderd.

Die was ik vergeten, dank.
Dit vaak genoeg gedaan, in de OHT, werkt prima.

Kan ook als je in dos zit, te kiezen bij opstarten, en dan het commando "sys X:" ,enter, waar dan X staat voor de eerste partitie van de tweede schijf.

Elisa zei:
Hoe staat het Gert-Jan?
Ik heb nog een progje voor je gevonden. Freeware.
Easeus omschrijving:
Easeus progje
Het lijkt mij een hele goeie dus ik heb ook maar even gedownload :D

Ik ben dus met dit progje aan de slag gegaan. Maar wanneer ik dus in MS-DOS het progje opstart krijg ik de foutmelding:

Error: cannot found source harddisk on primary IDE at master channel

Ik neem aan dat dit niet goed is. Maar wat er precies mis is weet ik niet. Iemand?

Zoals ik het lees zoekt hij de schijf waar vanaf gekopieerd moet worden op de masterplek. Dan zul je die andere als slave er bij moeten hangen.
Ik zoek het nog even verder uit.
Wordt me niet veel duidelijker.
Als ik het letterlijk vertaal: Ik kan de brondisk niet vinden op de primary ide op het master kanaal.

Als het goed zou zijn zit die schijf die je wilt weghalen op de master plek en die oude op de slaveplek.
Het lijkt wel of het anders zit.
Heb je al eens gekeken of Windows wel echt van de , te verplaatsen, schijf start?
Als je in de verkenner op de C:\ gaat staan hoor je daar systeemfiles te zien. Nt dectect, msdos.sys, config.sys, bootfont.bin.
Staan die inderdaad op de schijf waar ook Windows op staat?

Laatst bewerkt:
Nou het is nu gewoon zo dat ik mijn D: schijf (slave) al heb geformatteerd. Dus wanneer hier bestanden op zouden staan die windows zou gebruiken bij opstarten, zou ik nu niet achter deze computer kunnen zitten.

Wanneer ik met verkenner ga kijken op mijn c schijf. Kom ik wel bestanden tegen zoals Command en Autoexec.bat, maar niet de bestanden die net zijn genoemd.

Ach ja, jij hebt Windows 98. Ik XP.
Even terzijde, als je nu al die D:\ hebt geformatteerd........waarom dan niet simpelweg Windows er op zetten? Je had het zelfs met een partitie kunnen doen. Had je niets hoeven formatteren.

Maar goed, jij wilt een image :D van C:\ naar D:\

C:\ zit dus blijkbaar goed op de masterplek. Waarom piept dat programma dan? Dat begrijp ik dan niet. Meestal klopt zoiets wel.

Error: cannot found source harddisk on primary IDE at master channel

Tsja, ik zou het toch maar voor de zekerheid controleren.

Laatst bewerkt:
Door je pc open te maken.
Er is n.l. ook nog een secondary master.
Als die twee verwisseld zijn.
Zou best kunnen als eerst alleen de nu geformatteerde er in hing.
Later kwam de grote en is daar ook Windows op gezet.

Dat programma zegt toch niets voor niets dat het niets op de primary master kan vinden.

Laatst bewerkt:
Nou het zit zo.

De harde schijven zitten bevestigd aan een controller die in een PCI slot is verwerkt.

Dus ik weet niet of het hier iets mee te maken heeft?

Hiervoor heb je een hardware-man/vrouw nodig.
Eens kijken of ik iemand kan regelen mocht er niemand inspringen.

Zo dat is nogal wat!
Allereerst wat voor een computer is dit.
Staat er een naam op,zo ja welke?
Is het een Pentium 1 of 2 of 3
Staat er op de kast ergens een registratie NR.

Probeer zoveel mogelijk gegevens te geven,kan ik kijken of ik je verder kan helpen

Het is een Pentium 3 processor van Packard Bell. Die doen heel erg hun best om een computer op de markt te brengen die alleen compatible met Packard Bell produkten is. En ook practisch niet uit te breiden valt.
Dus wanneer je een extra harde schijf wilt moet dat via een omweg. Maar die omweg zorgt er nu mooi wel voor dat ik met dit probleem zit.

Overigens bevinden er zich geen registratienummer e.d. op de kast.

Zijn beide pc's packard bells?
ik heb een ghost diskette met ongeveer 600 kb bestand op maar ik kan je die niet doormailen, reden te groot.
Met die diskette kan je schijven ghosten.
Dit zou en is volgens mij nog de enigste te proberen oplossing.
Ik ga wel nog even een telefoontje doen vanmiddag ivm je probleem bij een kennis van me.

Kun je wel op dropload zetten ;)
Of Yousendit.

Laatst bewerkt:
Indien nodig kunt u een andere lijn selecteren.
Dat zal het verschil moeten maken met dat andere progje. Die wilde alleen maar op c:\ master kijken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan