Windows based programma's op Linux

Status
Niet open voor verdere reacties.

mcp-mario

Gebruiker
Lid geworden
23 apr 2005
Hoi,
Als nieuwe gebruiker van Linux hang ik toch wel aan het gemak van MS-Windows.
Hoewel Windows erg gebruiksvriendelijk is en vaker als onbetrouwbaar wordt afgeschilderd en ervaren, ben ik van mening dat er hard aan de weg getimmerd wordt en zou de Linux Server zelfs duurder zijn als de Windows versie.
Ik als Windowsgebruiker wil nu toch ook eens in andermans keuken kijken (als Linux) en vergelijken en mogelijk combineren.
Men zegt dat Linux veel betrouwbaarder is, en er zou hard gewerkt zijn aan de gebruiksvriendelijkheid en de combinatie wil ik dan graag ervaren.
In Windows gaat het installeren en gebruiken heel eenvoudig, in Linux weet ik de weg nog niet.

1; Nu heb ik de installatie Red Hat Advanced Server 2.1 in mijn domein staan en ik wil er programma's in toevoegen, hoe gaat dat in Linux?
2; Natuurlijk moet de server ook nog in het MS-Windows domein worden opgenomen, maar hoe?
3; Het zou ook zo zijn dat men programma's van Windows middels het programma Wine in Linux kan gebruiken, maar hoe?
4; Ik wil graag weten of er voor Windows ISA-server ook een Red Hat Linux versie is en welke?

Wie kan me hier helpen?
:thumb:

Als je het mij vraagt spring je wel meteen in het diepe. Nog niet met Linux gewerkt en meteen servers in domeinen willen hangen e.d.

1. De eenvoudigste manier om software te installeren is met de Redhat package manager. Daarmee kun je rpm pakketten installeren. Een groot aantal daarvan vind je al bij de linux distributie, maar je kunt er ook nog heeeel veel op internet vinden.

2. Om een Linux server met een Windows netwerk om te kunnen laten gaan moet je Samba gebruiken. Samba heeft ontzettend veel mogelijkheden: van een netwerk share en printer delen tot het inrichten van een PDC. Met google kun je hier heel veel informatie over vinden.

3. Met Wine is het inderdaad mogelijk om windows programma's onder Linux te laten draaien. Het configureren daarvan vergt echter de nodige studie en mijn ervaring is dat voor de programma's die je werkend krijgt met Wine er ook hele goede Linux alternatieven zijn.

4. Ik ben niet bekend met een ISA server, maar volgens de site van MS is het een Firewall met mogelijkheden voor VPN en web cache. Ik weet niet of Redhat deze functionaliteit inmiddels ook gebundeld heeft, maar het zit er zeker allemaal in.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan