Windows BSOD 8.1 crashes

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Dudie
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Dudie

Gebruiker
Lid geworden
28 okt 2008
Berichten
9
Beste Forum gebruikers,

sinds het updaten van windows 8 naar windows 8.1 heb ik last van pc crashes (BSOD).
Ik gebruik de ultrabook lenovo Ideapad u410.
Eerst kreeg ik error-meldingen van te weinig beschikbaar geheugen, wat ik erg raar vond aangezien ik 8GB RAM heb, en slechts 1 of 2 programma's tegelijk had draaien.
Na enkele weken kreeg ik BSOD crashes met de melding 'DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL (igdkmd64.sys)
Na het updaten van mijn NVIDIA en Intel drivers leken de problemen verholpen.
Kort daarna kreeg ik echter BSOD's met de melding DCP_WATCHDOG_VIOLATION, als ik reboot krijg ik nogmaals een BSOD met de melding SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED
Na opstarten in veilige modus, mijn 2 graphics drivers (de intel en de NVIDIA) deinstaleren en rebooten start windows meestal weer normaal op (soms krijg ik dan zelfs nog opnieuw de SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED).
Ik heb flink rond gegoogled maar kom er niet uit. Alle errors lijken te maken kunnen hebben met een verkeerde driver, dus dat is een mogelijkheid. Naar mijn idee zijn al mijn drivers up to date.
Ik heb mijn windows/minidump files bekeken met bluescreenview, niet alle crashes lijken erbij te staan. Van de laatste crash staat er alleen de SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED (dat is de crash die optrad bij het opnieuw opstarten) niet de watchdog violation crash die als allereerste voorkwam.
Volgens de minidump file was de ntoskrnl.exe de oorzaak van de laatste SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED crash. Is het handig om de minidump files ergens te uploaden voor jullie?
Is er nog andere info die jullie nodig hebben die van pas kan komen?
Alle suggesties zijn van harte welkom.
Bij voorbaat heer erg bedankt voor de hulp!

dudie
 
Laatst bewerkt:
Update:
de sfc /scannow functie in command prompt geeft telkens aan bepaalde fouten in het systeem niet te kunnen repareren. In het SFC log staat vervolgens de volgende zin:

2014-01-05 23:58:43, Info CSI 000004b6 [SR] Cannot repair member file [l:36{18}]"Amd64\CNBJ2530.DPB" of prncacla.inf, Version = 6.3.9600.16384, pA = PROCESSOR_ARCHITECTURE_AMD64 (9), Culture neutral, VersionScope = 1 nonSxS, PublicKeyToken = {l:8 b:31bf3856ad364e35}, Type = [l:24{12}]"driverUpdate", TypeName neutral, PublicKey neutral in the store, hash mismatch
2014-01-05 23:58:44, Info CSI 000004b8 [SR] Cannot repair member file [l:36{18}]"Amd64\CNBJ2530.DPB" of prncacla.inf, Version = 6.3.9600.16384, pA = PROCESSOR_ARCHITECTURE_AMD64 (9), Culture neutral, VersionScope = 1 nonSxS, PublicKeyToken = {l:8 b:31bf3856ad364e35}, Type = [l:24{12}]"driverUpdate", TypeName neutral, PublicKey neutral in the store, hash mismatch
2014-01-05 23:58:44, Info CSI 000004b9 [SR] This component was referenced by [l:186{93}]"Microsoft-Windows-Printer-Drivers-Package~31bf3856ad364e35~amd64~~6.3.9600.16384.INF_prncacla"

Wederom een driver error. Ik denk dus dat ik ergens een foute of niet matchende driver heb, is er iemand die me kan helpen erachter te komen welke driver dit is?

Dank!
 
Hallo Dudie,

Windows maakt na crashes een DMP bestand aan, dit bestand bevat alle crash data en wat er precies misgegaan is, deze kunnen worden geanalyseerd door mensen die er verstand van hebben, Als je me een plezier wilt doen kun je deze bestanden vanuit C:\Windows\MiniDumps\ uploaden naar een online opslagdienst? Dus alleen de dmp bestanden.

Ik zal ze je dan analyseren en misschien vinden we dan wat achterliggende problemen.

Groet,
Yuri
 
Dag Yuri,

hartelijk dank voor je antwoord. Inmiddels heb ik de oplossing gevonden: sinds ik via de lenovo website alle drivers opnieuw heb geïnstalleerd heb ik geen problemen meer ondervonden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan