Windows crasht

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bermuda

Gebruiker
Lid geworden
11 sep 2008
Berichten
137
Goedenavond,

Ik heb sinds vandaag een probleem m.b.t. het crashen van m'n PC.
Het maakt dan niet uit wat ik aan het doen ben, na ongeveer 1 uur freezed elk onderdeel van windows. Niets werkt dan meer, ook ctrl-alt-delete niet en ik moet het ding weer opnieuw starten om vervolgens hetzelfde scenario te herhalen na ongeveer een uur.

Als ik dan vervolgens lang genoeg niets doe krijg ik een blue screen of death met de code *** STOP: 0x000000F4 (0x00000000000000003) en een hoop andere getallen.

Ik heb verschillende dingen al geprobeerd, bijv: CHKDSK in command prompt, maar hij constateert geen beschadigde clusters dus in de harde schijf zal het niet zitten, neem ik aan...
Met een complete virusscan werd er geen enkele dreiging gevonden. Systeemherstel naar een eerder punt mocht ook niet baten.

Toen heb ik besloten om Windows maar compleet te herinstalleren (van de D:\ schijf staan nog wel alle programma's, films en muziek erop) maar ook dit loste het probleem niet op. Nadat ik een paar programmaatjes zoals Skype er opnieuw op had gezet begon het hele gehannes weer opnieuw. Het enige wat me dan nog rest is de power knop inhouden en opnieuw starten, om vervolgens weer te wachten op het onvermijdelijke.

Ik dacht zelf dat er misschien iets met het geheugen van de PC niet goed was, hebben jullie nog enige suggesties? Ik heb hem nu in veilige modus opgestart, ik zal nog wel laten weten of het dan nog steeds voor komt.

Bij voorbaat dank,
Wesley

EDIT: Temperaturen van de PC zijn op orde, de case voelt ook koel aan dus het zal geen overheat zijn
EDIT2: Zojuist is de PC op dezelfde manier gecrasht in Safe Mode, op exact dezelfde tijdsinterval als de vorige keren.
 
Laatst bewerkt:
Je zou met het programma Memtest je geheugen kunnen controleren.
En als dat het niet is heb je dat in ieder geval uitgesloten.

Link ----)> www.memtest.org

En hier nog een kleine uitleg over het programma.

Link ---)> Handleiding
 
Geheugentest is maar 1 onderdeel, zie hier

Malware/virus check is de volgende, gegeven dat het probleem zich na 1 uur voordoet. Vraag je alvast af of je mogelijke virussen op je pc zou kunnen hebben via gebruik van gejatte software, keygenerators etc., zodat je misschien direct een idee hebt waar je moet kijken als de malware/virus check met niets terugkomt.

Overigens (zie ook de link hierboven) zou op dat BSOD beeld ook moeten staan welk programma/proces erbij betrokken is. Zie dat jij een 0x3 melding krijgt, dus dat het een proces is dat erbij betrokken is.
Doe eens whocrashed en/of BlueScreenView voor hopelijk dat programma/proces dat erbij betrokken is. Meld dat aan ons en/of google erop.

Tijs.
 
Hoi Wesley,

Heb je onlangs nog wel een backup gemaakt op een externe harde schijf en/of USB-stick? Misschien heeft de harde schijf zijn beste tijd wel gehad.
 
@aloew

Handig programmaatje, bedankt! Ik heb 2 passes laten uitvoeren en op beide passes gaf hij aan geen errors te vinden, dus het geheugen wordt nu idd uitgesloten.

@dnties

Met de virusscan kom ik op beide schijven niets tegen, ik heb wel een aantal gedownloadde programma's op de schijf staan maar de laatste download is al een aantal weken geleden.
Ik heb WhoCrashed geïnstalleerd en bij de volgende BSOD zal ik kijken of het programma me iets kan vertellen over de kern.

@pete1800

Ik heb onlangs wel een aantal mapjes overgezet naar een externe harde schijf, maar ik heb geen complete backup gemaakt via een tool van windows, alleen de voor mij belangrijkste mappen heb ik er direct uitgesleept en gekopieerd.
Ik heb de PC ergens in Januari in 2012 gekocht, ik acht de kans vrij klein dat er iets met de schijf is als er ook geen beschadigde clusters worden gevonden, hoewel ik natuurlijk niets uit sluit... er zijn wel gekkere dingen gebeurd.

Bedankt voor jullie reacties, zodra ik wat meer weet laat ik dat hier weten.
 
Laatst bewerkt:
Met BlueScreenView kun je ook de eerdere BSOD's zien, en (volgens mij) ook bij WhoCrashed. Wacht dus niet totdat er weer een BSOD plaatsgevonden heeft.

Tijs.
 
Hé Tijs,

De BSOD's hebben zich tot nu toe alleen maar voorgedaan vóórdat ik Windows opnieuw had geïnstalleerd. De PC crasht namelijk eerst en dan duurt het een X aantal minuten voordat er een BSOD op komt zetten, sinds de herinstallatie heb ik hier niet op gewacht, betekent dat dan niet dat ook alle opslagdata van de voorgekomen BSOD's uit het geheugen is gewist?

Bij het analyseren staat er namelijk het volgende; "No valid crash dumps have been found on your computer."
 
Oh, je hebt Windows nog geherinstalleerd ná de BSOD's? [Dat had je niet gemeld!]
In dat geval is inderdaad de BSOD historie weg, dus moet je gaan wachten op de volgende BSOD.

Tijs.
 
Dit had ik inderdaad niet gemeld, excuses. Overigens zit ik momenteel midden in een crash, alles behalve de muiscursor "bevroor". Gek genoeg, toen ik ctrl-alt-delete drukte kwam er nog wel een laadcirkeltje naast te staan, en na ongeveer 1 minuut sprong het scherm op zwart met als enig zichtbaar werkend onderdeel de muiscursor. Het scherm staat nog steeds op zwart dus ik hoop dat er een bsod uit voort komt voor de mogelijke oplossing. Freeze time reeds 30 minuten.

Even een update;

Inmiddels zat ik al +/- 3 uur op het zwarte scherm met alleen een bewegende cursor, realiserende dat er niks ging gebeuren heb ik de PC maar weer geforceerd opnieuw gestart.
Daarna heb ik de gehele D:\ schijf geformatteerd en heb ik voor de 2e keer Windows opnieuw geïnstalleerd, zodat er werkelijk helemaal niets op de harde schijven stond behalve de benodigde Windows componenten en fabriekssoftware.

Zonder verder iets te installeren heb ik even gewacht en niets gedaan om te zien of het probleem zich nog voor deed.
Ongeveer 10 minuten na de frisse installatie verdwenen alle icoontjes van mijn bureaublad en de startbalk, ik ging er dus vanuit dat het zichzelf opnieuw ging starten, maar er gebeurde niets.
Toen drukte ik op ctrl-alt-delete, kreeg ik wederom een blauw scherm met dezelfde error code, alleen deze keer startte de PC zelf door waardoor ik maar 2 of 3 seconden naar de BSOD heb kunnen kijken.

Zojuist heb ik de PC case stofvrij gemaakt (zat toch een behoorlijke laag op), maar het zal niet echt uitmaken denk ik...

Als iemand nog meer suggesties heeft zijn ze van harte welkom, anders zal ik er toch mee terug naar de winkel moeten...

Misschien een kenmerkend detail; Niet alles "freezed" in één keer. Het gebeurt geleidelijk, ik kan bijvoorbeeld wel forumtekst selecteren, kopieeren en deselecteren maar zodra ik op kruisje, vorige of refresh druk loopt het vast (Aanklikken is niet nodig)
De startbalk werkt echter dan nog wel, totdat ik met m'n cursor over een icoontje beweeg, daarna loopt de startbalk ook vast. Het duurt dus wel even voordat het probleem zich voordoet maar het lijkt erop dat je de freeze na een bepaalde tijd zelf activeert door het navigeren.

Nog een detail: Windows staat op een SSD schijf geïnstalleerd.

EDIT: Herhaaldelijke crash, ook na het verwijderen van stof.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Beste Bermuda.

Heb heel toevallig ook sinds 10 maart hetzelfde probleem en oplossing lijkt zeer nabij. Na bijna week zoeken, zaken uitsluiten en via apparaatbeheer nieuwe stuurprogramma's zo mogelijk installeren, kwam ik op ander forum de vrijwel zekere oplossing tegen.

Het probleem schijnt zich voor te doen bij bepaalde Micron SSD's. Ik heb een C400-MTFDDA... in een Medion pc.
Deze SSD gaat na 5184 draaiuren gekke dingen doen. Hij verdwijnt dan steeds na een uur, ook uit de verkenner en de BIOS. Daardoor bevriest je pc, voor zover het Windows-activiteiten zijn. Je muis en beeld blijven nog wat nawerken. Na een geforceerde herstart via het 5 sec ingedrukt houden van de aan/uitknop start ie dan wel weer op om vervolgens een uur later weer uit te vallen. Een nieuwe firmwareversie 0309 verhelpt dat probleem en is op de site van Micron te vinden. Via apparaatbeheer werkt dat dus niet. De handleiding staat ook op de Micronsite

Ik moet eerst vandaag nog een backup van mijn C-schijf maken. Gaat vast niet lukken via Windows binnen het uur, voordat ie weer bevriest. Moet nog even uitzoeken hoe dat via DOS werkt. Daarna hoop ik met de nieuw firmware deze hersteluitdaging af te ronden.
 
Hoi Kadoch,

Dat is inderdaad de juiste beschrijving bij wat er bij mij gebeurt, het scherm en de muis blijven nog heel even werken en dan crasht alles volledig.
Geheel toevallig heb ik ook een C400 SSD in een Medion PC...

Echter ben ik er al mee terug naar de winkel gegaan en niemand had daar klaarblijkelijk een benul van wat er eventueel aan de hand kon zijn waarnaar ze vervolgens mijn PC hebben teruggestuurd naar de fabrikant, waar ik hem over ongeveer 4 weken terug kan verwachten. Als ik dan lees dat het iets is als de firmware van je SSD updaten.... zou ik GRAAG gewild hebben dat ik nog even geduld had gehad, haha.

In ieder geval nog heel erg bedankt voor je hulp, ik kan nu helaas niet testen of het ook werkt maar aangezien jouw beschrijving identiek is aan mijn situatie acht ik de kans vrij groot te zijn geweest.
Zodra ik de PC mag ophalen zal ik ook laten weten wat zij eventueel nog gedaan hebben om het probleem te verhelpen.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Bermuda,

Misschien staat je pc nog bij de winkel en kun je m terughalen, want de nieuwe firmware werkt!!! Was een spannend uurtje wachten vanmiddag, maar hij doet het goed.
Heb een MD8815 en was eerder bij nog iemand met een Medion dit probleem tegengekomen.
Die had dit probleem eind vorig jaar al, maar alle SSD's van dit type C400 zullen er ongetwijfeld tegenaan gaan lopen als ze 5184 uur aan hebben gestaan. Heel bijzonder om er zo achter te komen hoeveel draaiuren je hebt.
Ik dacht eerst ook aan virus/malware of dat soort ongein, zeker toen ik las dat je op dezelfde dag het probleem had gekregen. De scans met verschillende scanners hadden eerder al echter 0,0 resultaat. Stof verwijderd, drivers en programma's gewist/geupdate, instellingen nagezocht etc, etc en bij elke handeling steeds weer een uur afwachten; je kent dat wel dus.

Heb vandaag door te zoeken op "medion ssd firmware" de juiste plek gevonden voor de C400-firmware voor deze pc, omdat er een waarschuwing in de micron-handleiding stond dat je de firmware bij de pc-leverancier moet halen. De handleiding staat er bij Medion ook kort bij. Was nog wel even puzzelen hoe je het iso-bestand precies op cd moest branden, maar na gebruik van MagicIso (rechtsklikken op het isobestand en registratiescherm dan wegklikken) ging dat goed en volgens de beschrijving.

http://www.medion.com/nl/service/_lightbox/software_details.php?did=10134.

Ik heb het zo uitgebreid mogelijk omschreven, zodat iedereen die hier nog tegenaan gaat lopen de oplossing makkelijker kan vinden. Via de Medionsite had ik al wel via het op te geven serienummer van de pc naar updates gezocht, maar was het toen niet tegengekomen.
Nu dus helemaal opgelucht. Draai weer lekker en hoop dat anderen er wat aan hebben en misschien jij nog als je pc onverhoopt nog in de winkel staat.

NB: probleem ligt dus niet aan Medion, maar aan de toeleverancier van de SSD.

Succes!:thumb:
 
Laatst bewerkt:
Hé Kadoch,

Super, weer een mooi iets om te weten in het vervolg!
Ook vrij apart dat het precies 5184 uur duurt, dat het dan ineens omslaat van een goed naar slecht functionerende SSD.

Ik ga nog even kijken of ze hem hebben liggen maar ik vrees het ergste.
In ieder geval heel erg bedankt voor je hulp en inderdaad, hopelijk hebben anderen hier ook wat aan.

Officieel kan ik het niet testen, maar in principe heb jij dat al gedaan (je had immers hetzelfde probleem), dus ik zet het topic op 'Opgelost'.

Groeten,
Wesley
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan