Windows defender in W8 uitgeschakeld

Status
Niet open voor verdere reacties.

JanMarie

Gebruiker
Lid geworden
17 jan 2004
Berichten
167
Sinds enige dagen heb ik Windows 8 draaien.
Het blijkt dat Windows Defender is uitgeschakeld, terwijl het onderhoudscentrum geen proble starem signaleert. Als antivirus heb ik Avast, als firewall Windows.
Het blijkt niet mogelijk Windows defender te starten. Ook niet vanaf het aanwezige app in Start. Dan komt er weer de melding dat defender niet is ingeschakeld. In het onderhoudscentrum wordt onder beveiliging en onderhoud Defender niet genoemd.
Wat te doen?

bvd, mvg, Jan
 
Hoi Jan,

Je hoeft niets te doen, Windows Defender is een antivirus app, maar zodra je een 3rd party antivirus installeert, staat Defender uit.
Soms heb je wel eens die gratis antivirus programma's, en daar zit dan geen firewall bij, dan schakelt Windows automatisch Defender uit, en Windows firewall aan.
 
a. Zover ik weet/gemerkt heb wordt Windows Defender NIET meer ondersteund/bijgewerkt door Microsoft. Zie ook hier
b. Er is een Window service aan gekoppeld. Die zal eerst gestart moeten zijn, maar zie wat ik bij a. schrijf.

Tijs.
 
@dnties: Windows Defender in Windows 8 is een heel ander programma dan Windows Defender in oudere besturingssystemen van Windows.
In Windows 8 is Windows Defender te beschouwen als een combinatie van de oude Windows Defender en Microsoft Security Essentials. Dus antispyware en antivirus tegelijk.

Het is erg verwarrend dat Microsoft dezelfde naam is blijven gebruiken voor een ander programma.
En Rickvi68 heeft gelijk. Zodra Avast wordt geïnstalleerd onder Windows 8, wordt automatisch Windows Defender uitgeschakeld. Twee kapiteins op een schip is niet goed.
 
@porrelaar: inderdaad verwarrend. Lees ik deze link dan staat daar dat Windows Defender (in Windows 8 dan) de vervanger is van Microsoft Security Essentials!
In Windows 8 en Windows RT biedt Windows Defender evenveel bescherming tegen schadelijke software als Microsoft Security Essentials. Microsoft Security Essentials kan niet worden gebruikt met Windows 8 of Windows RT, maar dat is ook niet nodig want Windows Defender is ingebouwd en direct klaar voor gebruik.

Verder inderdaad mee eens dat 2 kapiteins op 1 schip niet goed is.

Tijs.
 
veel dank voor deze reacties. Ik meende dat windows defender meer was gericht op spyware dan virus, vandaar enige zorg; is het dan voldoende afweer als ik naast avast de firewal heb aanstaan?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan