Windows Defender kan niet worden gestart

Status
Niet open voor verdere reacties.

Chopra

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
21 okt 2003
Berichten
1.897
Met m'n stomme kop heb ik gisteren een paar services uitgezet. Kan ze niet meer vinden/aanzetten.

Windows Defender heeft 't eerst m'n aandacht. Ik krijg de volgende melding via Services als ik hem wil starten:

[Kan de Windows Firewall-service op Lokale computer niet starten.
fout 1068: Afhankelijkheidsservice of - groep kan niet worden gestart]

Helaas mis ik in de taakbalk ook m'n icoon van Webroot Secure Anywhere, waardoor ik deze niet kan uitzetten.

Graag advies :)
 
Ok, het handigste lijkt me om alles even hard terug te zetten. Haal via onderstaande link bij BlackViper het registerbestand op dat overeenkomt met je Windows-versie. Er zijn twee register-versies, de Safe & de Default. Ik kies voor de Safe-versie want die is geoptimaliseerd voor huis-,tuin-, keuken-, & kantoor-gebruik, bij niet het gewenste resultaat kan je altijd de Default importeren.

N.B: Beste methode van werken is als (een) Beheerder regedit te openen, & dan daarin het gewenste register-bestand te importeren.

http://www.blackviper.com/category/guides/service-configurations/

Daarbij hebben sommige AV's onterecht de neiging om Windows Defender uit te schakelen. De enige die dat wel terecht mag doen is MSE omdat die de functionaliteit van Windows Defender overneemt.
 
Dubbelklikken op die Windows Defender service, en kijken in tabblad Afhankelijkheden.
Daar staat aangegeven welke services nodig zijn om de Windows Defender service te starten. Die moeten gestart zijn, dus richt je dan dáár op. [Natuurlijk kunnen die services zelf óók afhankelijk zijn van andere services...]

Tijs.
 
Dank voor beide reacties, ik ga ze bekijken :)

Ok, het handigste lijkt me om alles even hard terug te zetten. Haal via onderstaande link bij BlackViper het registerbestand op dat overeenkomt met je Windows-versie. Er zijn twee register-versies, de Safe & de Default. Ik kies voor de Safe-versie want die is geoptimaliseerd voor huis-,tuin-, keuken-, & kantoor-gebruik, bij niet het gewenste resultaat kan je altijd de Default importeren.

N.B: Beste methode van werken is als (een) Beheerder regedit te openen, & dan daarin het gewenste register-bestand te importeren.

http://www.blackviper.com/category/guides/service-configurations/

Daarbij hebben sommige AV's onterecht de neiging om Windows Defender uit te schakelen. De enige die dat wel terecht mag doen is MSE omdat die de functionaliteit van Windows Defender overneemt.

Nog even 'n vraag tussendoor: dan ben ik toch al m'n overige registerinstellingen kwijt?

Ok, relevante service Remote Procedure Call (RPC) Locator moest worden gestart. Handmatig gelukt, maar nog steeds geen succesvolle start van Windows Defender. Heb 'm gelijk op automatisch gezet, misschien na herstart ok.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Weet je het wel héél zeker?
Afhankelijkheid van de "Remote Procedure Call (RPC) service" kan wel, maar (tenzij deze link het verkeerd heeft) NIET van de "Remote Procedure Call (RPC) Locator service"...

Tijs.
 
Je kan bijvoorbeeld proberen Windows Defender opnieuw te installeren waardoor deze instellingen opnieuw aangemaakt worden, of eventueel systeemherstel uitvoeren..
 
Helaas is systeemherstel bij mij niet te activeren. Maar da's weer een ander probleem. :rolleyes:
 
Ok, in een legale,gevalideerde XP kan je Windows Defender de- & re-installeren, vanaf Vista is het ingebouwd in het Besturingssysteem.

Controleer of je een &/of beide sleutels in je register voorkomen:


Code:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Microsoft Antimalware]
"DisableAntiSpyware"=dword:00000000
"DisableAntiVirus"=dword:00000000

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows Defender]
"DisableAntiSpyware"=dword:00000000
"DisableAntiVirus"=dword:00000000


Indien ja, verwijder dan voorlopig de sleutel(s) "DisableAntiSpyware", sluit regedit & herstart.
Kijk dan of je Windows Defender weer (handmatig) kan starten.
 
In het register vind ik alleen de 2e sleutel, maar bij 'verwijderen' krijg ik de melding 'kan niet alle opgegeven waarden verwijderen'.

Overigens is het idd een legale versie: Vista Home Premium 64 bit
 
Ook binnen vista kun je het verwijderen door via windows onderdelen defender uit te zetten, dit kun je nog eens proberen
 
Ok, maar vertel even stap voor stap hoe ik dit doe?
 
Ook binnen vista kun je het verwijderen door via windows onderdelen defender uit te zetten, dit kun je nog eens proberen

Ok: Niet dus!... :rolleyes:

Je kan hooguit de service stoppen & uitschakelen, wat niet de bedoeling is.

Als DisableAntiSpyware in het register op 0 staat, is het in orde.
Ga naar Start, Configuratiescherm, Windows Defender, Hulpprogramma's, Opties. Daar even controleren & eventueel corrigeren of alles aangevinkt is, scantijd/type goed staan, & alle uitgesloten lijsten leeg zijn, Opslaan.
 
Da's tegelijkertijd het punt. Ik kom via config. scherm/Win Defender. dus hulpprogr./Opties krijg ik niet te zien.

WinDef.jpg

Firewall is overigens ook uitgeschakeld, maar dat heeft natuurlijk een nauwe verbondenheid.
 
Inmiddels om andere redenen m'n systeem moeten herinstalleren, waarmee het probleem ook verdwenen is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan