Windows Defender virus?

Status
Niet open voor verdere reacties.

WritingAnn

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
27 aug 2013
Hoi,

Ik ben compleet nieuw hier, dus ik hoop dat ik het hier in het juiste subforum zet.
Maar goed, ik heb bij het volgende advies nodig:

Gister kreeg ik zo'n "vlaggetje" in de taakbalk dat er nog een onopgelost probleem zou zijn. Ik klikte erop en vervolgens kreeg ik een pop-up van Windows Defender. Mijn laptop zou al 36 dagen niet gescant zijn. Zonder na te denken startte ik de scan, maar kreeg toch argwaan. In die ruime twee jaar dat ik deze laptop heb, heb ik nog nooit een pop-up WD gehad! Ik besloot 'm toch te stoppen omdat ik het niet vertrouwde, vervolgens ESET NOD (virus-scanner) aangezet, maar die geen virus oid niets vinden. Mijn laptop is niet echt veel trager, of dat ik bepaalde dingen merk. Toch vertrouw ik het niet helemaal.

Want, ik bedoel, WD zou normaliter als ik dat goed bekeken heb, zelf automatisch elke dag scannen. Hebben jullie enig idee hoe ik nu moet handelen?

Ik hoor het graag.

Windows Defender is geen virus, dat is de virusscanner die standaard met Windows 8 meegeleverd wordt. Dus je hoeft je daar geen zorgen over te maken. Ik snap niet echt wat het probleem is. Als je Windows Defender uit wil zetten moet je bij start defender in typen, in defender bij hulpprogramma's op opties klikken. In opties moet je op administrator klikken en daar kun je Windows Defender afvinken.

Dat snap ik, maar ik weet dat er ook virussen/spyware zijn die zich als WD voordoen, maar intussen alleen maar schade aanrichten. Het feit dat dit mijn argwaan trok is dat WD normaal altijd ongemerkt elke dag scant en nu ineens zegt dat er al 36 dagen niet gescant is. Dit vond ikzelf allerminst opmerkelijk. En na wat googlen werden mijn vermoedens wel bevestigd: het schijnt daadwerkelijk zo te zijn dat er virussen zijn die zich als WD voor doen.

Scan eens met Malwarebytes Anti-malware

Download MalwareBytes' Anti-Malware en sla het op je bureaublad op.
Dubbelklik op mbam-setup.exe om het programma te installeren.

Zorg dat er na de installatie een vinkje is geplaatst bij:
  • Update MalwareBytes' Anti-Malware
  • Start MalwareBytes' Anti-Malware
Klik daarna op "Voltooien".
Indien een update gevonden wordt, zal die gedownload en geïnstalleerd worden.

• Het venster met de vraag of je de "Evaluatie wil starten" mag je in principe weigeren, deze kan je later ook nog inschakelen.
  • Zodra het programma gestart is, ga dan naar het tabblad "Instellingen".
  • Vink hier aan: "Sluit Internet Explorer tijdens verwijdering van malware".
  • Ga daarna naar het tabblad "Scanner", kies hier voor "Volledige Scan".
  • Druk vervolgens op "Scannen" om de scan te starten.
  • Het scannen kan een tijdje duren, dus wees geduldig.
  • Wanneer de scan voltooid is, klik op OK, daarna "Bekijk Resultaten" om de resultaten te zien.
  • Zorg ervoor dat daar alles aangevinkt is, daarna klik op: "Verwijder geselecteerde".
  • Na het verwijderen zal een log openen en zal er gevraagd worden om de computer opnieuw op te starten.

Windows Defender is geen virus, dat is de virusscanner die standaard met Windows 8 meegeleverd wordt. Dus je hoeft je daar geen zorgen over te maken. Ik snap niet echt wat het probleem is. Als je Windows Defender uit wil zetten moet je bij start defender in typen, in defender bij hulpprogramma's op opties klikken. In opties moet je op administrator klikken en daar kun je Windows Defender afvinken.

Trouwens, als aanvulling hierop: ik heb Windows 7 :)

Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan