Windows Exchange server

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoi,

Exchange slaat zijn gegevens op in een eigen database wat los staat van SQL. Het klopt dat de database niet kleiner wordt, exchange gooit niet gelijk de mail weg uit de database op het moment dat je het vanuit outlook weggooit. Ook heeft het te maken dat exchange gebruik maakt van pointers als je mail naar meerdere personen op dezelfde exchange server stuurt. Wat vaak wel helpt om een database kleiner te maken is gebruik te maken van de defragmentatie optie met esutil.
 
Hoi,

Als ik het goed begrijp:

  • Exchange slaat zijn gegevens op in een database, wat los staat van SQL (Je kan dit vergelijken aangezien een SQL bestand ook alleen maar groeit qua bestandsgrote)
  • Exchange maakt gebruik van een soort pointer, dit wil zeggen dat een e-mailbericht die naar verschillende personen is gestuurd maar 1x worden opgeslagen in de Exchange database.
  • De Exchange database wordt alleen kleiner als je gebruik maakt van een defragmentatie optie. Behalve als een e-mail bericht bij persoon 1 verwijderd is en persoon 2 heeft deze nog in zijn mailbox staan(pointer).
Bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Na een kleine sessie 'op afstand' bleek het volgende:

Firewall regels stonden goed, maar omdat het hier geen zakelijk ADSL abonnement betreft, moest alle mail via een 'smart host' (=de SMTP-server van de provider) verstuurd worden.
In dit geval: smtp.telfort.nl
Na dit ingesteld te hebben in Exchange werden alle berichten afgeleverd.

Tijs.

Tijs, kun je mij vertellen waar je dit hebt ingesteld in Exchange? Ik zit zelf ook bij Telfort maar krijg het niet voor elkaar om mail "naar buiten" te krijgen.

Ik heb het geprobeerd bij de default SMTP virtual server en heb los daarvan ook geprobeerd om een SMTP connector aan te leggen met genoemde smarthost, beiden zonder resultaat. Ook heb ik geprobeerd om verschillende authenticatie mogelijkheden te gebruiken, ook zonder resultaat.

1. Met authenticatie krijg ik in de queue de melding "The remote SMTP service rejected AUTH negotiation".

2. Zonder authenticatie en zonder de DNS servers van Telfort bij de smarthost krijg ik de melding "SMTP protocol error"

3. Zonder authenticatie en met DNS servers van Telfort bij de smarthost krijg ik de melding "The connection was dropped due to an SMTP protocol event sink".

Moet ik ergens anders nog iets instellen? Ik probeer via user@familiedezwart.nl mail te sturen. Als het goed is staan mijn A en MX records goed, deze heb alleen toch nodig voor inkomend?

HELP!
 
Probeer altijd eerst precies te volgen wat er gebeurt tijdens een SMTP sessie.

Kijk hier voor hoe handmatig een smtp-sessie te doen, maximaliseer het CMD-scherm, en bouw via telnet een SMTP sessie op met smtp.telfort.nl zónder authenticatie.
Zou iets kunnen worden als dit:
- start CMD.EXE
- Maximaleer cmd.exe scherm (zodat je veel regels tekst kunt zien)
- de sessie:
telnet smtp.telfort.nl 25
helo familiedezwart.nl
mail from:<user@familiedezwart.nl>
rcpt to:<testuser@testusermaildomein.nl>
data
Subject: testmail
Dit is een test
.
quit


Natuurlijk testuser@testusermaildomein.nl vervangen door een bestaand e-mail adres van iemand. De '.' voor het quit commando moet zo worden ingegeven om het einde van het mailtje aan te geven.
En type zorgvuldig: De backspace toets werkt niet.

Kijk of dit werkt/aankomt. Kom je problemen tegen, dan krijg je wel een melding terug van de smtp server van telfort. Schrijf die meldingen dan ook op, inclusief de cijfercode waar de terugmelding mee begint.

Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Sorry, maar had er wel bij moeten vermelden dat ik het al via een telnet sessie had geprobeerd :eek:

Krijg hierbij een melding 451 "could not complete sender verify callout", ik vraag me hierbij af hoe de zender geverifieerd wordt (arno@familiedezwart.nl is een account in mijn AD).

Aan de inkomende kant heb ik nl. nog een probleem met een portforward op mijn router, wel heb ik (volgens mij) de A en MX records goed verwezen naar het WAN adres van mijn router.

Vraag is dus hoe de zender wordt geverifieerd en of het iets te maken heeft met het feit dat de inkomende kant nog niet werkt.
 
Je vermeldt dat je een SMTP portforwarding probleem hebt in je router, en dat kan juist de oorzaak zijn van je probleem: Als ik de melding goed interpreteer (i.c.m. wat Google/Internet me erover vertelt) is het zo dat de mailserver van Tiscali in de achtergrond bij jouw mailserver vraagt of de afzender bekend is.
Als dat (door technische problemen aan jouw kant) niet kan, dan zegt de smtp-server van tiscali dat het allemaal niet doorgaat.

Eerste wat je dus moet doen is:
1. Portforwarden van poort 25 (=smtp) fixen op je router
2. Er 100% zeker van zijn (door zelf een SMTP-sessie te starten naar je eigen (exchange-)server) dat je op je exchange server ook smtp-mail kunt laten afleveren naar dat e-mail adres dat je gebruikt als afzender in je sessie met smtp.telfort.nl.

We horen wel wat hier uit komt.

Tijs.
 
OK, ben er eindelijk uit. Blijkt dat een ISA server die ik voor testdoeleinden had geïnstalleerd vanaf het begin roet in het eten gooide :eek:
Als test heb ik deze nu volledig uitgeschakeld, portforward opnieuw getest op de Zyxel en het werkt nu perfect!

Zodra ik de ISA server inschakel heb ik weer hetzelfde probleem, het lijkt erop dat ISA de portforwarding van de Zyxel blokkeert o.i.d. Ik was in de veronderstelling dat alles openstond op de ISA server, kennelijk dus niet..... Heb nu de firewall van de Zyxel geconfigureerd en alle poorten/ICMP staan dicht, behalve poort 25 dan. Toch maar eens op onderzoek uit waarom ISA dit niet toestaat..............

In ieder geval bedankt voor jullie input en excuses voor het ISA-verhaal, had dit zelf niet voorzien......
 
@ArdeZ: Je ziet nu wel hoe belangrijk het is om alle informatie te geven. :rolleyes:

Mooi dat het nu werkend is.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Telfort Smtp

Even dit topic gevolgd en wie weet kan iemand mij helpen.

Ik heb SBS-2003 draaien en gebruik ook als smarthost de Telfort smtp server.
Al mijn emails worden keurig verzonden en ook ontvangen door de geadresseerden.
Echter als ik een email verstuur naar iemand met een Telort.nl emailadres krijg ik een(geautomatiseerd)email bericht terug dat het adres van de geadresseerde niet bestaat.

Van Telfort krijg ik geen respons op mijn vraag. Is er onder jullie iemand die weet waar dit aan zou kunnen liggen?
 
@r.vink: Gewoon weer terug naar de basis: Een telnet-sessie opzetten naar poort 25 van de SMTP-server en kijken wat er gebeurt (zie enkele postings geleden).
Kijk of díe mails aankomen. Is dat niet het geval, kijk na welke meldingen er staan in het geautomatiseerde mailtje van Telfort dat hierna binnenkomt op je server.

Succes,

Tijs.
 
Bedankt voor je bericht.
Zit nu op mijn werk dus ga er morgen direct mee aan de gang.
 
Resultaat telnet sessie

Vandaag heb ik een telnet sessie gedaan en dit is het resultaat:

220 ESMTP smtp-out0.tiscali.nl. NO UBE/UCE tolerated.
helo vxd.nl
250 smtp-out0.tiscali.nl Hello vxd.nl [195.***.***.**9]
mail from: r.vink@vxd.nl
250 OK
rcpt to: peter.vink@telfort.nl
250 Accepted
data
354 Enter message, ending with "." on a line by itself
Subject: testmail
Dit is een test van rene
.
550 Header sender couldn't be verified
quit
221 smtp-out0.tiscali.nl closing connection
De verbinding met de host is verbroken.


Krijg dus het foutbericht, 550 Header sender couldn't be verified
Iemand enig idee wat er dus mis is op mijn server?
 
Voor jou geldt dus zo'n beetje hetzelfde als voor de vorige poster:
1. Nakijken portforwarding van poort 25 (=smtp) naar je Exchange server
2. Er 100% zeker van zijn (door zelf een SMTP-sessie te starten naar je eigen (exchange-)server) dat je op je exchange server ook smtp-mail kunt laten afleveren naar dat e-mail adres dat je gebruikt als afzender in je sessie met smtp.telfort.nl.

Bovendien zie ik dat voor het vxd.nl domein het volgende geldt:
nslookup -type=mx vxd.nl

Niet-bindend antwoord:
vxd.nl MX preference = 20, mail exchanger = mx1.cyso.net
vxd.nl MX preference = 10, mail exchanger = server9.firstfind.nl
vxd.nl MX preference = 30, mail exchanger = mx2.cyso.net

mx1.cyso.net internet address = 85.158.200.78
mx2.cyso.net internet address = 85.158.202.246

[server9.firstfind.nl schijnt 217.170.3.86 te hebben]

Ik zie hier GEEN telfort.nl ip-adressen tussen staan, of zie ik dat verkeerd?

Tijs.
 
Beste Dnties,

Bedankt voor je reactie.
Dit komt bij mij over als een staaltje hogeschool kennis, want ik begrijp er weinig van :eek:
Bij mij werkt het als volgt.
Ik heb een domeinnaam (vxd.nl)
Nu heb ik een server draaien met een local domeinnaam(vinknet.local)
Ik haal op die server met GFI mailessentials de mail binnen(pop3 connector)
Ik verzend via de smtp(smarthost) van Telfort.

Voorheen had ik Orange, nu Online en daar werkte het zo prima.
Inderdaad staat er geen Telfort adres in de reactie die je gaf op mijn telnet sessie.
Wat zit er nu fout bij mij?

Mvgr, René.
 
In de MX records kun je hetvolgende zien: eerst wordt verstuurd naar server9.firstfind.nl, als deze niet beschikbaar is naar mx1.cyso.net en als deze niet beschikbaar is naar mx2.cyso.net (waarschijnlijk fall-back mailservers van jouw hosting provider).

Het A-record verwijst naar 217.170.3.86, dit moet het externe IP adres van jouw router zijn. Als ik een telfort sessie opzet naar dit adres kom ik echter op een Debian mailserver uit (i.p.v. de door jou genoemde SBS server). Poort 25 staat hier wel open en lijkt correct te forwarden.

Ik kan niet beoordelen of 217.170.3.86 een IP adres van Telfort is. Als dit niet zo is kan ik me er iets bij voorstellen dat de smarthost van Telfort het niet accepteert. Ik heb alleen geen verklaring voor het feit dat alle e-mail adressen wel kunnen ontvangen, behalve die van Telfort.
 
Ok ik begrijp het, nu is alleen de vraag voor mij waar kan ik het A-record dat verwijst naar 217.170.3.86 veranderen in 192.168.1.1(extern adres van mijn router) Of is het externe adres van mijn router het ip dat ik heb toegewezen gekregen van mijn internet provider?
 
100% dezelfde mening als ArdeZ zegt (bedankt voor die reactie trouwens!).
Ik kom ik maar even terug op waar de discussiedraad naar toe liep, namelijk het maildomein familiedezwart.nl van ArdeZ:
Zoals je hebt kunnen zien is het MX record van familiedezwart verwijzend naar een telfort.nl ip-adres, die van vxd.nl niet.
Dus ik verbaas me er niet echt over dat mailen met een afzender @vxd.nl niet wordt geaccepteerd door telfort, eenvoudigweg omdat het vxd.nl maildomein niet wordt behandeld op een telfort.nl ip-adres. [Op die manier zou iedereen namelijk vanaf een telfort.nl ip-adres kunnen spammen via smtp.telfort.nl.]

Ook ik ben verbaasd dat niet-@telfort.nl mail blijkbaar wel wordt afgeleverd
Ik zou me hierbij dan weer wel kunnen voorstellen dat telfort zijn eigen maildomein extra beschermt, maar het is weer in tegenspraak met wat ArdeZ meemaakte waarbij blijkbaar van elke mail die hij via smtp.telfort.nl verstuurt de afzender wordt gecontroleerd...

Nu je begrijpt dat de logica van de mailafhandeling bij telfort mij (en ArdeZ) niet duidelijk is, wil ik graag van jou horen of je ook bij mail naar niet-@telfort.nl mailadressen dezelfde afzender @vxd.nl gebruikt.
En indien ja, post eens een SMTP telnet-sessie naar zo'n niet-@telfort.nl mailadres. Hierbij dezelfde soort anonymisering gebruiken als bij de SMTP telnet-sessie die je eerder gepost hebt.

Tijs.
 
Hier nog één naar een ander adres:

220 ESMTP smtp-out0.tiscali.nl. NO UBE/UCE tolerated.
helo vxd.nl
250 smtp-out0.tiscali.nl Hello vxd.nl [195.240.254.159]
mail from: r.vink@vxd.nl
250 OK
rcpt To: contactadres@online.nl
250 Accepted
data
354 Enter message, ending with "." on a line by itself
subject: testmail
dit is een test
.
550 Header sender couldn't be verified
.
quit
221 smtp-out0.tiscali.nl closing connection

De verbinding met de host is verbroken.


Dit mailtje is niet aangekomen, verzend ik ze via Outlook komen ze gewoon aan.
 
Laatst bewerkt:
Ach ja, zo'n forum leren we allemaal van. MX en A records kende ik al, beetje jammer van die ISA server :rolleyes:

Wat betreft het aanpassen van jouw A-record. Kijk bijv. even op http://www.whatismyip.nl/ voor het externe adres van jouw router. Dit kun je ook vinden op de status pagina van de router zelf.

Dit record moet geregistreerd worden als A-record, de naam die daarbij staat vermeld je ook bij het MX (10) record. Makkelijkst is om het A-record van server9.firstfind.nl aan te passen, ik weet echter niet wat de huidige functie van deze machine is. Pas je het A-record aan, dan zal er geen inkomende mail gerouteerd meer worden naar deze machine!

Wat betreft het wijzigen van jouw DNS entries. Bij veel hosting providers kun je dat zelf aanpassen via een control panel, er zijn echter ook hosting providers waar je dat moet laten doen (en steeds een administratie fee mag betalen.... :mad:). Dat laatste is niet handig, want bij Telfort heb je geen vast extern IP adres. Indien dit wijzigt moet je in het A-records dus naar jouw nieuwe IP adres verwijzen. Mijn IP staat al 2 jaar vast, maar je weet het nooit.......

Hou er overigens rekening mee dat het een paar uur tot een dag kan duren voordat de wijzigingen in DNS zichtbaar/merkbaar zijn. Het heeft even tijd nodig om te repliceren naar alle DNS server op het wereldwijde web.....

Wat betreft jouw laatste Telnet sessie: het probleem zit aan de sender kant, niet aan de recipient kant.........
 
Laatst bewerkt:
Dit record moet geregistreerd worden als A-record, de naam die daarbij staat vermeld je ook bij het MX (10) record. Makkelijkst is om het A-record van server9.firstfind.nl aan te passen, ik weet echter niet wat de huidige functie van deze machine is. Pas je het A-record aan, dan zal er geen inkomende mail gerouteerd meer worden naar deze machine!......

Ja het ip heb ik maar waar vind ik het MX(10) record op mijn server?
Server9.firstfind is de server van mijn hosting provider.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan