Windows Explorer probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

Venga

Gebruiker
Lid geworden
11 jun 2014
Hallo mensen,

Sinds vandaag heb ik een probleem dat ik nooit heb gehad, en het ging ook altijd goed.
Namelijk: elke map die ik open wordt in een nieuw venster geopend.

En nee, ik ben niet dom, in 'Map- zoekopties' staat gewoon het volgende aangevinkt:

Naamloos.png

Ook andere optie aanvinken, toepassen en weer andersom werkt niet.

Wat te doen?

Alvast bedankt,
Venga.

Laatst bewerkt:
Ik zou persoonlijk verwachten dat een (of beide) Ctrl-knop(pen) permanent ingedrukt is/blijft.

Test dus eens met de Ctrl-toets erbij vastgehouden. Als er dan nog steeds een nieuw venster opent zou ik verwachten dat er inderdaad een Ctrl-toets vastzit.

[Voor je beeldvorming: Met de Ctrl-toets, met jouw instellingen, opent een dubbelgeklikte map in een nieuw venster, met de instelling "Elke map in nieuw venster openen" aan, dan wordt er juist géén nieuw venster geopend als je de Ctrl-toets erbij vasthoudt met dubbelklikken.]

Tijs.

Nee dat is het niet.

Ook als ik de instelling verander en dan de CTRL knop ingedrukt houd, openen er gewoon 2 vensters.

Maar ik heb ook geen indicaties dat de CTRL teots(en) permanent ingedrukt zijn..?

Laatst bewerkt:
Simpel te testen:
Open een map in Verkenner.
Zorg ervoor dat het bovenste bestand/map in dat venster is aangeklikt.
Klik daarna het bestand/map dat er net onder staat.

Zijn daarna beide bestanden/mappen geselecteerd (blauw/gekleurd), dan zit de Ctrl-toets vast.
Wordt de selectie echter alleen dat tweede bestand, dan zit de Ctrl-toets niet vast, en dan moet er wat anders aan de hand zijn. Geen idee wat, maar je hebt dan in ieder geval een mogelijke oorzaak uitgesloten.

Tijs.

Dan komt er hopelijk nog hulp van anderen, waarbij het vastzitten van de Ctrl-toets alvast als oorzaak is uitgesloten.

Tijs.

Ok, dit in het Engels op answers.microsoft.com is waarschijnlijk de snelste & eenvoudigste oplossing:

Open de Opdrachtprompt als Administrator d.m.v. een RechterMuisKlik & klik Uitvoeren als (een) Administrator.
Typ: sfc /scannow

Zorg vooraf eerst dat een eventuele Windows 7 DvD al in de speler zit, als die niet al op een Herstelpartitie van de hardeschijf is geinstalleerd.
Als het sfc-venster verschijnt, kan je de Opdrachtprompt wegklikken. Als sfc voltooid is, sluit het venster zichzelf automatisch. Herstart.

Controleer of het probleem opgelost is.

Zoniet, dan ben ik niet bij machte om de meerdere malen geciteerde batch op answers.microsoft.com te verifieren. Misschien dat Tijs daar wel uitsluitsel over kan geven, ter zijner tijd indien beschikbaar:

http://answers.microsoft.com/en-us/...n/5fba3897-7655-4068-8992-2d8b20063b3f?page=3

Ik ben het nu aan het proberen, straks update of het gelukt is.

UPDATE:
Het is voltooid, maar het probleem is er nog steeds, plus dat ik nou helemaal niet meer bij Map- en zoekopties komen... de tekst is grijs. HELP!

Laatst bewerkt:
Ok, die sfc /scannow was de snelste & eenvoudigste oplossing als het werkt, & het is een bekend gegeven dat dat niet altijd het geval is bij dit probleem. Wat ik wel opvallend vond in je terugmelding dat Map- en zoekopties nu helemaal buiten werking zijn. Ik was gisteren tijdens mijn speurtocht al meerdere malen de mogelijkheid dat het door malware veroorzaakt word tegengekomen, maar daar heb ik hier nog geen uitsluitsel over.

Eerst even wat anders: Kan je in je volgende bericht even terugmelden welke Windows-versie je hebt, bv. Home? Daarvoor kan je onder Uitvoeren winver intypen, of RMK Computer, Eigenschappen, & dan staat het bovenaan in het venster. Geef meteen ook even aan of je onder je standaard logon (een) Administrator bent.

Probleem voor mij met de batch die ik hieronder plaats, is dat het me niet lukt om de functie van de genoemde programmabibliotheken & registersleutels te verifieren. Ik vertrouw de oorspronkelijke schrijver van de bron, & als ik met hetzelfde probleem zat, had ik het op de gok wel durven te executeren (Vertaald met Google):

Bron & credits: http://www.davidmoore.info/blog/200...anagement-studio-ie-and-team-explorer-errors/

Problemen:

• Als u probeert een map te openen in Windows Verkenner opent de map in een nieuw venster, zelfs als "Open elke map in hetzelfde venster" is geselecteerd in Mapopties.
• Sommige koppelingen in Internet Explorer worden niet correct geopend.

Uitleg:

Ik ben niet zeker van de exacte details, maar dit is wat ik denk dat ik heb gevonden. Misschien dat iemand die bij Microsoft werkt dit kan corrigeren of uitbreiden op dit punt.

Voorheen werd actxprxy.dll (ActiveX Interface marshaling Library) gebruikt als de proxy voor een veelheid van systeem interfaces, zoals IShellFolder en IServiceProvider.

In Windows 7 (en waarschijnlijk ook in Vista), is de GUID van deze bibliotheek is veranderd van {B8DA6310-E19B-11D0-933C-00A0C90DCAA9} te {C90250F3-4D7D-4991-9B69-A5C5BC1C2AE6}.

Ten tweede is er ook een nieuwe Proxy / Stub provider te vinden in ieproxy.dll van Internet Explorer (IE ActiveX Interface marshaling Library). Sommige interfaces die eerder actxprxy.dll gebruikten zijn nu geregistreerd om ieproxy.dll gebruiken.

Nu proberen diverse problematische software (zoals Vault 3.x) actxproxy te registreren met behulp van de oude GUID, en voor interfaces nu proxied door ieproxy.dll.

Oplossing 1:

U moet regsvr32 gebruiken om de twee proxy DLL's opnieuw te registreren, en dan herstarten.

U kunt de onderstaande batch-bestand te gebruiken om dit te doen. U moet dit batchbestand met beheerdersrechten draaien (klik met de rechtermuisknop op het bestand en kies Als administrator uitvoeren):

RunAsAdministrator.png

Als u het batch-bestand niet als beheerder uitvoert, zal u een foutmelding krijgen zoals afgebeeld:

ActxprxyRegisterError.png

Code:
@echo off

:: 32 bit en 64 bit
IF EXIST "%SystemRoot%\System32\actxprxy.dll" "%SystemRoot%\System32\regsvr32.exe" "%SystemRoot\%System32\actxprxy.dll"
IF EXIST "%ProgramFiles%\Internet Explorer\ieproxy.dll" "%SystemRoot%\System32\regsvr32.exe" "%ProgramFiles%\Internet Explorer\ieproxy.dll"

:: 64 bit only (32bit on 64 bit)
IF EXIST "%WinDir%\SysWOW64\actxprxy.dll" "%WinDir%\SysWOW64\regsvr32.exe" "%WinDir%\SysWOW64\actxprxy.dll"
IF EXIST "%ProgramFiles(x86)%\Internet Explorer\ieproxy.dll" "%WinDir%\SysWOW64\regsvr32.exe" "%ProgramFiles(x86)%\Internet Explorer\ieproxy.dll"
pause

Kopieer de batch & plak het in Kladblok met Automatische terugloop uitgevinkt, & inclusief de lege regel aan het eind. Sla op als Alle bestanden (*.*) met een willekeurige naam naar keuze maar de uitgang .bat, in een map die je terug kan vinden.
Sluit Kladblok, & dubbelklik de batch, direct na voltooing, herstarten.
N.B: Op eigen risico uiteraard.

Laatst bewerkt:
Ik draai (zie 'Systeem') Windows 7 Proffesional 64-bit en ben Administrator.
Wat zijn de risico's?

Weinig/geen risico, want is registratie van bestanden die al op je computer (horen te) staan.

Overigens is het batch-bestand niet goed doorgekomen. Gecorrigeerd:
@echo off

:: 32 bit en 64 bit
IF EXIST "%SystemRoot%\System32\actxprxy.dll" "%SystemRoot%\System32\regsvr32.exe" "%SystemRoot\%System32\actxprxy.dll"
IF EXIST "%ProgramFiles%\Internet Explorer\ieproxy.dll" "%SystemRoot%\System32\regsvr32.exe" "%ProgramFiles%\Internet Explorer\ieproxy.dll"

:: 64 bit only (32bit on 64 bit)
IF EXIST "%WinDir%\SysWOW64\actxprxy.dll" "%WinDir%\SysWOW64\regsvr32.exe" "%WinDir%\SysWOW64\actxprxy.dll"
IF EXIST "%ProgramFiles(x86)%\Internet Explorer\ieproxy.dll" "%WinDir%\SysWOW64\regsvr32.exe" "%ProgramFiles(x86)%\Internet Explorer\ieproxy.dll"

Nog even voor de zekerheid: de HELE code, of alleen een bepaalde alinea?

De hele code. Niet vergeten om op het .bat (of .cmd bestand, hoe je het maar hebt opgeslagen) te rechtsklikken en te kiezen voor "Als Administrator uitvoeren".
Evt. zet je op een losse regel aan het einde er nog bij:
PAUSE

zodat je na afloop van de commando's er voor nog een melding krijgt van "Druk op een toets om verder te gaan" en dus even kunt terugkijken of de commando's gelukt waren en of er evt. foutmeldingen bij stonden.
Na drukken op Enter toets sluit dan het CMD-venster waar de commando's in zijn uitgevoerd.

Tijs.

Ok. Zo update of het werkt.

UPDATE:
Tot mijn grote vreugd openen alle mappen weer in hetzelfde venster, map- en zoekopties nog steeds niet bereikbaar.
Zelfs IE werkt tot mijn grote verbazing weer.

Bedankt voor de hulp! Heel erg blij mee.

Laatst bewerkt:
Mooi dat het weer werkt, met dank aan TheKnight.
Enige wat ik nog mis in je terugmeldingen is of je sfc /scannow hebt gedaan óf de batch-file óf allebei.

Tijs.

Thanks, dan hebben anderen er (in de toekomst) ook wat aan. :)

Tijs.

Ok, mooi. Nog even over de grijze knoppen, dat kan een indicatie van een registerwijziging door malware-activiteit zijn, maar ook een onbedoelde groepsbeleid-instelling.
Misschien verstandig om het even met MBAM te controleren, of een volledige scan met Hitman Pro.
Als die geen problemen vinden, kan je daarna nog eens sfc /scannow proberen.

Tijs nog bedankt voor je opmerzaamheid, ik snap niet hoe ik eroverheen heb kunnen kijken, waarschijnlijk omdat het op answers.microsoft.com wel goed stond, heb ik de broncode op de originele site klakkeloos gekopieerd. De .zip-download is aldaar wel correct, & ik heb de eigenaar er al van op de hoogte gesteld.

In #9 had ik als eerste sfc aangeraden, omdat het vaak ook werkte, & het eenvoudigst & veiligst was. In een eerdere Update in bericht #14 heeft TS gemeld dat daardoor het probleem verergert was. Na uitvoeren van de batch werkte alles weer, behalve dat map- en zoekopties nog onbereikbaar zijn.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan