windows firewall ok voor beperkt internetverkeer?

Status
Niet open voor verdere reacties.

robbie32

Gebruiker
Lid geworden
21 dec 2001
Hoi helpers...

Ik heb een vraagje.
Ik heb zojuist voor een kennis een pc opnieuw geinstalleerd, met een nieuwe versie van winxp (SP2).
Deze kennis zit bija eigenlijk bijna nooit op internet (ze heeft een direct ADSL inbel abootje). Ze zit gemiddeld 1 1/2 - 2 uur per week op I-net.
Nu heb ik AVG Free als antivirus software der op gezet.
Mijn vraag is is de firewall in WIN XP goed genoeg om als beveiliging te dienen?
of is het advies om toch een externe (zonealarm oid) te installeren?

gaarne jullie advies.

gr. Robbie32

In mijn ogen is deze Firewall afdoende.
Maar de meningen zijn hierover verdeeld, aangezien de standaard Windos Firewall alleen het inkomend verkeer controleerd, en niet het uitgaande.

Mvg P

Lijkt mij ook wel voldoende, alhoewel ik zelf zou wel gaan voor een firewall die ook het uitgaand verkeer in de gaten houdt. Zone Alarm is daarin een goede keuze: nieuwste freeware versie ZoneAlarm: Klik + handleiding. (dan wel de XP-firewall uitzetten)

Wat Microsoft hierover meldt:

Moet ik zowel Firewall voor Internet-verbindingen als een softwarefirewall van een andere leverancier op mijn Windows XP-computer gebruiken?

Nee. Het activeren van meerdere softwarefirewalls is niet nodig voor gewone thuiscomputers, thuisnetwerken en netwerken van kleine bedrijven. Als u twee firewalls op dezelfde verbinding gebruikt, kan dit problemen met de internetverbinding veroorzaken of ander onverwacht gedrag. Eén firewall, of dit nu Firewall voor Internet-verbindingen van Windows XP is of een andere softwarefirewall, kan voorzien in de primaire beveiliging van uw computer. http://www.microsoft.com/netherlands/beveiliging/firewall/faq.aspx#15

Zonealarm kan voor sommige mensen wel eens voor 'problemen' zorgen (dus dat mensen per ongeluk iets blokkeren, of iets van de instellingen van de firewall niet snappen). Ik kies daarom bewust voor iets waar ze zo weinig mogelijk mee te maken krijgen, en daarmee dus de Windows Firewall. Die controleert inderdaad in mindere mate tov de alternatieven het uitgaande verkeer (Windows Firewall doet het dus wel een beetje, namelijk voor nieuwe programma's doe het internet op willen (je krijgt dan een keuzeoptie 'blijven blokkeren', 'blokkering opheffen' of 'later opnieuw vragen')), maar voldoet prima, en vergt ook een minimaal percentage van het geheugen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan