windows formatteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

sandersmit

Gebruiker
Lid geworden
2 feb 2002
hallo allemaal ik heb een vraag

ik heb windows 2000 op de pc die niet goed werkt
nu wil ik hem formatteren en windows 98 erop zetten
kan iemand mij helpen

mvg sander smit

Dag Sander,
Da's niet zo moeilijk als je maar een opstartdiskette Win 98 hebt. Anders moet je deze bij een kennis halen of van het internet.

Die stop je in de pc en dan laat de pc opstarten. Als de pc toch doorstart naar win 2000 dan in het bios de A-drive even activeren.
Als de diskette ingeladen (incl cd-rom ondersteuning) wordt dan kun je de C:\ drive formateren A:\format c (of c: :).
Dan wordt de hele c-schijf gewist.

Daarna kun je met Setup Win 98 weer installeren. Je moet dan wel de Win 98 CD in de Cd-romdrive stoppen.
Let wel op dat je alle drivers heb die bij het systeem horen. Win 98 heeft zelf wel een aantal, maar nieuwere hardware zal dat niet lukken.
Het makkelijkste is die eerst allemaal op een CD-rom te branden(of anders op een diskette) zolang je nog internet hebt.
In win 2000 kun je de namen ed van de hardware wel terugvinden.

Overigens waarom terug naar 98? Ik heb een P200 met win 2000 met 64 mb intern en het werkt echt zonder blauwe schermen. Onder Win 98 liep ie toch wel eens vast! Zelf zou ik eerst eens kijken wat het probleem in Win 2000 is. Vaak is het een verkeerde hardware driver. Als ie eerst wel goed heeft gedraaid dan zou een later probleem de oorzaak kunnen zijn. Met Win 98 boer je in ieder geval achteruit.

Hoe dan ook,

Succes,

Peter

Hannas antwoord is sneller.
Ik heb trouwens de CR-rom Win 98 nooit bootable gebruikt.
Waarschijnlijk waren mijn pc's toen nog niet geschikt voor het opstarten met een CR-rom.
Peter

win 2000

format c: zal bij windows 2000 niet gaan. Je kunt wel in de bios komen via b.v. een opstartdiskette, maar hij accepteer het command format c: niet!!
Je kunt je computer formateren met de windows 98 of 2000 cd als je gaat installeren.

Re: win 2000

Geplaatst door lientje.com
format c: zal bij windows 2000 niet gaan. Je kunt wel in de bios komen via b.v. een opstartdiskette, maar hij accepteer het command format c: niet!!
Je kunt je computer formateren met de windows 98 of 2000 cd als je gaat installeren.

Zolang de schijf die je wilt formatteren fat32 is kun je gewoon format c uitvoeren. Anders wordt het als de schijf ntfs is dan gaat het niet lukken

ntfs/fat 32

En als men een schijf tegen komt met ntfs bestands indeling dan doet met het volgende, uit de kast pakt men een flop met daarop het programma FDISK.
Deze haalt voor jouw zonder problemen de ntfs indeling eraf en zet er met veel plezier een nieuwe fat32 indeling voor je op.

Win98 bootable cd is helemaal makkelijk voor die gene die er inderdaad niet al te veel verstand van hebben of iets wat onzeker zijn om dit alles te doen.

Maar voor iedereen die het graag wil, lever je email adres in en ik stuur je een flop die het gegarandeert op elke pv doet met genoeg software op de flop om alle situaties weer te boven te komen.

groetjes jjw

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan