Windows gebruikers de map delen en register veranderen in de andere computers

Status
Niet open voor verdere reacties.

bisopn

Gebruiker
Lid geworden
23 feb 2008
wij hebben een netwerk met een server en een waslijst met gebruikers.
nu moet alle gebruikers in elke computer waar de gebruiker achter werkt, maar ook in de server, om de map te delen voor alleen die gebruiker. is het ook mogelijk de gebruikers op de server die w.s. in een map staan, te delen.. dus als ik in windows een gebruiker toevoeg komt die op die pc/server. maar als ik die map deel waar de gerbuikers in zijn toegevoegd, en op een andere computer w.s. ergens in het register de gebruikers map verander naar de gedeelde map op de server.
zodat alle computers de zelfde gebruikers hebben.
en mocht er een gebruiker bij gezet worden op de server. dat deze ook op elke computer al te gebruiken is met inloggen.
dit klinkt normaal en zou normaal gesproken moeten werken...
maar waar staan de gebruikers(op de server). en waar kan ik op de pc's de map van de gebruikers veranderen.

Server: Windows 2000
PC's: Windows XP.

Start -> Programma's -> Systeembeheer -> Active Directory Gebruikers en Computers
of
Start -> Uitvoeren -> dsa.msc

Daar staan alle gebruikers in je domein.
Heb je alle XP werkstations ook toegevoegd aan het domein, dan kan iedereen die in dat Active Directory Gebruikers en Computers aangegeven is inloggen op elke XP machine.
Je hoeft op de werkstations daarvoor niets te doen, zolang de werkstations maar zijn toegevoegd aan het domein.

Succes,

Tijs.

bijde werken niet.
start uitvoeren. werkt niet.
maar ik heb ook niks in programma's en daar systeembeheer. allee bij bureau accessoires, maar daar staan niks met Active Directory

Start -> Programma's -> Systeembeheer -> Active Directory Gebruikers en Computers
of
Start -> Uitvoeren -> dsa.msc

Daar staan alle gebruikers in je domein.
Heb je alle XP werkstations ook toegevoegd aan het domein, dan kan iedereen die in dat Active Directory Gebruikers en Computers aangegeven is inloggen op elke XP machine.
Je hoeft op de werkstations daarvoor niets te doen, zolang de werkstations maar zijn toegevoegd aan het domein.

Succes,

Tijs.

Tsja, je zult wel Active Directory moeten installeren eerst.

Op de W2003 computer:
Start -> Uitvoeren -> dcpromo

Maar misschien beter om een handleiding te nemen eerst (boek over W2003 kopen bijv.)
dvanleur hier op het Helpmij forum heeft een aanbeveling voor een boek voor je: Dit boek beveelt hij aan.

Tijs.

Laatst bewerkt:
wie zegt dat ik windows 2003 gebruik.

Tsja, je zult wel Active Directory moeten installeren eerst.

Op de W2003 computer:
Start -> Uitvoeren -> dcpromo

Maar misschien beter om een handleiding te nemen eerst (boek over W2003 kopen bijv.)
dvanleur hier op het Helpmij forum heeft een aanbeveling voor een boek voor je: Dit boek beveelt hij aan.

Tijs.

ik bedoel de map waar de gebruikers worden opgeslagen.
dus wanneer ik in 2000 een gebruiker toevoeg komt dit in een lijst.
waar op de schijf zet windows dit weg.
als ik die map deel
en op andere computers (XP) in register of zo de normale gebruikerslijst locatie verander naar die gedeelde map. heb ik alle gebruikers op alle computers

DCPROMO werkt ook op W2000 servers, dus een verschil is er wat dat betreft niet. Handleiding: hier voor W2000.

Vanaf de server rechten veranderen op gedeelde mappen etc. van werkstations vereist een domein zoals ik al schreef, waarbij de werkstations in het domein zijn toegevoegd.

Heb je geen domein, dan kun je niet gebruikers 'planten' op werkstations. Je zult gebruikers gewoon moeten aanmaken via hulpmiddelen op het werkstation zelf. Dat geldt ook voor het toekennen van rechten etc.
Bij een domein kan je ook geen gebruikers 'planten' op werkstations, maar je kunt wel nieuwe lokale gebruikers aanmaken op die werkstations en (domein- en lokale) gebruikers in lokale groepen van werkstations zetten en nieuwe gedeelde mappen aanmaken.

Heb je geen domein, dan worden alle gebruikersnamen, wachtwoorden etc. opgeslagen in het bestand system32\config\SAM onder de Windows map.

Ik zal misschien later nog wat schrijven over waar gebruikers-gegevens staan in een domein-omgeving.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan