Windows herinstalleren zonder CD?

Status
Niet open voor verdere reacties.

BasDeJonge

Gebruiker
Lid geworden
1 mrt 2011
Hallo!

Mijn computer is al een aantal keren gecrasht door de jaren heen. In de gevallen waarbij ik er zelf niet meer uitkwam ging ik altijd langs bij een computerwinkel, en zij herinstalleerden dan vervolgens gewoon Windows... waar ik dan 90 euro voor moet betalen. Dat slaat natuurlijk nergens op, en dat ben ik ook niet van plan nog eens te doen. Maar ik vroeg me dus af. Hoe doen zij zoiets? Gewoon met een installatie CD van Windows? Of zijn er manieren om Windows te herinstalleren zonder CD? Als je Windows namelijk clean installeert vanaf een CD staan er nog geen drivers etc op, dus dan heb je best nog veel werk om die allemaal weer terug te krijgen. Hoe doen de techneuten bij de computerwinkel zoiets?

Sorry voor deze vreemde vraagstelling, maar ik vroeg me gewoon af wat zij nou precies doen.

Groetjes,
-Bas

Hallo Bas,
Je kunt de installatie slipstreamen door alle drivers, servicepacks, sommige instellingen en sommige programma's met Windows samen allemaal op één DVD te branden. Een heel bekend gratis programma hiervoor is: nLite. Ik ken de medewerkers van deze bepaalde computerwinkel niet maar ga er gerust vanuit dat alle professionals deze cd's of dvd's wel hebben want daarmee hoef je verder ook helemaal geen toetsen meer in te drukken, dat heet "unattended.".

Zelf heb ik een gelijke harde schijf en daar een kloon (een exacte kopie, sector voor sector) van mijn harde schijf op gezet met Acronis True Image. Nadat Windows de opstart sector even automatisch heeft hersteld met de Windows DVD doe ik deze in de computer en ga ik gewoon met de kopie verder. Zou mijn Windows installatie niet meer werken, iets wat ik tegenwoordig goed kan voorkomen, dan zet ik in drie uur tijd mijn terabyte grote schijf terug met een kloon actie vanaf de reserve schijf. Misschien is die backup dan wel een half jaar oud of nog ouder maar het is geen twee week hard werken om alles weer terug te krijgen zoals ik het had. Dit systeem kan ik iedereen aanraden en dat zullen ze in de winkel ook wel kennen.

Er zijn backup programma's die bijhouden welke veranderingen er worden aangebracht. Een systeem terugzetten wordt zo wel heel gemakkelijk. Ze gebruiken dit op openbare computers. Bij het opstarten krijg je eerst de vraag of je terug wilt naar een herstelpunt. Ik heb Rollback Rx Pro gehad en kon mijn systeem niet zo beschadigen dat die niet kon worden hersteld. Het is niet dat wat je vraagt maar zou je veel tijd verliezen aan opnieuw zaken installeren dan zou je daar eens naar moeten kijken. In een minuut is de computer weer zoals die was en een nieuw herstelpunt is in slechts enkele seconden al gemaakt. Ik ken twee van zulke programma's: Rollback_Rx_Pro_8.1.0.2693111823 en SKANIX ILLUSION.

a. De meeste fabrikanten hebben tegenwoordig een "Scan mijn pc voor nieuwe drivers". En omdat er maar een paar fabrikanten van (moederbord- en videokaart-)hardware zijn ben je snel klaar, zo: AMD/ATI, Nvidia en Intel.
b. Er zijn ook programma's om je pc te scannen en je dan meteen de nieuwste drivers aan te bieden. Vaak een betaalde dienst, maar als je 100en pc's per jaar (her-)installeert kan een abonnement/aanschaf vanuit zo'n winkel zinvol zijn. Denk hierbij aan programma's zoals Drivereasy

Verder kunnen driverpacks voor allerlei hardware-soorten (LAN, WIFI, geluid, video etc.) gedownload en (her-)gebruikt zijn om drivers te installeren op jouw pc/laptop.

M.b.t. Windows updates zijn er diverse update-packs te downloaden, waarmee updaten zo goed als in 1x kan plaatsvinden. Natuurlijk hoeft de technicus het alleen maar aan te zetten, hij kan daarna rustig aan een andere pc gaan werken terwijl de updates geïnstalleerd worden.

Tijs.

:) En nog even bijzetten ...
zonder CD/ of DVD natuurlijk dat je windows herinstalleren kan ...:thumb: maar in dit geval moet je in jouw PC geïntegreerde windows hebben,
en via Systeem recovery die loopt zeer makkelijk of zonder enige moeite .....:d

Nou enorm bedankt voor alle reacties!

Als ik het goed begrijp kun je dus op een aantal manier Windows herinstalleren
1. Door een Kloon / Backup te maken en terug te zetten
2. Door een unattended Windows te installeren
3. Door een schone Windows te installeren, en vervolgens alle drivers terug te installeren
4. Via Systeem Recovery

Nou leek mij een unattended Windows CD helemaal prima. Als ik het goed begrijpt herinstalleert dat Windows met alle drivers en updates. Dus ik heb even nLite gedownload, maar deze vraagt of ik de "Windows installatiebestanden" wil selecteren... Die heb ik natuurlijk niet. Of heb ik die wel? Ik heb namelijk geen Installatie CD van Windows... Kan iemand me hierbij helpen? Waar vind ik die Installatiebestanden? (Ik werk op Windows 7)

Alvast weer bedankt voor de reacties!
-Bas

nLite is niet te gebruiken voor de installatie van Windows 7. We zijn hier toch duidelijk in de W7 sectie.
Er zijn topics over waar de installatie-bestanden van W7 vandaan te halen. hier alvast die van (o.a.) de Engelse versies.

Tijs.

Bedankt dnties, we waren wat te snel.

Natuurlijk is er zo een voor velen onmisbare slipstream tool voor Windows 7. Het heet dan RT Seven lite of RT Se7en Lite.

http://www.sevenforums.com/tutorial...ows-7-sp1-into-installation-dvd-iso-file.html

http://www.schoonepc.nl/instal/windows_7_slipstreamen_rt7lite.html

De installatiebestanden van Windows staan op de Windows installatieschijf of zijn door de leverancier op de harde schijf in een bepaalde map gezet. Vroeger de i386 map. Vaak is dat op een aparte, misschien voor verkenner verborgen, partitie. Er kan ook een herstel-partitie zijn aangemaakt en een hulpschijf hiervoor zijn meegeleverd. In dat geval kan je het systeem misschien ook nog terugzetten gewoon via Systeemherstel van Windows.

Okee dan. Bedankt voor de reacties, ik begrijp het.

Toch vroeg ik me nog een ding af.
Stel, ik moet nu per direct Windows 7 herinstalleren en ik heb geen installatie CD... hoe kan ik dat dan snel doen, zonder bestand te verliezen?
Zou iemand mij een stap voor stap uitleg kunnen geven hiervoor?

Groeten
Bas

:) Dat is teveel om uit te leggen ..mar het is op andere kant zeer makkelijk ...
ALS jij bijv. W7 installeert, en je weet niet hoe je systeem back-up moet maken ga je gewoon op start klikken en dan op windows hulp ( Help en Ondersteuning ! ),.... in balk typ je ook Back-Up maken en word je gelijk vlekkeloos doorverwezen naar gewenste instructies ...:D:thumb:

Laatst bewerkt:
Wow... Dat ik daar zelf niet op kom zeg... Hulp en Ondersteuning... Te simpel misschien.
Nouja, ik kan daar gegarandeerd mijn oplossing vinden! Ik bedankt jullie allen zeer voor alle hulp, en misschien ooit nog eens tot ziens!

Groeten
Bas

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan