Windows herkend een schijf van 149 GB

Status
Niet open voor verdere reacties.

leatherface

Gebruiker
Lid geworden
28 nov 2003
Ik heb vandaag een schijf van 160 GB aangeschaft, maar jammergenoeg word ie maar als 149 GB herkend.

Nu heb ik wel gehoord dat het mogelijk is dat windows
de schijf volledig weergeeft, ik vind het anders wel ***
11 GB naar de maan!!!

De 1 zegt namelijk dat het kan en de ander niet.
Ben benieuwd of jullie voor me de oplossingen hebben.

BVD!!

p.s. ik heb er ook nog een schijf van 40 gieg inzitten
die gepartitioneerd is, en die van 160 GB wou ik er gewoon bij gooien.

Ik hoor het wel van jullie

Dat klopt dat je een aantal Gigabyte mist van de 160 gigabyte die je HD is. Ik ga ff voor opzoeken hoe je dat ook al weer kan berekenen :).

Groetjes,

Hier heb je een voorbeeld van hoe het is bij een HD van 20 Gigabyte :)

Mb is Megabits
MB is MegaBytes.

1 B = 8 b
1 KB = 1024 B
1 MB = 1024 KB = 1048576 B

Met downloaden wordt er in bits uitgedrukt.
een snelheid van 213 Kbps of Kb/s is 26,65 KB/s.
Je deelt de gegevens door 8 om in Bytes te komen.

Nu het leukste deel: De ophef die gemaakt wordt over harddisks.
Heb ik vaak op de helpdesk gehad:"Mijn harddisk moet 20 GB zijn, maar ik kom er 2 tekort, kan je die niet opsturen?"

Dus een schijf waar 20 GB opstaat is in het echt niet 20 GB.
Er staan dan maar 20.000.000.000 Bytes op.
Reken even mee:
20 GB (20.000.000.000 B) : 1024 = 20 MB (19.531.250 B)
20 MB : 1024 = 20 KB (19.073,49 B)
20 KB : 1024 = 20 B (18,62 B)

Zo'n '20 GB' schijf bevat dus feitelijk maar 18,62 GB.

En nu terug rekenen:

20 B x 1024 = 20 KB (20.480 B)
20 KB x 1024 = 20 MB (20.971.520 B)
20 MB x 1024 = 20 GB (21.474.836.480 B)

Is dus 21,47 GB die er op een 'echte' 20 GB schijf zouden moeten staan.

Zie hier het verschil tussen de feitelijke GigaBytes en de genoemde GigaBytes.

Wij gaan uit van 1000-tallen.
voor ons is 1000 Bytes gelijk 1 KiloByte.
Terwijl eigenlijk 1024 Bytes 1 KiloByte is.

Ik kan je eigenlijk niet echt helpen, maar ter info:

Windows zal de omvang van je HD wel kunnen adresseren denk ik.
De vraag is alleen of je BIOS dat wel (aan)kan.

Je zou een update moeten plegen op je BIOS. het upgraden van je BIOS
vereist wel de nodige preciese specificaties van je moederbord. Als je die gegevens hebt, dan kun je als het goed is via het Internet upgraden. Informeer desnoods de fabrikant van je moederbord of een bezoekje brengen naar hun site.

Dennis.

Nu even voor je 160 Gig schijf:

De fabrikanten rekenen 1mb als 1000kb,
In werkelijkheid is een mb 1048kb. 160.000.000/1024=156250mb en dat is dus 156gig.

Dus je zou 156Gig HD moeten kunnen zien
:D

Groetjes,

Dennis het heeft niks te maken of dat de Bios het wel aan kan. ;)

het is nou gewoon eenmaal bij een HD dat je een aantal Gig mist het is gewoon niet anders en als je trouwens kijkt bij je HD bij Deze Computer en dan de schijf Eigenschappen dan zie je dat je HD wel de 160.000.000 bytes heeft ;). Ik hoop je zo voldoende te hebben ingelicht

Groetjes,

Beste krugar,

Ik denk, dat leatherface het niet zo bedoelt. Hij mist echt die 11GB.

Zal ik het uitleggen? Nou, als je leatherface zijn bericht leest,
dan zie je dat hij 2 waarden, MET DEZELFDE EENHEID genoemd heeft.

Verder is het heel knap van jou hoor! Maar alles berust op afspraken
en definities, zo ook 1024 bytes= 1KB, omdat wij van 2 tot de tiende macht uitgaan.

Sorry moderatos, als ik off-topic ben gegaan.

DEnnis.

Nou, als je denkt dat hij die 11 Gig helemaal mist. Dan vraag ik me af hoeveel Bytes dat hij dan bij je aangeeft leatherface als je bij de schijf naar eigenschappen gaat.

Normaal gesproken mis je Automatisch al die 4 Gig bij een HD van 160 Gig. ;) Maar dan mist hij er nu 7 meer. Dus 7 hele Gig is bij hem verdwenen als ik het dan goed lees. Kan ik ook naast zitten :confused:

Groetjes,

Geplaatst door krugar
Nu even voor je 160 Gig schijf:

De fabrikanten rekenen 1mb als 1000kb,
In werkelijkheid is een mb 1048kb. 160.000.000/1024=156250mb en dat is dus 156gig.

Dus je zou 156Gig HD moeten kunnen zien
:D

Groetjes,

Beste krugar,

Dat begrijp ik ook wel en dat is heel slim van je.

Maar, hij mist echt 11GB en geen 4GB. Dat is wat ik alleen maar probeerde aan te geven.

Nogmaals, de eenheden die hij bij de 2 waarden gebruikte was de eenheden GB. Er is hier dus geen spake meer van omzetting van bijvoorbeel kb naar GB, of wat dan ook.

Dennis.

Ok.

dan heb ik een paar vragen aan leatherface:

Wat voor een HD is het?
Van welk merk?
Hoeveel Mhz is je pc?

Als we die dingen alvast weten dan zijn we al een heel eindje opweg denk ik zo :)

Maaruh, Dennis van mijn HD van 40 gig heb ik ook maar 38,4 Gig dus je mist altijd wel iets van die 40 Gig maar als ik dan alle bytes bij elkaar optel van mijn parities kom ik wel aan de 40.000.000 bytes = 40 Gig ;)

Groetjes,

Geplaatst door krugar
Maaruh, Dennis van mijn HD van 40 gig heb ik ook maar 38,4 Gig dus je mist altijd wel iets van die 40 Gig maar als ik dan alle bytes bij elkaar optel van mijn parities kom ik wel aan de 40.000.000 bytes = 40 Gig ;)

Groetjes,

Eigenlijk moet je het als volgt stellen:

Als je een HD van 40 Gig hebt, en je ziet het toch als een 38,4 Gig, dan weergeeft Windows deze waarde niet goed.

Het BIOS moet dit wel correct kunnen weergeven volgens mij.

Dennis.

Ja, ok dat zou kunnen.
Ik ben niet zo goed thuis in de Bios en dat wil ik graag zo houden ook. maar we dwalen wel zo van topic af en we moeten dan denk ik maar tot morgen wachten tot hij andwoordt heeft gegeven op die vragen zo kunnen we denk ik toch niet verder ;)

Groetjes,

Ja dennis ''tot ziens''
En hopelijk dan met de oplossing :)

Geplaatst door krugar
Ja dennis ''tot ziens''
En hopelijk dan met de oplossing :)

Sorry, viel een beetje in slaap.

Ja, hopelijk met de oplossing.

Doei krugar,

Dennis.

Ik vind het toch veel wat hij aan gig kwijt, is ik heb er een 40 gig in zitten en daar blijft maar 39,2 gig van over, en als ik dat bij elkaar optel mag dat nooit 40gig schelen. Ik weet dat een gig voor de schijf maar met 1000 wordt berekend dan kom ik niet aan 40 gig.
Is er nou niemand die er een 160 gig hebt ingebouw. en kan zeggen hoeveel gig hij hier van over gehouden hebt.

Laatst bewerkt:
Beste Krugar en Dennis90....

Ten eerste wil ik jullie bedanken voor de moeite die jullie gedaan hebben voor mij..

Maar even voor de duidelijkheid:

Ik heb dus officieel een schijf van 160 GB.
En de computer herkend maar 149 GB ik mis dus 11 GB.

Het betreft een IDE schijf van het merk Westeren Digital.
Dus geen Serial ata.

Ik heb een AMD Athlon 1800 mhz pc.
Tevens wil ik jullie erop nadrukken dat ik er al een schijf van 40 GB in heb zitten die gepartitioneerd is.
Dus 1 schijf heeft een grootte van 19,5 en de andere schijf heeft een grootte van 18,6 GB.
Totaal herkend ie dus 38,1 GB.

Maar goed ik hoop maar dat jullie hier iets mee kunnen doen....

Ik hoor het nog wel van jullie

Alvast bedankt.

Leatherface,

Hoeveel giegs worden er in de bios herkend?
Ik ga er van uit dat dat namelijk de gehele harde schijf is en dat er wellicht nog een stukje ongepartitioneerde ruimte op is achtergebleven.
Je kan dit zien met partition magic of met fdisk, optie4: partition info.

ok 11 gig is veel,maar mensen wat heb je in vredesnaam allemaal op een hdd staan dan als je ruim 150gig hebt. ik draai hier met een PIII en 600mhz. ok ik speel geen uitgebreide games, maar een echte goede game komt misschien tot 2,5gig tegenwoordig.
ik ben al jaren veel met pc's bezig en wees nou eerlijk. Mensen kopen allemaal nieuwe pc's terwijl ze met de oude nog steeds vooruit kunnen (kijk naar mij).
Het enige waar ze de nieuwe spullen voor kopen is voor de "heb".
ik denk 70% van de "klanten" die ik heb kunnen maar net een aan/uit knopje vinden. Ok ik weet ook niet alles,maar wel meer dan de gemiddelde pc gebruiker.
Mensen kopen het allemaal omdat het sneller en "beter"is ,maar mijne draait ook altijd stabiel en zonder fouten. Ik denk dat de meeste langszaam problemen meer berusten op onkunde dan op de snelheid van de pc.
Reeel gezien wordt de processor maar voor een paar procent echt gebruikt.
Sorry dat ik een beetje afwijk van de hd vraag,maar soms vraag ik me weleens af, waar we allemaal mee bezig zijn om allemaal nieuwe spullen te blijven kopen.
groeten rene

Om even in te haken op jouw bericht, Pionok:

Ik heb momenteel 160GB aan hdruimte totaal en kom ruimte tekort. Dit komt voornamelijk doordat ik veel met films bezig ben en met dvd's, die al gauw 2 tot 8GB per film nodig hebben.
Daarbij wordt de downloadsnelheid alsmaar hoger en hoger, waardoor je hd's vollopen waar je bij staat. Heb je eens een maand geen cd's gekocht, dan hang je al qua schijfruimte....
Maar nu weer verder ontopic aub.....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan