Windows herkent het RAM geheugen niet volledig

Status
Niet open voor verdere reacties.

Koenie31

Gebruiker
Lid geworden
22 feb 2012
Hallo allemaal

Ik heb een Acer Aspire 7551 die een probleem heeft met het RAM geheugen, Windows 7 herkent niet al het geheugen.
In de laptop steekt 3GB DDR3 RAM maar volgens Windows is slechts 1,87GB beschikbaar. Als ik kijk in het BIOS staat er 3072MB
wat overeenkomt met 3GB maar als ik de specificaties van de computer op vraag dan staat dat er ook 3GB insteekt maar hij kan maar 1,87GB gebruiken.
De laptop gebruikt ook wel wat geheugen voor grafische toepassingen maar er is slechts 128MB toegewezen en de rest is gedeeld systeemgeheugen maar
de hoeveelheid gedeeld systeemgeheugen komt niet overeen met de hoeveelheid die niet bruikbaar is. Heeft iemand enige idee waaraan het zou kunnen liggen?

Specificaties Acer Aspire 7551-P323G32MN

- AMD Athlon II P320 @ 2,1GHz
- 3GB DDR3 (PC3-8500, waarvan slechts 1,87GB bruikbaar is)
- 320GB HDD
- AMD Radeon HD 4250 (128MB toegewezen)
- Windows 7 Professional 64bit
- ongeveer 5 jaar oud

Zo'n 750MB tot 1,25 GB gaat er voor de andere hardware af en dan nog de toewijzing voor de grafische kaart, tja dan blijft er weinig over.
Geen optie om er meer bij te zetten?

Modedit: Bericht hersteld, gegeven info is relevant.

Laatst bewerkt door een moderator:
Als ik in het taakbeheer kijk zie ik dat de laptop maar 1,87 kan gebruiken want ik heb de melding gekregen dat de laptop onvoldoende geheugen heeft.
Zou het kunnen dat de Windows niet alles herkent?

Download de gratis (free) versie van dit tooltje eens en klik na de installatie op RAM en vertel ons wat je daar allemaal ziet.

Windows ziet duidelijk al het fysieke geheugen van jouw laptop.
Zoals lange pier al aangeeft wordt er het nodige van afgesnoept voor de hardware (drivers etc), voor windows zelf en je videokaart snoept er wat van af.
Het voorstel om meer geheugen te plaatsen zou kunnen, maar dan heb je slechts max 250MB extra als je een windows 32 bit versie hebt.
Overbodige opstarters kan ook helpen wat meer speelruimte te creëren.

Dan snap ik niet hoe hij maar zo weinig ruimte over heeft als beschikbaar...

Ik heb 6 gb en 5,88 gb beschikbaar.
Maargoed ligt waarschijnlijk aan mij.

Ook 64 bits.

Klopt (dat het aan jou ligt ;) ) want de videokaart is er een die mede gebruik maakt van systeemgeheugen. Dit stond overigens ook in het startbericht van TS.

Ik heb eens met verschillende RAM latjes de verschillende sloten uitgetest. Het eerste slot op het moederbord werkt perfect en er gaat automatisch een bepaalde hoeveelheid RAM af voor de grafische adapter (afhankelijk van hoeveel is standaard toegewezen via het BIOS). Het tweede slot daarentegen, als ik de laptop probeer op te starten met enkel RAM in het tweede slot wil de laptop niet op starten, als ik beide sloten in gebruik neem dan zien ik dat het geheugen wel in het BIOS staat en ook in Windows 7 maar er is van de 3GB maar 1,75GB bruikbaar. Ik heb er nu in het totaal 6GB RAM geheugen in gestoken maar daarvan kan ik slechts 3,75GB gebruiken omdat enkel het latje van 4GB werkt. Het andere wordt wel herkent maar Windows kan het niet gebruiken.

Zijn er eventueel mogelijkheden om het tweede slot toch te activeren en te kunnen gebruiken of moet ik gewoon één groter latje geheugen (4GB of meer dan) in de laptop steken.

Indien er niet wordt geboot met een reepje geheugen is dat reepje niet goed, dat die naast een andere wel wordt geteld wil alleen zeggen dat de eerste en laatst ingang kan worden uitgelezen.

Ga met de laptop naar de plaatstelijke PC shop en koop een reepje die je gelijk kunt testen daar....

Ik heb alle RAM latjes getest en ze werken allemaal volledig want ik heb ook nog een andere laptop en daar kreeg ik wel de volledige capaciteit. Dus waarschijnlijk is het slot op het moederbord kapot dan...

Het tweede slot daarentegen, als ik de laptop probeer op te starten met enkel RAM in het tweede slot wil de laptop niet op starten
En die alleen in het eerste slot? start de laptop niet op?

Al in msconfig gekeken of er niet een max. bij de ram staat?

Als ik enkel het eerste slot gebruik dan start de laptop wel op maar als ik enkel het tweede gebruik niet.
Maar als ze beide in gebruik zijn dan herkent de computer ook wel het tweede latje maar hij kan het niet gebruiken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan