Windows Image Back-up gemaakt

Status
Niet open voor verdere reacties.

e de waele

Verenigingslid
Lid geworden
28 dec 2000
Berichten
2.694
Geachte forumleden
Ik wil een herstelschijf aanmaken voor mijn laptop Acer aspire V3-771G IK heb eerst een systeem copy gemaakt op mijn externe schijf en deze heeft de naam WindowsImageBack-up
en heeft een grote van 145GB kan dit kloppen ? maar nu moet ik zeker nog een herstel schijf maken heb ik gelezen om deze back-up te kunnen installeren en dat krijg ik niet voor elkaar Ik heb iets gevonden met Acer recouvery Ik heb een lege dvd geplaatst en schijf met fabrieks instellingen aanmaken geklikt en hij brand nu een schijf met de naam AppDrv1met een grote van 2.92GB , en bestands type UDF, klopt dit allemaal en zou het goed moeten zijn ??
Als ik kijk bij uitvoeren en typ daar in recimg / showcurrent dan zie ik niets verschijnen is dat ergens een fout dat ik niets zie ?
Ik hoop dat ik dit goed heb gedaan maar ik moet het wel zeker weten wie helpt mij dit te controleren of zit ik er finaal naast ?
Ik heb WIN 8.1
e de waele
 
Je haalt 2 dingen door elkaar.
Enerzijds is er de recoverysoftware van de fabrikant : Acer. Die kun je gebruiken om de machine naar de fabrieksinstellingen te herstellen (indien ooit nodig). Ik adviseer je om dit sowieso te doen. Hoe je dit precies moet doen, wordt in de handleiding van de machine beschreven, daar kan ik niets over zeggen. Volg de instructies van Acer zou ik zeggen........

Daarnaast kun je met de buildin backupsoftware van Windows (systeembackup) een mirror (spiegel) van je complete machine maken. Zitten er bijv. 3 harddisks in je machine dan kun je een kopie maken van al deze 3 harddisks (tegelijk) op een externe harddisk, zodat je in de toekomst (indien nodig) je machine kunt herstellen naar de situatie zoals deze was op het moment dat je kopie maakte (nu dus). Het betekent dat je ál je eigen documenten, muziek, foto's, etc. etc. gelijk weer terug hebt. Dat geldt ook voor ál je geïnstalleerde programma's (games, Office, etc. etc.) Enigste nadeel is dat de machine hersteld wordt naar het moment van het maken van de mirror. Als je dus vandaag die mirror maakt en je zou over 1,5 jaar besluiten om de kopie terug te zetten, dan heb je weliswaar binnen een uurtje een volledig werkende computer terug, alleen die computer is dan hersteld naar het moment van NU. Alles wat je hebt toegevoegd / veranderd aan software en / of eigen documenten in die anderhalf jaar, is dan vanzelfsprekend niet beschikbaar. (Omdat het niet op je computer stond toen je de systeembackup maakte) Handig is dus om periodiek (1x per 3 maanden???) met Windows systeembackup een backup te maken. Wees er wel zéker van dat je machine op zo'n moment virus -en andere problemen "vrij" is. Als je namelijk ooit de backup nodig zou hebben en je zet 'm terug en er zat op het moment van maken een virus in je machine en / of hardwarematige fouten, je met het terugzetten dan van de regen in de drup komt. Maak alleen backups van een stabiel werkend én virus / malware vrij systeem.

De recovery software van Acer is eigenlijk voor je eigen documenten en programma's nog beroerder. Als je die terugzet, dan is de machine zoals je deze kreeg toen je 'm uit de doos haalde.

Daarom is het advies om 1. die recovery software van de fabrikant wel te maken en te bewaren, maar eigenlijk nimmer te gebruiken en 2. als je een nieuwe machine hebt en je hebt al je programma's en documenten geïnstalleerd en je weet zeker dat het systeem goed werkt en virusvrij is, om een systeem kopie te maken (een mirror dus) met de Windows backup software -> systeemkopie.

Inhoudelijk kan ik niet ingaan op de Acer recovery software procedure, want die ken ik niet. Ik kan alleen even gokken : als je ooit de machine terug wil brengen naar de fabrieksinstellingen, dan denk ik dat je bij het aanzetten van de computer op een bepaalde F toets moet drukken waarna er instructies verschijnen op het scherm van de Acer recoverysoftware. Misschien dat een Acer bezitter dit puntje nader toe kan lichten?

Wat je vraag over de Windows systeembackup betreft kan ik wel ingaan. Je hebt inmiddels een kopie gemaakt en die heet WindowsImageBackup. Tip : verander de naam en noem die backup 11-01-2016.
Waarom ? Dat leg ik zodadelijk uit.

Enigste dat je nu nog moet doen is het maken van een systeemherstelschijf, TENZIJ je beschikt over een officiële Windows installatieschijf, dus een échte Windows 8 schijf van Microsoft, maar omdat de meeste grote computerfabrikanten nimmer een officiële Windows DVD meeleveren, denk ik niet dat je die van Acer hebt gekregen. Heb je iets van Acer waarop staat : Windows installatiedisk en zit er een sticker op van Acer, dan is dat géén officiële Microsoft installatiedisk. De optie voor het maken van een systeem herstel disk staat eveneens links in beeld in het backup gedeelte van Windows. (zie plaatje). Pak een lege DVD (dus géén externe harddisk), doe die in de drive en maak de schijf. Als je ooit de windows backup moet terugzetten, dan moet je met deze gemaakte schijf de machine opstarten. (zorg wel dat in het bios van de machine, opstarten vanaf CD / DVD als 1e optie staat vermeld) Hang vooraf de externe schijf aan de machine (waarop de 11-01-2016 kopie staat) en volg de aanwijzingen op het scherm. Verander vooraf de naam van het imagebestand "11-01-2016" weer naar "WindowsImageBackup".

Waarom de naam veranderen?
Als je een externe hdd hebt van bijv. 1000 gig en je hebt daarop een imagebackup van 250 gig staan en je zou de naam niet veranderen, dan overschrijft Windows deze kopie als je later een tweede, derde of vierde enz. systeembackup zou maken. Heb je de naam echter veranderd naar 11-01-2016 en je zou (bijv.) over 6 maanden weer een systeembackup maken, dan laat Windows deze eerste backup ongemoeid en slaat de 2e systeembackup op onder de naam : WindowsImageBackup. Je voelt 'm al aankomen denk ik? Hernoem deze 2e systeembackup ook weer (bijv. naar de datum waarop deze gemaakt is).
Enigste dat je goed moet onthouden is dat je bij het terugzetten dus de naam eerst veranderd naar WindowsImageBackup. Doe je dit niet, dan kan Windows de kopie niet "zien" en krijg je een foutmelding dat er geen systeembackup gevonden kan worden. Op deze wijze kun je dus vele systeembackups op een grote externe harddisk kwijt, zonder dat de oorspronkelijke backup steeds wordt overschreven. (Tenzij je dat wilt natuurlijk).

Die 145 gig die je noemde is een heel normaal getal. Afhankelijk van wat er op een machine staat, zal deze waarde variëren van (bijv.) 50 tot misschien zelfs wel 500 (of meer) gig.

Dat bestand appdrv1 is dus een kopie / bestand, waarmee je de machine terugbrengt naar de situatie op het moment dat die de Acerfabriek verliet. Leuk maar veelal minder zinvol. Wél maken en goed bewaren, want je weet maar nooit. Bij verkoop van de machine is dat dus wel een hele handige manier om de machine terug te brengen in zijn oorspronkelijke staat.
 

Bijlagen

  • herstelschijf.jpg
    herstelschijf.jpg
    77,1 KB · Weergaven: 78
Laatst bewerkt:
Zo dat is nog al wat ik heb de tekst opgeslagen en ga deze vanavond eens goed door nemen alvast heel veel dank voor uw snelle reactie ik laat zeker nog horen hoe het is gegaan
 
Ik weet dat het veel is, maar backups (of beter gezegd : mensen die geen backups hebben) zijn min of meer een stokpaardje van mij. Ik erger mij namelijk enerzijds 1.000.000 keren groen en geel aan mensen die op de Helpmij uit komen huilen omdat hun machine is gecrashed en ze geen backup hebben van hun dierbaarste foto's, belangrijkste documenten etc .etc. en aan de andere kant vind ik het dan ook weer doodzielig voor hen dat ze alles kwijt zijn.

Jij neemt tenminste de moeite om dit soort gedonder te voorkomen en probeert je het maken van een backup 'eigen' te maken. Dat moet m.i. 'beloond' worden met een gedegen beantwoording van je vraag en dat heb ik dan ook geprobeerd te doen.

Update:
Ik heb mijn eerste antwoord (dat lange verhaal) inhoudelijk wat aangepast. Lees dus de versie die vanaf 16.35 uur beschikbaar is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ok ik ga er vanavond tegen aan ik maak wel elke maand een bach-up van mijn eigen bestanden
 
Da's heel verstandig en dan zou je idd. niet periodiek een systeembackup hoeven te maken.
Als je dan ooit problemen hebt en je zou de backup terug moeten zetten, dan heb je nagenoeg geen eigen bestanden verlies.
Als je dus slechts 1 systeemkopie hebt en die goed bewaart, dan ben je vrij 'safe'.
Laat die kopie ook maar gewoon WindowsImageBackup heten, dan hoef je niet te onthouden dat je de naam moet veranderen als je 'm ooit nodig hebt.
 
OK ik hem nu alles wat ik moet hebben denk ik Ook de systeem herstel schijf (USB stick) heb ik nu gemaakt en ga ik goed opbergen.
Ik heb deze stick al eens bekeken in mijn bios en staat nu nog op de 5e plaats deze zal ik dan op de eerste plaats moeten zetten maar dat is geen probleem
Ook heb ik altijd een systeem kopie op mijn ex hdd staan ik kan nooit veel kwijt zijn het is ook niet zo dat ik heel veel met de laptop bezig ben
Al mijn fotos heb ik ook nog eens op de Ex HDD staan je weet maar nooit (kost niets)
IK heb dus ook een systeemcopie gemaakt met de WINDOWS back-up software zoals je hebt gemeld.
verder heel veel dank voor uw duidelijke uitleg hierover en tot de volgende vraag ik zet de vraag als opgelost
e de waele
 
Laatst bewerkt:
OK ik hem nu alles wat ik moet hebben denk ik Ook de systeem herstel schijf (USB stick) heb ik nu gemaakt en ga ik goed opbergen.
Ik heb deze stick al eens bekeken in mijn bios en staat nu nog op de 5e plaats deze zal ik dan op de eerste plaats moeten zetten maar dat is geen probleem
Heb je het opstarten vanaf deze stick wel getest of ie echt werkt voordat je hem opgeborgen hebt... Beetje frustrerend als je er pas achter kom dat ie het niet doet als je een probleem hebt...
 
E. de Waele, je hebt niet meer gereageerd op het berichtvan andre@home, maar hij heeft wel een punt! Ik schreef niet voor niets dat je een opsartschijf op DVD moest maken. Veel (wat oudere) systemen kúnnen niet van USB starten, dus jij kunt nu wel denken dat je veilig bent, maar misschien ben je dat niet. Als jouw machine niet wil starten van USB stick, dan kun je alsnog een systeemdisk maken in het backupmenu van Windows. Het is niet nodig om nog een keer een systeemkopie / mirror te maken, louter alleen een systeemhersteldisk, maar dan wel op DVD! (zie afbeelding die ik eerder plaatste).

Check dus idd. of jouw machine vanaf usb stick wil starten, zo niet, DVD maken!
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan