Windows in een aparte partitie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dave35nl

Gebruiker
Lid geworden
27 feb 2002
Berichten
216
Ik kreeg het advies om mijn besturingssysteem in een aparte partitie te zetten om te voorkomen dat als er iets fout gaat met het besturingssysteem in het ergste geval de hele schijf te moeten formateren.

Nou kan ik wel partities aanmaken maar hoe krijg ik het voor elkaar dat ik Windows XP pro daarin krijg.

Voor alle duidelijkheid, het gaat om een computer die al even in gebruik is en waar al de nodige progjes en data op staan.

:confused:
 
Dat zou je kunnen doen met partition magix van power quest.
Is niet gratis maar werkt perfect.
 
Dat programma heb ik, waar het omgaat is hoe krijg Windows XP in een aparte partitie ?

Alvast bedankt,
 
Hoi,

Ik denk dat je doelt op het scheiden van je besturingssysteem + software en je data. Mocht er wat mis gaan met XP, dan kun je het evt. opnieuw installeren, evenals je software, zonder dat je data wordt aangetast.
XP en je software kun je gewoon laten staan waar het nu staat. Waarschijnlijk is dat C:.
Je data kun je wel verplaatsen naar D: of iets dergelijks.
Maak daarvoor een mapje aan op D:. iets van "persoonlijke documneten" o.i.d.
Vervolgens rechts-klik je op het icoon "Mijn documenten" op je buroblad, en kies je voor 'eigenschappen'. Daar geef je bij 'doel' het mapje op wat je zojuist hebt aangemaakt. Met 'verplaatsen' kun je dan vervolgens je documenten van de hudige plek naar de nieuwe verhuizen (kun je evt. ook handmatig doen).

Zo zijn er ook manieren om bijv. je favorieten van Internet Explorer, je mail van Outlook of Outlook Express e.d. naar de nieuwe partitie te verhuizen.

Laat het nu maar misgaan met C:, je data is redelijk veilig nu. :) Al is het natuurlijk altijd aan te raden ook een externe back-up (CD/DVD/ZIP-drive e.d.) van je belangrijke gegevens te maken.


Groet,
Mark.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan