Windows installeren op een PC zonder cd-rom drive.

Status
Niet open voor verdere reacties.

BluetoothUSB

Gebruiker
Lid geworden
17 aug 2010
Goedenavond mensen!

Ik ga komend weekend de EEE PC van mijn vriendin formatteren. Hierop staat standaart windows XP.
Het probleem is, het is bij de EEE PC serie bekend dat het hele kleine starterscomputers zijn. Uiteraard zonder een CD-ROm drive! Mijn broer zei dus, dat ik windows XP kan installeren met een bootable USB. Helaas heb ik maar 2 GB op mijn USB stick dus da tik vrij weinig denk ik.
Ook zei hij, dat er waarschijnelijk een verborgen partitie opstaat waar de installatie van windows XP staat! Weet iemand hier meer van? En hoe kan ik windows installeren wanneer ik hem heb geformatteerd? Hoe kom ik uberhauot in het installatieprogramma zonder cd?
Naja, als iemand me kan helpen.. iK hoor het graag!

Hartstikke bedankt!

Maarten

Laatst bewerkt door een moderator:
k zou eerst effe kijken of windows op een aparte partitie staat.. tijdens het opstarten eens F8 vasthouden of alt + F10.. vaak staat er ook tijdes het opstarten ergens onder in een hoek welke toetsencombinatie je moet vasthouden..

Bedankt voor jullie antwoorden :)
EN jah, ik had al een beetj egekeken op google, maar ik ben echt blij met extra zekerheid, zal het echt verschrikkelijk vinden als ik windows eraf gooi zonder dat ik het er weer op kan zetten.
@rasger: Ik heb de laptop nog niet, maar ik verwacht stiekem een beetje dat wanneer ik met f9 + restory factory settings, automatisch in een windows setup kom:S ANders is het wel een vreemde functie :) Maar bedankt voor je tips! Ikga lekker verder zoeken! dankje!

Met een portable Partition Manager op je USB stick kun je kijken of er een hidden partitie op de harde schijf staat.
Wellicht met een gecomprimeerde Windows XP. Dan kun je deze bij opstarten via een F-toets activeren. Voordeel: dan worden ook de nodige drivers geïnstalleerd.

Laatst bewerkt:
Hey mensen :)
Blijkbnaar hehb ik niet goed opgelet, ik kwam net toevallig de site tegen van de asus 1001px, waarop ik las:
SYSTEM RESTORE
If the Eee PC gets a virus or important system files are accidentally deleted, users can restore the system back to its original factory settings easily via the "F9" System Recovery key (XP only)
.
Ik weet niet of dit windows opnieuw instaleleerd en alles eraf gooit, mocht dat niet zo zijn, dan heb ik de USB-CD bij de hand :-)

Als F9 functioneert dan wordt Windows weer geïnstalleerd. Wel eerst een backup maken van je bestanden.
Als F9 niet functioneert, heb je dan ook de nodige drivers op je USB?

Nog een methode maar iets bewerkelijker.
- met PTEDIT je hidden partition toegankelijk maken
- kopieer alle bestanden naar een tijdelijke directory
- maak een USB stick bootable en kopieer alles naar de USB stick
- kijk in je BIOS of in "boot order" USB bovenaan staat
- zet met PTEDIT de partitite terug naar hidden
- vervolgens opnieuw opstarten met USB stick en
- Windows wordt geïnstalleerd vanaf de USB stick met alle benodigde drivers

Succes

Allemaal hartelijk bedankt!
Merkwaardig is: ik heb ingesteld dat hij moet booten vanaf USB, maar hierbij stratte hij de ASUS-XP-setup. IN elk geval is de C:\ geformetterd en heb ik later de D schijf geformatteerd, dus alles opnieuw geinstalleerd!
Voor de mensen die ook hun asus eeePC (1001px) willen formatteren, er staat een installatie verborgen in uw systeem!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan