Windows kan niet opstarten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Snateraar

Gebruiker
Lid geworden
13 mrt 2008
Hallo,
Ik heb nu een Dell Vostro 1720 laptop voor een jaar, maar de laatste tijd start ie niet zo lekker meer op.

Als ik hem opstart krijg ik het opstartherstelscherm, een paar dagen geleden kon hij daar nog mee opstarten maar nu geeft hij een melding dat ntfs.sys beschadigd is. Hoe kan ik dit vervangen? Besturingssysteem is Windows 7 x64. Ik heb alleen een upgradeschijf.
Geheugentest geeft ook geen fouten aan.

Ik heb ook geprobeerd chkdsk /r te doen maar dan geeft hij een melding: "Het type bestandssysteem is NTFS. Kan actieve station niet vergrendelen. Schijfcontrole kan niet op dit volume worden uitgevoerd omdat het volume tegen schrijven is beveiligd."

Laatst bewerkt:
Kun je via zo'n upgrade DVD ook opstarten en in de Recovery console komen ?
Als dat kan moet je naar Windows\system32\drivers gaan en met het commando ren ntfs.sys ntfs.old het bestand hernoemen, daarna met het commando copy DVD_DRIVE\i386\ntfs.sys station:\windows\system32\drivers het nieuwe bestand vanaf je DVD naar je Windows map kopieren (waar DVD_DRIVE staat, moet je wel de drive-letter van de schijf invullen - dus E:\ of F:\ etc - dit kan verschillen per systeem)

Geen idee, als ik hem er in doe krijg ik deze opties: Installeren
En daaronder staat een link naar systeemherstel. Daar kun je wel een opdrachtprompt vinden maar ik weet niet of dat ook een recoveryconsole is.

Ik heb ook op de schijf zelf gekeken mbv. een andere pc en ik zie ook geen enkele i386 map en ook geen ntfs.sys bestand staan.

Edit: Bestand kan worden hernoemd maar inderdaad, 'het systeem kan het opgegeven pad niet vinden'.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ja is ook als je F8 doet tijdens op starten maar dan zit je daar direct

Maar dat schiet niet op, aangezien het bestand niet op de DVD staat. Ik heb zelf nooit gebruik gemaakt van Upgrade DVD's .. maar blijkbaar zit daar de recovery console niet bij.
Kun je niet even een DVD lenen bij iemand ?

Zou het ook lukken met een windows xp/vista dvd? (geen upgrade)

Nee die zien geen windows 7, maar download een iso ergens van jou windows 7 neem aan home premium

Zou het ook lukken met een windows xp/vista dvd? (geen upgrade)

Zou ik niet durven zeggen, maar het bestand staat niet op de upgrade DVD, dus je zou zeggen dat die niet is bijgewerkt en dus gewoon van XP is ... maar dat weet ik niet zeker. Je kan het gewoon proberen natuurlijk, het zal er niet slechter op worden ..

Tja, en dan blijkt dat die dvd's ook opeens upgradeschijven zijn.

Wat me trouwens wel opvalt is als ik een bestand kan inladen in dat herstelding, heb ik opeens 3 schijfstations: C, D en X. X is de bootschijf, C zou normaal de installatieschijf zijn maar dat is nu opeens gereserveerde ruimte, en het besturingssysteem en alle andere zooi staat nu op D. Hoort dit zo?

@Nicj56 Nee, ik gebruik Ultimate.

Ik merk nu ook dat ik via dat bestanden-laad ding de harde schijf kan selecteren en een schijfcontrole kan uitvoeren, laat ik dat maar eens doen.

Ik ga ook proberen om het bestand van deze pc er op te zetten via Ubuntu. Voor zover dat werkt.

Laatst bewerkt:
Ik heb zo'n beetje alles geprobeerd, heb bestanden van iemand anders gekregen, schijf geleend, maar nee hoor. Ben nu maar aan het herinstalleren :(

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan