Windows kan niet worden gestart: system 32

Status
Niet open voor verdere reacties.

litmanen10

Gebruiker
Lid geworden
31 mrt 2006
Hallo,

mijn laptop met windows XP werkt niet meer. Na het opstarten krijg ik telkens deze melding:

Windows kan niet worden gestart omdat het volgende bestand is beschadigd of niet kan worden gevonden:
<windows-hoofdmap>\system32\hal.dll.
Installeer het bovengenoemde bestand opnieuw.

Wat kan er aan de hand zijn? Alvast hartelijk bedankt!

Opstarten vanaf de Windows CD en een HERSTEL-installatie doen (dus geen HER-installatie)

Ik laan alleen mijn Windows xp cd vinden van mijn vaste computer. Mag het ook met die cd of moet het perse met een cd die bestemd is voor de laptop?

Zou u aub antwoord kunnen geven op mijn vorige vraag. Nogmaals hartelijk dank.

Zolang het dezelfde Windows versie is en kan dat ook

Het betreft bij beide windows home edition. Met zo'n herstel-installatie gaan geen bestanden verloren neem ik aan?
En de windows cd is dat de Recovery CD-ROM?

Laatst bewerkt:
Klopt, met een herstel-installatie behoud je al je bestanden

ik heb de recovery cd erin gedaan maar er gebeurt niets.

Voorheen kreeg ik nog de melding te zien zoals ik heb weergegeven in de eerste post als ik op F5 (meen ik) drukte. Dat is nu niet meer het geval.

Nu krijg ik tekst met de mogelijkheden:
veilige modus
veilige modus met netwerkmogelijkheden
veilige modus met opdrachtprompt

laatste bekende juiste configuratie

Windows normaal starten

Bij alle mogelijkheden geraakt de laptop in zwart scherm en gebeurt er niets.

Is de recovery CD-ROM dan niet de juiste?

Twee problemen:

Om vanaf cd op te starten, moet je de opstartvolgorde in de bios zo veranderen, dat je cd speler als eerste staat

En, met een Recovery cd, kun je GEEN herstel-installatie doen, alleen een her-installatie, en dan ben je alles kwijt!

Je moet een gewone Windows cd hebben

het enige wat ik kan vinden is: Application & support - Disc

Dat lijkt me ook niet de correcte ofwel?

Gevonden: Windows XP ® Home Edition NL

Dus eerst in de bios de opstartvolgorde veranderen en daarna de herstel/installatie uitvoeren.

Daar ben ik weer :confused:

Ik heb bij Boot priority order de DVD als eerste gezet naar mijn weten:

oude situatie:
1: IDE 0: ST980811AS
2: IDE 2: Slimtype DVD A DS8A1P
3: USB FFD:
enz enz.

Nieuwe situatie
1: IDE 2: Slimtype DVD A DS8A1P
2: IDE 0: ST980811AS
4. USB FFD:

windows cd start alleen nog niet op:shocked:

Excuses, te snel geroepen.

Hij is bezig.. een blauw scherm met linksboven windows Setup

en onderin geeft ie weer wat hij aan het laden is.

Kan ik dan zometeen de herstel-installatie aanklikken?

# Plaats de cd-rom van Windows XP in het cd- of dvd-station en start de computer opnieuw op.
# Als het bericht 'Druk op een toets als u de computer vanaf cd-rom wilt opstarten' wordt weergegeven, drukt u op een toets om de computer op te starten vanaf de cd met Windows XP.
# Het volgende bericht wordt weergegeven in het scherm Welkom bij Setup:
Dit gedeelte van Setup zorgt ervoor dat Microsoft Windows XP op deze computer kan worden uitgevoerd: Druk op ENTER als u Windows XP nu wilt installeren. Druk op R als u een Windows XP-installatie wilt herstellen of repareren met de herstelconsole. Druk op F3 als u Setup wilt afsluiten zonder Windows XP te installeren. (hier dus nog Enter zoals in de volgende stap)
# Druk op Enter om Windows XP te installeren.
# Druk in het scherm Gebruiksrechtovereenkomst van Windows XP op F8 om deze overeenkomst te accepteren.
# Controleer of uw huidige installatie van Windows XP is geselecteerd in het vak en druk op R om Windows XP te herstellen.
# Installeer Windows XP opnieuw volgens de aanwijzingen op het scherm. Nadat u Windows XP hebt hersteld, is het mogelijk dat u uw versie van Windows XP opnieuw moet activeren.

ik heb op R gedrukt voor herstel.

nu zit ik in de herstelconsole.

nu krijg ik de vraag:

1: C:\windows

Bij welke windows-installatie wilt u zich aanmelden?
(druk op ENTER om te annuleren)

Wat moet ik dan doen?

Met deze herstelconsole behoud ik toch ook gewoon mijn bestanden. Excuses voor mijn onwetendheid.
Las namelijk hier: http://www.helpmij.nl/forum/showthr...-Windows-XP-herstellen-naar-default?p=1871075

Dat je het scherm voor herstellen (2e afbeelding) moet zijn. Maar ik krijg alleen het scherm van de eerste afbeelding.

Laatst bewerkt:
Ik heb het allemaal tijdelijk afgesloten omdat ik niets wist hoe verder te gaan.

Nu blijkt dus dat er geen windows meer geïnstalleerd staat op de laptop zo gaf deze als melding.

Als ik de laptop nu opnieuw opstart krijg ik wel het laden van Windows XP maar gaat het scherm daarna op zwart. Even later gaat het scherm op blauw en komt er wat tekst te staan en start de laptop zich automatisch opnieuw op.

Wat is nu de beste stap om de laptop te herstellen en tevens de bestanden die erop staan te behouden, mocht dit uberhaupt nog mogelijk zijn.

Wederom bedankt!

Kan iemand mij aub vertellen hoe ik nu verder moet. De handleiding zoals mrmusic deze beschreven heeft, kom ik niet uit.
Ik kan op R drukken maar wat ik daarna moet doen, én of het op R drukken de juiste keuze is, weet ik niet.

Zou iemand mij kunnen bijstaan. Ik heb op dit moment geen idee hoe ik verder moet. Nogmaals bedankt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan