Windows kan niet worden gestart

Status
Niet open voor verdere reacties.

DtcMess

Gebruiker
Lid geworden
14 jul 2005
Hallo,

Zoals de titel al vermeld kan windows xp pro niet worden gestart. Dit probleem doet zich voor bij een kennis van mij.
Mijn neefje had wat dingetjes van msn geinstalleerd en daarna wou hij de computer afsluiten echter toen kreeg hij een foutmelding en de mogelijkheid om nu te beeindigen. Na dit geklikt te hebben, liep de pc vast en was alleen nog het lege bureaublad zichtbaar. Toen heeft mijn neefje de pc uitgedrukt via de Aan-/Uitknop. Helaas startte de pc daarna niet meer op. Ze kregen de volgende melding:

Windows kan niet worden gestart. Onze excuses voor dit ongemak. Mogelijk is een recente wijziging van de hardware of software hier de oorzaak van.

Als deze computer niet meer reageerde, onverwachts opnieuw opstartte of automatisch werd afgesloten om uw mappen en bestanden te beschermen, kunt u het beste voor Laatst bekende juiste configuratie kiezen om terug te keren naar de instellingen die werden gebruikt toen de computer nog wel goed werkte.

Als een eerdere poging om de computer op te starten is mislukt, bijvoorbeeld als gevolg van een stroomstroing, als gevolg van het indrukken van de Aan/ Uitknop, kunt u het beste kiezen voor Windows normaal starten.

Veilige modus
Veilige modus met netwerkmogelijkheden
Veilige modus met opdrachtprompt

Laatst bekende juiste configuratie( recente instellingen die werkte)

Windows normaal starten

Gebruik de pijltjestoetsen om een bestuuringssysteem te selecteren.

Ok dit is dus de melding, echter bij elke keuze start de computer weer opnieuw op en komt die uiteindelijk weer terecht bij dit scherm.

Is hier een oplossing voor, of dient windows opnieuw te worden geinstalleerd? Zo ja, kan dit met de mogelijkheid van behoud van bestanden?

Alvast bedankt voor moeite en hulp!

Mvg,
Mark

ik heb al wel vaker zoiets gehad.. kun je geen repair install doen? dan word windows weer geinstalleerd maar worden je documenten bewaard..

Bedankt voor jullie reacties, echter het probleem is nog niet opgelost.

Ik heb dus geprobeerd een repair installatie te doen, dus ik boot via de win xp cd-rom en ik maak de keuze door R te klikken om een Win XP-installatie te herstellen of te repareren.
Echter daarna gebeurt er niet veel en ik krijg dit in beeld:

Microsoft Windows XP(TM) Herstelconsole

De herstelconsole bied mogelijkheden voor systeemreparatie en -herstel.
Typ EXIT als u de hetstelconsole wilt sluiten en de computer opnieuw wilt opstarten.

C:\>

En dan gebeurt er niks meer.. What is wrong?

Hiervoon kon ik ipv herstel/repair te doen via F2 te drukken ook een automtische systeemherstel doen. Echter daar heb je een diskette voor nodig met de naam Windows Automatisch systeemherstel, en die heb ik dus niet (gemaakt? of kan je een standaard gebruiken? nee zeker..)

Alvast weer bedankt voor jullie reacties!

bij c:/> tik je in chkdsk /r dat zou het trukje moeten doen, hou er wel rekening mee dat je hierdoor eventueel wat data zou kunnen verliezen.

ipv R te drukken, drukken op alsof je een clean install gaat doen, maar niet formateren (anders word alles gewist), daar krijg je ook de mogelijkheid om eerst een repair te doen.. zo is het dat ik het doe en ik verlies geen enkele data, er wordt enkel een verse windows geinstalleerd. daarna wel weer de Service packs en updates installeren, want die zijn dan wel weer gewist.. hopelijk is dit wat duidelijk? :)

RC%20001.jpg

hier moet je dus enter drukken

en dan krijg je deze scherm en daar pas op R drukken..
Setup03.jpg

Laatst bewerkt:
Hallo,

Het lukt nog steeds niet helemaal. Want als ik nu de eerste keer op ENTER druk en niet op R, krijg ik het volgende scherm:

De volgende lijst geeft de bestaande partities en niet-gepartitioneerde ruimte op deze computer weer.

Gebruik de PIJL-OMLAAG en PIJL-OMHOOG om een item in de lijst te selecteren

* Druk op Enter als u Windows XP op de geselecteerde partitie wilt installeren
* Druk op C als u een partitie in niet-gepartitioneerde ruimte wilt maken.
* Druk op D als u de geselecteerde partitie wilt verwijderen.

D: Partitie 1[onbekend] 38162((38162 MB vrij)

Ik druk nu op ENTER echter dan zegt die dat er onvoldoende vrijeruimte op c: is om er de opstartbestanden van Windows XP op te kunnen plaatsen. Om te kunnen daargaan zal SETUP dit station moeten formatteren.

Is er nog hoop? :)

aha.. blijkbaar kun je dan niet meer repareren volgens mij.. ik heb dat ook een keer gehad en dan zit er volgens mij nix meer op dan te formateren..

Terug van vakantie en heb daarna het probleem opgelost.. Maar hoe!

Ik wou de hardeschijf van mijn oom dus aan deze computer koppelen om zo de te bewaren bestanden op deze computer te zetten.
Nadat ik de hardeschijf had aangesloten en ik de computer opstartte ging die geloof ik een CHKDSK uitvoeren in 3 stappen(de pc gaf aan dat die wat dingetjes repairde etc.) waarna de pc opstartte.
Ik de bestanden in veiligheid gebracht waarna de hardeschijf weer terug ging in de computer van mijn oom om een clean Win XP install te doen. Wonder boven wonder wou deze nu ineens wel opstarten!

Iemand misschien een verklaring?

Bedankt voor jullie hulp iig.

Mvg,

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan