Windows Live Messenger virus

Status
Niet open voor verdere reacties.

Oxnite

Gebruiker
Lid geworden
11 mei 2009
Hoi allemaal,

zoals velen hem wel kennen heb ik nu ook een Windows Live Messenger virus. Dit stuurt automatisch berichten naar andere personen als:

www. PictureShotz. com

HAHAHA!

Ofzoiets. Ik heb hier nu last van, maar ik heb een aantal vragen hierover.

1. Ik gebruik AVG 8.5 Free en Kaspersky (Trial Version) om mijn computer te scannen, maar die hebben het MSN virus niet gevonden. Hoe kan dat?
2. Zijn AVG 8.5 Free en Kaspersky (Trial Version) genoeg om mijn computer virusvrij te behouden?
3. Kan ik mijn virusprobleem oplossen door MSN te verwijderen? En, zoja, hoe verwijder ik MSN precies? Ik heb MSN 9.0 en dat staat volgens mij niet in de Configuratiescherm > Software lijst. Of heet het 'Windows Live Essentials?' Ik weet namelijk niet precies wat dat is.

Bij voorbaat hartelijk dank! Ik wil zo snel mogelijk van dit irritante virus af, ik kan niet meer normaal chatten nu. :(

Erg bedankt voor de tips zover.

Werken deze programma's beter dan mijn AVG 8.5 Free en Kaspersky Trial Version? En is het MSN virus een vorm van Spyware, of?

Bovendien, waar kan ik op mijn computer systeemherstel vinden? Wordt er automatisch op een legitieme Vista 64 bit computer een systeemherstelbestand gemaakt, zodat je terug kunt naar een bepaalde dag?

Ik zou dan graag naar een vorige dag willen, het maakt me niet uit of ik dan bestanden verlies. Ik vind dit virus namelijk super vervelend.

Hartelijk bedankt voor alle help tot nu toe!

Als het dus troepie is ,grote kans dat deze progjes ze wel kan verwijderen.

Ik ben geen Vista gebruiker maar systeem herstel zit dat niet in systeemwerkset?(of hoe dat ook heet in vista:))

Een vista gebruiker dan daar wel even een duidelijker antw op geven....

Erg bedankt.

Ik hoop dat iemand überhaupt nog antwoorden kan geven op een van mijn bovengestelde vragen, maar ik heb nog een algeem vraagje aan jou, frankwanneet (of iemand anders die er verstand van heeft):

Systeemherstel, is dat altijd goed? Dus hoe dan ook welk virus, het is van mijn computer af?

Is systeemherstel dan eigenlijk geen wonderbaarlijk handig tooltje?

En daar kan ik wel antw op geven....

Nee een systeem herstel is niet altijd goed..
(gebasserd op jou verhaal hierboven)

Graag hoor ik van u gevallen waarin systeemherstel niet altijd goed is.

Ik ben erg benieuwd. Ik denk alleen dat die gevallen niet bij mij van toepassing zijn.

*Ik heb btw ook het sticky in dit forum gelezen over het MSN virus, maar ik wist er al van en volgens mij heb ik NOOIT of te nimmer op zo'n link van iemand anders geklikt. Anders is het ook wel heel dom van me, want ik wist er gewoon al vanaf*

Ik bedoel er eigenlijk mee te zeggen dat indien je een virus hebt dat systeemhertel niet altijd werkt.....:D

vamdaar mijn opmerking: gebasseerd op jou verhaal

Je bedoelt bijvoorbeeld, dat dat virus de systeemherstel uitschakeld?

En, áls je dat bedoelt, is dat dan niet alleen bij erg hardnekkige virussen?

Ik bedoel dat een systeemherstel niet altijd werkt bij een virus.....(dat dat de oplossing zou zijn)

Om te beginnen is het nooit slim 2 virusscanners (AVG en kaspersky bij jou) tegelijk te draaien. Deze gaan regelmatig met elkaar in de knoei, wat de pc prestaties niet bevorderd.
Over het algemeen is 1 virusscanner genoeg om je pc virusvrij te houden. Zoals ik al zei, 2 is eigenlijk te veel, en juist negatief (ze willen elkaar nog weleens als virus zien, en dan elkaar gaan verwijderen).

Of je je probleem kan verhelpen door MSN te verwijderen durf ik je niet te zeggen. Het is wel zo dat je hem uninstalled via die windows live essentials. Klik die aan in het "programma's verwijderen" scherm, en dan kan je aanvinken wat je wil verwijderen (o.a. msn).

Ik kan je niet meer aanraden dan het al aangegeven stappenplan te volgen, in de hoop dat die het verwijdert. Je kan uiteraard ook even MSN herinstalleren, niet geschoten is altijd mis ;).

Verder zou ik eens gaan nadenken hoé je aan dit virus bent gekomen. Dan kan je het de volgende keer voorkomen. Persoonlijk scan ik altijd alle bestanden die ik van onbekende bronnen (torrents, websites enz) binnenkrijg. Zelfs die ik via school overzet scan ik, omdat je nooit weet wat er op andere pc's rondwaart ;) ).

Overigens kán een systeemherstel helpen. Echter, sommige virussen schakelen systeemherstel uit, of besmetten die ook, zodat je alsnog het virus krijgt. Dat is dus afhankelijk van wat het is.

Als laatste wil ik je nog aanraden je wachtwoord (op een andere pc) te veranderen. Je weet nooit wat dit virus nog meer doorstuurt ;)

Hartelijk bedankt iedereen voor de uitgebreide uitleg!

Ik vind dit namelijk echt erg aardig van jullie, ik zit nu met een kloppend hart op een oude laptop naar antwoorden te zoeken. :/

Ik weet nog van de vorige keer toen ik voor het eerst het virus opmerkte, dat wanneer ik Windows Live Essentials wilde 'Verwijderen' vanuit de software lijst, dat er toen niets gebeurde. Ik zal het zometeen opnieuw proberen.

En @ Orian, denk je dat dit (kleine) virus systeemherstel uitschakelt? Tenminste, ik zie dit als een klein virus, omdat het alleen Windows Live Messenger qua blijkelijk (zover) aantast.

En nog een vraag, welk antivirus programma gebruik jij dan bijvoorbeeld, Orian? En heb je dat programma gekocht of (legaal of illegaal) gedownload?

heb je nu al eens het stappenplan gevolgt ipv bezig te blijven over een systeemherstel:confused:

Hoi !

Systeemherstel: Start - all [programs - accesoiries - system tools - sytemrestore.

Maar eerst je scans uitvoeren zoals door oa. @frankwannet is aangegeven !

En als de wiedeweerga via een onbesmette PC je wachtwoord veranderen.

Greetz,

Harry.

Je bedoelt het wachtwoord van mijn MSN account?

En is een laptop, dat helaas wel met dezelfde internetverbinding werkt, 'een onbesmette PC?'

Hoi !

Uiteraard je MSN-ww ! Waar praten we hier anders over ?

Alleen als je op je laptop ook niet MSN al geopend hebt, anders heb je daar uiteraard hetzelfde probleem !

En....minder vragen maar beginnen met de gegeven tips uit te voeren !

Greetz,

Harry.

Hoi, ja, ik begin zo snel mogelijk met de opdrachten, ik heb alleen nog ÉÉN vraag!

Ik heb op deze laptop helaas MSN al wél geopend.. Zit het virus nu ook op deze laptop? En zoja, hoe kan dat dan precies? Zit het virus gekoppeld aan mijn MSN account?

Hoi !

Je beweert zelf dat je een infectie hebt opgelopen door MSN te openen, dus niet door downloaden of vreemde berichten openen.

Als de laatste twee de oorzaak zijn, is je laptop niet besmet; in het eerste geval wel.

En.......begin nu es 'n keer !

Je bent ook een gevaar voor anderen in je adresboek, dus opruimrn die rommel.

Greetz,

Harry.

Soms is er helemaal geen sprake van een virus op de computer maar is je e-mail adres + wachtwoord ergens anders ook bekend.

Er zijn genoeg websites waar iets moois wordt beloofd en daar moet je dan "inloggen" met je e-mail adres en wachtwoord. Of een pagina waar je zogenaamd kunt zien wie jou blokkeren in MSN, daar mag je dan ook "inloggen" met je e-mail adres en wachtwoord.

Op dat moment heb je gewoon je e-mail adres + bijbehorend wachtwoord weggegeven en wordt deze informatie door geautomatiseerde diensten gebruikt om naar al je contactpersonen spam/malware te versturen. Dit gebeurt dan niet vanaf je eigen PC/Laptop en een antivirus of anti-malware programma zal dan ook niets kunnen vinden op je eigen PC/Laptop.

Een bekend voorbeeld is zoiets:

partypiczinfo-scam.png

* Natuurlijk is het goed om als eerste je PC/Laptop te controleren op de aanwezigheid van malware. Wordt er helemaal niets gevonden door verschillende goede anti-virus en anti-malware programma's vraag dan aan die andere personen die het bericht van jou ontvingen eens op welk tijdstip zij de berichten hebben ontvangen. Vaak is dat ook op momenten dat je eigen PC/Laptop niet eens aan stond...

Beste mensen, hartelijk danvoor alle hulp tot dusver! :thumb:

Ik ben nu bezig op mijn computer en heb de volgende conclusies getrokken:

1. Ik heb DIT stappenplan uitgevoerd, er is alleen één probleem. Ik ben nu al aan het scannen met SUPERAntiSpyware, maar Malwarebytes' Anti Malware kan ik niet installeren, aangezien mijn computer Windows Vista 64-bit is. Iemand een ander goed programma dat op Malwarebytes' Anti Malware lijkt en hetzelfde doet?

2. @ lightframe, ik kan niet bedenken dat ik op zo'n site geregistreerd ben.. En bovendien krijgen de mensen vooral berichten als ik gewoon online ben. Dus ik denk dat het aan mijn computer ligt.

3. @ Harry Snor, het kan best komen doordat ik iets heb gedownload.. Ik heb (zover ik weet, of misschien onbewust) nooit op een vreemde link van een contactpersoon geklikt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan