Oké, ik heb hier nu nog een groot overzicht en wil graag van mensen met ervaring of veel verstand een conclusie. Ik heb dus het MSN virus (gehad).
Mijn computer is een
Windows Vista Premium 64bit computer.
Wat weet ik tot nu toe van het virus af?
- Het stuurt berichten naar andere contactpersonen met daarin iets als ' www. PhotoShotz. com ' met daaronder: HAHAHA!
- Het stuurt zulke berichten niet terwijl ik online zit. Het gebeurt zo: ik log me in, daarna kan ik gewoon normaal chatten, maar dan zie ik een melding met: u bent op een andere computer aangemeld, etc. Die andere computer staat niet toe dat u op meerdere plekken bent aangemeld, etc. En precies op dat moment stuurt '(waarschijnlijk het virus)' allerlei berichten naar contactpersonen, zoals vermeld in mijn eerste punt.
- Waarschijnlijk maakt het virus het onmogelijk om Windows Live Messenger nog normaal via de Software lijst te verwijderen.
- Wanneer ik mij inlog op www. hotmail. com, dan opent Windows Live Messenger. Is dit normaal ook? Volgens mij niet en volgens mij ligt het dus aan een virus dat op mijn computer staat.
Hoe ben ik aan het virus gekomen?
- Dat weet ik echt niet meer. Ik weet zeker dat ik niet zo stom kon zijn om op een link van een van mijn contactpersonen te klikken. Ik wist al véél en véél langer van zulke soort virussen. Wel weet ik dat ik die dag nog iets gedownload had met torrents, maar dat doe ik zo vaak. Toch kan het daardoor zijn gekomen, maar ik weet het niet precies. Tuurlijk kan ik ook onbewust op een link van een contactpersoon hebben geklikt.
Wat weet ik niet? Wat is mijn grote vraag dus nu?
- Zit het virus gekoppeld aan mijn Windows Live Messenger of echt aan mijn account? Dus, wanneer ik mijn hotmail of msn op een andere computer inlog, dat ik dan ook zulke rare meldingen krijg? Ik vraag dus nu aan mensen met ervaring (die ook zo'n soortgelijk MSN virus hebben gehad): kon jij op een andere computer of laptop zonder zorgen inloggen? Dus zonder dat het virus van die rare dingen ging verspreiden?
Wat heb ik tot dusver geprobeerd?
1. Verschillende anti-virus tools, zoals:
- AVG 8.5 Anti-Virus Free (niets gevonden, op een paar tracking cookies na)
- Kaspersky Online Scanner 7 (Scant op trojans, niets gevonden)
- SUPERAntiSpyware (Scant op spyware, niets gevonden)
- Prevx 3.0 Free (niets gevonden na scannen)
- Malwarebytes' Anti Malware (Scant op malware, één iets gevonden, namelijk: HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\Explorer\NoActiveDesktopChanges door Hijack.Displayproperties, dat heb ik verwijderd)
2. Het verwijderen van Windows Live Messenger via Windows Live Essentials (staat in de software lijst in het configuratiescherm). Ik kon dit eerst niet openen via Configuratiescherm > Software, waarschijnlijk kwam dat door het virus. Met het programma Revo Uninstaller heb ik toen Windows Live Essentials en allerlei bijbehorende Windows Live programma's verwijdert.
Wat kán ik nu nog doen?
- Het uitvoeren van een systeemherstel. Maar dit doe ik nu liever niet. Ik heb namelijk nu nog niet geprobeerd om wéér in te loggen, omdat MSN nu van mijn computer af is. Bovendien verlies ik dan mijn werk tot nu toe én al mijn geïnstalleerde (anti-virus)programma's, die ik allemaal pas ná het virus heb geïnstalleerd.
- Het veranderen van mijn wachtwoord. Ik weet alleen ook niet of dit zomaar gaat, omdat ik niet weet of het virus / hacker aan mijn account gekoppeld is of aan mijn computer zelf (en dus aan mijn Windows Live Messenger).
Dit is volgens mij erg uitgebreid verteld. Wat raad iemand mij NU aan om te doen?
1. Opnieuw downloaden van MSN Windows Live Messenger 9.0 en kijken of het virus weg is
2. Openen van je MSN account via hotmail en kijken of er iets gebeurd. Normaal opende namelijk Windows Live Messenger zich dan
3. Inloggen op een andere computer (en dus risico lopen), en kijken of er daar ook sprake is van een virus, omdat het virus misschien ana mijn account gebonden zit en zich nu dan dus op die andere computer heeft losgelaten
4. ??
Heeft iemand alstublieft raad voor mij? Ik weet het, een enorm lange tekst, maar ik ben dan ook hopeloos!