Windows loopt vast na ongeveer 5 minuten.

Status
Niet open voor verdere reacties.

tommie165

Gebruiker
Lid geworden
4 feb 2010
Hoi ik zit met het volgende probleem:

Ik heb een pc met Windows Xp Professional Service pack 2.
Wanneer ik hem opstart, loopt hij na 5/10 minuten.

Ik heb meerder malen gescant met Advanced system care, mallwarebytes, AVG 2011 en CCleaner.

Wanneer ik in die 5 minuten de schijf wil analyseren, blijft hij ook hangen op 40% en dan loopt hij helemaal vast. Als ik in die 5 minuten taakbeheer opstart, zie ik na het vastlopen, dat alle processen in het werkgeheugen nog gewoon lopen. Dus de harde schijf lijkt wel uitgeschakeld te zijn, terwijl het werkgeheugen nog wel werkt!

Ik hoop dat jullie mij hier mee kunnen helpen! :)

Vaag probleem. Probeer eens een halfuurtje in veilige modus te werken? Gaat het dan wel goed?

Werken in veilige modus werkt precies hetzelfde.
Het is ook niet elke keer precies na 5 minuten dat hij vastloopt,
soms is het ook tegen de 10 minuten aan.

Zit je pc misschien vol stof? Misschien eens even in de event viewer kijken?

Als daar niks te zien is, zou ik zelf lekker een backup image maken en de PC opnieuw installeren. Vastlopen vind ik vaak zo moeilijk te troubleshooten.

Jep, event viewer gekeken, geen hardware of system errors...
Hqarde schijf maakt wel redelijk wat geluid, en indicatielampje van de hd doet ook bijna niks meer als de pc vast hangt.. Ik dacht gewoon aan nieuwe hd?

Verder hardware is zijn geen problemen mee.

Heb je de warmte gecontroleerd? Je euvel duidt meer op een warmte probleem.
error53 geeft ook al het stof probleem aan. wanneer nml je koelblok van de cpu vol stof zit dan wordt het blok minder of nauwelijks gekoeld.

Een erg handig tooltje hiervoor vind je hier

Ja dat warmte probleem had ik ook wel in mijn achterhoofd,
maar het gekke is, dat alles wat gecached is in het werkgeheugen wel gewoon doordraaid. Zo kan ik de pc een uur aanlaten staan en een uur in taakbeheer de processen zien die draaien in het werkgheeugen, dat blijft wel gewoon draaien...

De harde schijf is inderdaad mogelijk de oorzaak.
Je hoort dan misschien een kenmerkend tikkend geluid uit de schijf komen.
Of de schijf defect is, is echter lastig op afstand te zeggen vind ik altijd.
Je kunt dat controleren door de disk te checken bij het opstarten
Hier lees je hoe je dat doet met W7 (wel engels)
Je kunt ook een opstartbaar controle programma van de fabrikant van de chijf downloaden.
De meesten hebben wel dergelijke tool op hun site staan.

Mvg Leo

Laatst bewerkt:
De harde schijf is inderdaad mogelijk de oorzaak.

Ik denk dat Leo het best wel eens bij het rechte eind kan hebben. Want: ALs er geen harddisk activiteit is en de pc alleen uit het geheugen werkt, dan blijft hij draaien. Correct? :thumb:

Error, wat je zegt klopt, alle processen in het werkgeheugen blijven doorlopen.
Wanneer er iets van de harde schijf gelezen moet worden, hoor je met korte geluiden de harde schijf, en de applicatie loopt vast en je krijgt het bekende zandlopertje en komt niet verder...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan