Windows ME pc in netwerk met XP

Status
Niet open voor verdere reacties.

gipsy116

Gebruiker
Lid geworden
15 dec 2004
Ik heb hier een windows ME pc en die wil ik in netwerk zetten met een pc die op XP draait. Ik heb al van alles geprobeerd maar het wil niet lukken....

Heb de netwerkwizard van XP op een diskette gezet en die op de ME pc gedraaid, maar de 2 pc's zien elkaar niet.

Heb je op de ME machine je harde schijf (ven) wel gedeeld ?

Moeten die gedeeld staan voordat de ene pc de andere pc die kan zien dan?

Laatst bewerkt:
Als je in de verkenner je andere pc wel ziet hoef je in pricipe alleen nog maar de mappen te delen die je wilt delen, je printer staat standaard al gedeeld.

Zie je in je verkenner je ander pc niet:

zet je firewall tijdelijk even uit op beide pc's.
Zorg dat je XP pc de bestanden wel mag en kan delen. Kan je in verkenner doen.
mappen_delen_XP.jpg

maar misschien kan je wat specifieker je probleem kan uitleggen, waar het misloop..?
Er zijn teveel mogelijkheden waarom je geen verbinding kan opzetten.

Op XP pc voer ik uit:
netwerk wizard. Thuisnetwerk of een klein bedrijfsnetwerk installeren.
- dan krijg ik eerst al een melding dat de onderstaande netwerkverbindingen zijn verbroken:
LAN-verbinding 3 Intel(R) PRO/100+ PCI Adapter. Dus dan doe ik Verbroken netwerkverbindingen negeren
De pc maakt geen verbinding met het internet dus klik ik in het volgende scherm op Overige.
- Deze computer maakt deel uit van een netwerk zonder Internet-aansluiting
- Beschrijving en computernaam zijn ingevuld
- Werkgroepnaam is op beide pc's hetzelfde
- bestands- en printerdeling inschakelen
- volgende
- ik heb al netwerkinstallatiediskette gemaakt dus: bestaande netwerkinstallatiediskette gebruiken.
- volgende

Bij de ME pc doe ik hetzelfde aan het eind krijg ik dan een melding: Deze computer is nu voorbereid voor gebruik in een thuisnetwerk of klein bedrijfsnetwerk.

Maar als ik dan bij netwerklocaties kijk zie ik mijn andere pc niet, op XP zie ik de ME pc ook niet

Ik heb dit proces al een aantal keer herhaald maar het lukt iedere keer niet

Nog een vraag, hoe zit je netwerkje in elkaar.

PC > PC of
PC > hub c.q. router > PC

Kijk in je netwerk verbindingen van je XP pc of je netwerkkaart wel verbinding heeft.
of staat deze nog uitgeschakeld.

Als PC > PC werkt zou je een cross-kabel moeten gebruiken

heb je er een router of een hub tussen zitten kan je de standaard netwerk (utp) kabel gebruiken.

kijk ook of je ip adres groep overeenkomt met alle pc, Het is afhankelijk hoe je netwerk opgebouwd is. Maar de eerst 3 gedeeltes van je IP mask moeten gelijk zijn op alle pc's (en router indien aanwezig)

bv 192.168.1.*** of 10.0.0.*** voor de sterretje kan bijna elk getal in gevuld zijn tussen 1 en 254.
Let op als je een router gebruikt dan moet je wel in de IP reeks zitten van de router. Heb je geen internet, dan zou de DNS instellingen gelijk kunnen zijn aan het IP adres.
dan je subnetmask dit is meestel 255.255.255.0 of 255.255.0.0.
Met een router in je netwerk ( geen hub) dan is meestal je router een DHCP server en dan kan je de instellingen voor je netwerk op "automatich een ip adres verkrijgen" zetten.

Mocht je pc's een verschillende ip reeks hebben dan moet de IP adressen statisch maken, je weet je zeker dat ze in de goede reeks vallen.

Ik hoor het wel hoe het gaat:)

Het is pc > pc denk dat ik er dan al achter ben, heb gewoon utp... ipv cross

We gaan morgen weer verder :o

Bedankt voor de snelle re's:thumb:

Let op een cross kabel kost haast net zoveel als een hubje en heb je minder problemen met je netwerk. Ook ben je dan flexibeler met je netwerk wil je ooit eens een laptop aansluiten of een je netwerk aansluiten op een gedeelde internet aansluiting.

Gr en succes :thumb:

Laatst bewerkt:
Controleer of Windows Firewall uitstaat als je gebruik maakt van een externe firewall.

start/uitvoeren/services.msc moet gestopt en uitgeschakeld worden.

Bedankt Elisa,

maar gelukkig was het na de tips van PC animal al opgelost!!! Bedankt!

gipsy116 zei:
Bedankt Elisa,

maar gelukkig was het na de tips van PC animal al opgelost!!! Bedankt!

Mooi dat het is opgelost gipsy116.

Misschien dat je dan de status van de vraag op opgelost kan zetten :thumb:
(rechts onder in het scherm)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan