Windows Media Center eraf gooien en opnieuw installeren??

Status
Niet open voor verdere reacties.

VulCaN0

Gebruiker
Lid geworden
22 mrt 2005
Ik heb Windows XP Media Center Edition. Die wil ik eraf gooien en hem opnieuw installeren. Nu heb ik 3 schijven waarvan ik er 2 (C-schijf waar Windows op staat en mijn E-schijf) wil formatteren en 1 niet. Hoe formatteer ik dus die 2 schijven zodat ik windows opnieuw kan installeren??? :confused: Alle schijven zijn NTFS...
Verder wil ik andere partities maken, want ik heb nu 2x 50 Gb en 1x 100Gb, maar das onhandig...

ja had hem per ongeluk verkeerd gepost :o
Is er iemand die mij kan helpen??

Simpel

Opstarten van CD,

Alle partities op C: en E: verwijderen,

Een partitie maken op C: zeg 5 gig groot (vul in 5124) en die formatteren,

In die partitie installeren en daarna:

In Windows:

of partities maken
of dynamisch maken en volumes maken.

Hoop wel dat je echt drie schijven hebt en niet drie partities, want dan is het anders.

Dan ook opstarten van CD en C: en E: formatteren.

hey eric bedankt voor je reactie :thumb: :D

Ik heb 2 HDD, eentje van 200 GB en eentje van 160GB
die van 200 heb ik gesplitst in 2x 50GB en 1x 100GB en die van 160GB heb ik niet gesplitst.

C:100GB hier staat windows op
D & E: 2x 50GB :hier staat data op
F:160 GB: hier staat ook data op.

Nu wil ik dus de C en de E formatteren en hier andere partities van maken. Als ik dit eenmaal heb gedaan wil ik uiteindelijk ook de F schijf formatteren, maar pas als ik Windows opnieuw heb geinstalleerd en die HDD van 200 GB opnieuw heb gepartitioneerd. Kan dit allemaal via de opstart CDROM van Windows??

Edit: Ik had trouwens ergens gelezen dat als je formatteert via de CDROM van Windows dat de mappen van document en settings etc niet worden gewist?? Klopt dit, want ik wil echt alles wissen...

Laatst bewerkt:
Helaas

Er zijn op helpmij een aantal die vage geruchten verspreiden, niets van aan trekken, als je netjes alles verwijderd blijft er niets hangen.

Als XP niet stiekemer is dan 2000 moet het goed gaan.

Maar mijn advies zou toch zijn alles van D: wat je wil bewaren even op F te parkeren (als dat lukt). Dan kun je het doen zoals aangegeven.

En zijn je partities primair of zijn het (D: en E: ) logische stations op een uitgebreide partitie.

Dat is wel belangrijk,

Let me know,

Eric.

Re: Helaas

Geplaatst door Eric_Daleboudt
En zijn je partities primair of zijn het (D: en E: ) logische stations op een uitgebreide partitie

Hey Eric,

ik ben nogal een leek met pc's :o dus wat bedoel je precies met of mijn partities primair of dat het logische stations zijn??

In computerbeheer, schijfbeheer

Daar kun je aan de kleur zien wat het is.
De uitleg van de kleur staat er onder.

Eric

Mijn C-schijf heeft een donkerblauwe balk dus primair
Mijn D&E hebben een licht-blauwe balk, dus een logisch station, maar ze zijn beiden wel omringd met een groene kader, dus ook uitgebreide partitie??
Mijn F schijf heeft ook een donker blauwe balk, dus ook primair
Overal staat actief en in orde, wat nu??

OK

Als het dus niet lukt om alles op F te parkeren, kun je het vogende doen.

In Windows E: formatteren,

Opstarten van CD en een nieuwe installatie doen op E:

Maar het blijft behelpen, want als je volledige contole wilt over je 200 gig, is het enige alle patities verwijderen en opnieuw opzetten, want je kunt C: niet formatteren (zover ik weet).

Op eigen risico kun je de partitie van 100 gig verwijderen, maar ik weet niet of D: en E: dan blijven leven, en dan ben je toch de data van D: kwijt.

Wat ik niet begrijp is dat je zegt ook de 160 een keer te willen formatteren, dan moet er dus niet meer dan 200 gig aan data in je computer staan.

Dan mag je ook alles op je 200 gig zetten en een verse installatie doen op een partitie die je aanmaakt op de lege 160 gig.

Of zeg ik nu iets doms.

Eric.

Even nog wat uitleg.

Je kunt maar een beperkt aantal primaire partities maken, nl 4 (in 2000 en XP)

Om meer schijven te kunnen maken kun je een partitie maken als uitgebreide partitie en daarin kun je dan net zoveel logische stations maken als er letters in het alfabet over zijn.

Dus het klopt dat je logische stations in een uitgebreide partitie zitten.

Maak je gebruik van dynamische schijven, dan is het aantal (volumes) onbeperkt, maar dan moet je ze wel aan een map hangen want er zitten maar 26 letters in het alfabet, maar dat wist je al.

Dit werkt alleen in de pro versies. Bijkomend voordeel is dat je volumes later kunt uitbreiden en dat je stripes kunt maken.

Eric.

Re: OK

Als het dus niet lukt om alles op F te parkeren, kun je het vogende doen.

In Windows E: formatteren,

Opstarten van CD en een nieuwe installatie doen op E:

Maar het blijft behelpen, want als je volledige contole wilt over je 200 gig, is het enige alle patities verwijderen en opnieuw opzetten, want je kunt C: niet formatteren (zover ik weet).

Op eigen risico kun je de partitie van 100 gig verwijderen, maar ik weet niet of D: en E: dan blijven leven, en dan ben je toch de data van D: kwijt.

Wat ik niet begrijp is dat je zegt ook de 160 een keer te willen formatteren, dan moet er dus niet meer dan 200 gig aan data in je computer staan.

Dan mag je ook alles op je 200 gig zetten en een verse installatie doen op een partitie die je aanmaakt op de lege 160 gig.

Of zeg ik nu iets doms.

Eric.

Daar had ik eigelijk niet eens aan gedacht om een partitie te maken op de 160 gig en daar windows op te installeren :o

Ik denk dat ik dat doe, en dan de data die daarop staat overzet naar de 200 gig :D. Als ik de 160 gig dan formatteer blijft alle data op de 200 gig intact neem ik aan??

Re: Even nog wat uitleg.

Je kunt maar een beperkt aantal primaire partities maken, nl 4 (in 2000 en XP)

Om meer schijven te kunnen maken kun je een partitie maken als uitgebreide partitie en daarin kun je dan net zoveel logische stations maken als er letters in het alfabet over zijn.

Dus het klopt dat je logische stations in een uitgebreide partitie zitten.

Maak je gebruik van dynamische schijven, dan is het aantal (volumes) onbeperkt, maar dan moet je ze wel aan een map hangen want er zitten maar 26 letters in het alfabet, maar dat wist je al.

Dit werkt alleen in de pro versies. Bijkomend voordeel is dat je volumes later kunt uitbreiden en dat je stripes kunt maken.

Eric.

uhm wat je hier precies uitlegt begrijp ik niet echt :o

Wat is precies het verschil tussen en primaire partitie en een uitgebreide partitie en een logisch station?? En waarom zou je voor een van de 3 kiezen??

Edit: En wat bedoel je precies met uitbreiden van volumes en wat zijn stripes?? :confused:

Vraagt de CDROM trouwens welke partities je wil maken en of die primaire, logische station of uitgebreid moeten zijn??

Ja sorry, ben echt een leek :o

Laatst bewerkt:
Geeft niks

Ik ben ook als leek begonnen.

Ik adviseer je dan om alles op je 200 gig te zetten.

Voor je opstart van CD moet je even de voeding (stekker met 4 draadjes twee zwarte een gele en een rode) los halen, daar windows anders probeert je 200 gig als systeem schijf te gebruiken.

Dan alle partities op je 160 gig verwijderen. en een nieuwe partitie aanmaken van 5 gig (vul in 5124 na eerst wat er staat met backspace verwijderd te hebben).

Ik weet niet of mediacenter in een pro versie bestaat. Maar daar kom je vanzelf achter als je na installatie probeert de schijf dynamisch te maken.

Als je met dynamisch schijven wilt werken niet nog meer partities aanmaken in setup, want dat is zonde dan liggen ze vast. Het is ook niet nodig want je kunt naderhand in Windows ook partities maken. En is nog makkelijker ook.

Het kan zijn dat je in je bios moet aangeven bij boot sequence dat hij opstart van schijf 2 als je je 200 gig weer aansluit na installatie.

Je mag natuurlijk ook slave en master junpers verwisselen.

Eric.

Re: Geeft niks

Ik ben ook als leek begonnen.

Ik adviseer je dan om alles op je 200 gig te zetten.

Voor je opstart van CD moet je even de voeding (stekker met 4 draadjes twee zwarte een gele en een rode) los halen, daar windows anders probeert je 200 gig als systeem schijf te gebruiken.

Dan alle partities op je 160 gig verwijderen. en een nieuwe partitie aanmaken van 5 gig (vul in 5124 na eerst wat er staat met backspace verwijderd te hebben).

Ik weet niet of mediacenter in een pro versie bestaat. Maar daar kom je vanzelf achter als je na installatie probeert de schijf dynamisch te maken.

Als je met dynamisch schijven wilt werken niet nog meer partities aanmaken in setup, want dat is zonde dan liggen ze vast. Het is ook niet nodig want je kunt naderhand in Windows ook partities maken. En is nog makkelijker ook.

Het kan zijn dat je in je bios moet aangeven bij boot sequence dat hij opstart van schijf 2 als je je 200 gig weer aansluit na installatie.

Je mag natuurlijk ook slave en master junpers verwisselen.

Eric.

Als ik vanavond thuis ben ga ik het proberen..

Om die voeding los te halen, moet ik de kast open schroeven :confused: ?? Als ik die voeding los haal, zal ik dan in staat om Windows te installeren op de 160 gig, die heeft toch ook voeding nodig??
En als de installatie voltooid is, hoe kan ik dan die 200 gig formatteren vanuit Windows??

En wat bedoel je met 5124 invullen, waar en waarom moet ik dat doen?? Die setup ging toch automatisch??

dus het handigste is om 1 primaire partitie van ongeveer 5 gig voor windows te maken en dan alles is geinstalleerd, via Windows de andere partities maken??
Want ik wil ongeveer een part van 10 gig voor mijn documenten en foto's etc en de rest is voor data (muziek en films etc)

En wat eigelijk een primaire en dynamische schijf. Betekent primaire dat er vanaf die schijf wordt opgestart ofzo??

Je zal wel gek worden van al mijn vragen :o

Edit: ik las net bij een andere topic dat je je partities niet 'weg' kunt formatteren. Hoe maak ik dan andere partities??

Laatst bewerkt:
Inderdaad veel vragen

Op elke harde schijf zit zo'n stekkertje, dus alleen er uit trekken bij je 200 gig.

Als je het automatisch laat verlopen, zal hij je hele schijf gebruiken. Er gaat niets vanzelf.

Hij vind je harde schijf en laat zien welke partities er op staan en doet wel een voorstel, maar dat wil je niet. je wilt zelf de baas blijven toch?

Dus alle partities verwijderen en dan een nieuwe aanmaken. Geef je niets op dan gebruikt hij de hele schijf, dus jij geeft op bij groote 5124.

Dan maak hij die partitie en vraagt of je daarin wilt installeren, en vraagt hoe formatteren. Dat laatste is natuurlijk NTFS

dus het handigste is om 1 primaire partitie van ongeveer 5 gig voor windows te maken en dan alles is geinstalleerd, via Windows de andere partities maken??
klopt.

Als je je 200 gig weer aan de spanning hangt (inderdaad daarvoor moet de kast open) zul je hem weer kunnen aanmelden bij XP, van mij mag je hem dan formatteren, maar dan ben je toch alles kwiijt, of begrijp ik het nu niet meer.

We moete eerst kijken of mediacenter wel dynamisch accepteert, maar dat is van later zorg.

Primaire partities kun je actief maken en dan zijn ze bruikbaar als opstart partitie, maar in NT is dat verhaal niet meer geldig.

Eric.

Op elke harde schijf zit zo'n stekkertje, dus alleen er uit trekken bij je 200 gig.

Als je het automatisch laat verlopen, zal hij je hele schijf gebruiken. Er gaat niets vanzelf.

Hij vind je harde schijf en laat zien welke partities er op staan en doet wel een voorstel, maar dat wil je niet. je wilt zelf de baas blijven toch?

Dus alle partities verwijderen en dan een nieuwe aanmaken. Geef je niets op dan gebruikt hij de hele schijf, dus jij geeft op bij groote 5124.

Dan maak hij die partitie en vraagt of je daarin wilt installeren, en vraagt hoe formatteren. Dat laatste is natuurlijk NTFS

klopt.

Als je je 200 gig weer aan de spanning hangt (inderdaad daarvoor moet de kast open) zul je hem weer kunnen aanmelden bij XP, van mij mag je hem dan formatteren, maar dan ben je toch alles kwiijt, of begrijp ik het nu niet meer.

We moete eerst kijken of mediacenter wel dynamisch accepteert, maar dat is van later zorg.

Primaire partities kun je actief maken en dan zijn ze bruikbaar als opstart partitie, maar in NT is dat verhaal niet meer geldig.

Eric.

Okay k ga het proberen, ik hoop dat het lukt! Waarom vul je voor 5 gig trouwens 5124 en niet gewoon 5000 in??

Ik ga trouwens die 200 gig pas formatteren als Windows helemaal geinstalleerd is op de 160 gig, op die partitie van 5gig dus :). Nu staat al mijn belangrijke data op de 200 gig en kan alles op de 160 gig gewist worden..

Please stop Quoting

Je maakt de thread voor mij, en mogelijk ook voor anderen, moeilijk leesbaar door telkens te quoten. Mijn bericht staat er boven (of in reply er onder), dus is het niet nodig. Men weet heus wel dat je reageert op mijn bericht.

Quoten heeft alleen zin als dat gene waar je op reageert een paar berichten terug staat of wanneer je antwoord op wat die ander schreef.

Nu mijn reactie:
Een kilo byte is 1024 byte en 1 mega byte is 1024 kilobyte. Het zijn nl. machten van twee. Je weet nog wel een bit is een een of een nul.

Hoe het komt dat het in Setup net 4 van de 5120 scheelt weet ik niet, maar is een ervaringsfeit. In windows mag je weer gewoon 5120 gebruiken voor 5 gig en 10240 voor 10 gig.

Succes,

Eric.

P.S. Als dynamisch lukt ( inschijfbeheer op de schijf gaan staan (niet op zijn inhoud) en rechtsklikken, stuur me dan een mailtje.

zo moet je dat doen :P:P

Als eerst zou ik Partition Magic downloaden, en hiermee je partities veranderen. Daarna zou ik de C schijf waar Windows op staat even formatteren als FAT32. Hierna even ergens een Windows 98 opstartdiskette vandaan toveren. Opstarten via de diskette en dan formatteren. Hierna stop je gewoon de CD van Media Center erin, installeert hem en voila. Dan is Windows geinstalleerd. Dan installeer je Partition Magic weer, en ga je de DISK converten naar NTFS. Die andere Partitie kun je gewoon via Windows formatteren.

Als t niet werkt kun je me mailen op kevtec@gmail.com

Halleekes he

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan